......men ingen ting om kontrollert luftrom i meldingen fra Avinor i dag.
Siden 1978 har flygerne bedt om kontrollert luftrom mellom Sola og Ekofisk. Området ble på 90-tallet erklært kritisk mangelfullt av flygerne, og slik er fortsatt situasjonen, 33 år etter oppslaget i Aftenposten:
"Flygerkrav om trafikkontroll i Nordsjøen". Etter iherdig arbeid greide flygerne å mase seg til en MSSR på Gullfaks C som ble operativ i 1993. Det ble da opprettet en korridor med kontrollert luftrom, noe som har vært en stor suksess. Svein Ødegård og undertegnede arbeidet for å pense tenkningen inn mot ADS-B istedet for MADS. Industrien presset på i en retning som har ført til at Norge ligger langt etter andre land vi bør kunne sammenlikne oss med. Selv om MADS passet i ICAO-kurven som kaltes FANS, Future Air Navigation Systems, så mener jeg veldig sterkt at det ikke var et system som kunne få internasjonal anerkjennelse. Jeg mener videre at dersom vi hadde gått for ADS-B for 20 år siden istedet for MADS, så ville vi vært markedsledere på systemet i dag.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.