Norge unngikk askestans
9. juni 2011 kl. 12:24 Av Avinor
Som første land i Europa, valgte Norge å støtte seg på nasjonal ekspertise og lot flytrafikken gå i luftrom hvor det var varslet høy askekonsentrasjon av det britiske overvåkningsorganet for vulkans aske – VAAC (Volcanic Ash Advisory Centre).
Beslutningen ble kommunisert til flyselskapene bare minutter før flytrafikken i store deler av Sør-Norge ville ha blitt totalt lammet. De påfølgende dagene ble det samme datagrunnlaget lagt til grunn, noe som resulterte i at man unngikk hundrevis av innstillinger og derigjennom sannsynligvis flere hundre millioner i tap for samfunnet og luftfartsbransjen.
Derimot ble flytrafikken på Island, Nord-Sverige, Danmark, Tyskland og Skottland rammet. Dette går fram i siste nummer av Avinors internmagasin Avinorpuls, som offentliggjøres i disse dager.
Tillat meg å kommentere dette: Det er pussig at luftfartspressen, senest Flight International og AW&ST, ikke har fått tak i denne oppsiktsvekkende nyheten. Jeg har også en følelse av at O`Learys uttalelser synes å ha støtte i måten Norge opererte på, nemlig å utfordre systemet ved å fly rødt område. Vel, det strides om Ryanair virkelig fløy i rødt område, men allikevel. Jeg mener fremdeles at UAV`er av typen HALE eller MALE kan være verdifulle i slike situasjoner. Sjekk artikkel i Flt.Intl. Gå til side 9: Europe learns ash lessons http://tinyurl.com/66xc2dn AW&ST av den 30. mai har en tilsvarende artikkel, "Far from fixed". Norge er heller ikke nevnt der.
Derimot ble flytrafikken på Island, Nord-Sverige, Danmark, Tyskland og Skottland rammet. Dette går fram i siste nummer av Avinors internmagasin Avinorpuls, som offentliggjøres i disse dager.
Tillat meg å kommentere dette: Det er pussig at luftfartspressen, senest Flight International og AW&ST, ikke har fått tak i denne oppsiktsvekkende nyheten. Jeg har også en følelse av at O`Learys uttalelser synes å ha støtte i måten Norge opererte på, nemlig å utfordre systemet ved å fly rødt område. Vel, det strides om Ryanair virkelig fløy i rødt område, men allikevel. Jeg mener fremdeles at UAV`er av typen HALE eller MALE kan være verdifulle i slike situasjoner. Sjekk artikkel i Flt.Intl. Gå til side 9: Europe learns ash lessons http://tinyurl.com/66xc2dn AW&ST av den 30. mai har en tilsvarende artikkel, "Far from fixed". Norge er heller ikke nevnt der.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.