Flere ulykker de siste årene kan tilbakeføres flygernes tap av orientering og påfølgende tap av kontroll over flymaskinen. I den forbindelse etterlyste jeg systemer som tar over og redder dagen. Det jeg ikke har visst er at et slikt system finnes, nemlig innebygget i Garmins G1000 med såkalt Electronic Stability and Protection. Dette er faktisk et år gammelt, men først nå testfløyet av Flt. Int. og presentert i bladet av den 31. mai - 6. juni. Artikkelen er basert på opplevelsene til Boni Caldera som fløy en Cirrus SR22T. Selv om systemet ikke er helt perfekt, så tar det flyet ut av situasjoner provosert frem av flygeren. Sjekk ut bloggen As the Cro(ft) Flies http://tinyurl.com/6ykbn8p Foto: John Croft
Randy Babbitt ligger heller ikke på latsiden; sjefen for FAA altså. De kommer nå med en såkalt Supplemental NPRM hvor trening i simulator fremstår som et krav, f.eks. stall recovery prosedyrer i fly hvor det ikke kan trenes i flyet. Det gjelderså og si alle de store flyene. Ennvidere står det å lese blant disse 671 sidene at selskaper som opererer under spesielle forhold, være seg ising eller vulkans aske, skal ha spesiell trening. Gjett hva som spøker i bakgrunne her? Colganulykken.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.