Fra min agent i Florida har jeg fått tips om denne artikkelen i Aftonbladet
I sex av tio fall struntar Ryanair i att kompensera kunder som har vunnit mot flygbolaget i Allmänna reklamationsnämnden. Foto: ScanpixDe struntar i fällningarna
I sex av tio fall struntar Ryanair i att kompensera kunder som har vunnit mot flygbolaget i Allmänna reklamationsnämnden.
Till skillnad från SAS som följer samtliga rekommendationer.
– Det är idiotiskt av SAS att följa ARN:s rekommendationer, säger Stephen McNamara på Ryanair.
Till skillnad från SAS som följer samtliga rekommendationer.
– Det är idiotiskt av SAS att följa ARN:s rekommendationer, säger Stephen McNamara på Ryanair.
SVT:s Rapport har granskat konsumenttvister där Ryanair har varit inblandade mellan 2005 och 2010. Det rör sig bland annat om försenade och inställda flyg, extrautgifter och förlorat bagage.
– Vi är inte intresserade av vad någon konstig svensk konsumentgrupp tycker, säger kommunikationschefen på Ryanair Stephen McNamara till SVT:s Rapport.
Rapport: Är det inte illojal konkurrens när Ryanair i så många fall struntar i att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut samtidigt som exempelvis SAS följer samtliga rekommendationer från ARN?
– Det får stå för dem, det är idiotiskt av SAS att följa ARN:s rekommendationer, säger Stephen McNamara.
– Det här är oerhört allvarligt, det är ett svek mot konsumenterna och det är en skandal för flygbolaget och flygbranschen i stort, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter som publicerar Råd & Rön till Rapport.
Till skillnad från i Norge finns det inget juridiskt tvång i Sverige att följa ARN:s beslut.
Fakta: så följer flygbolagen ARN:s beslut"Konstig konsumentgrupp"
I 84 fall har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gett kunden helt eller delvis rätt mot lågprisbolaget. Men i 49 av de fallen har Ryanair struntat i ARN:s rekommendationer att kompensera konsumenten. Att jämföra med SAS som har följt samtliga rekommendationer från den svenska myndigheten.– Vi är inte intresserade av vad någon konstig svensk konsumentgrupp tycker, säger kommunikationschefen på Ryanair Stephen McNamara till SVT:s Rapport.
Rapport: Är det inte illojal konkurrens när Ryanair i så många fall struntar i att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut samtidigt som exempelvis SAS följer samtliga rekommendationer från ARN?
– Det får stå för dem, det är idiotiskt av SAS att följa ARN:s rekommendationer, säger Stephen McNamara.
Svarta listan
Rapports granskning bygger på en genomgång av konsumenttidningen Råd & Röns svarta lista. Där hamnar de företag som inom ett halvår till ett år inte har följt ARN:s beslut.– Det här är oerhört allvarligt, det är ett svek mot konsumenterna och det är en skandal för flygbolaget och flygbranschen i stort, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter som publicerar Råd & Rön till Rapport.
Till skillnad från i Norge finns det inget juridiskt tvång i Sverige att följa ARN:s beslut.
De tio flygbolag som fällts flest gånger i Allmänna reklamationsnämnden från 1 jan 2005 till 31 dec 2010 samt antalet och andelen fall där flygbolagen ignorerat myndighetens rekommendation att helt eller delvis kompensera kunden.
Ryanair: 84 fällningar varav 49 ignorerades (58,3%)
Lufthansa: 36 fällningar varav 11 ignorerades (30,5%)
Air France: 44 fällningar varav 6 ignorerades (13,6%)
British Airways: 38 fällningar varav 4 ignorerades (10,5%)
Al Italia: 45 fällningar varav 4 ignorerades (8,9%)
Iberia: 35 fällningar varav 1 ignorerades (2,9%)
Norwegian: 43 fällningar varav 1 ignorerades (2,3%)
KLM: 60 fällningar varav 1 ignorerades (1,7%)
Sterlin (konkurs 2008): 38 fällningar varav 0 ignorerades (0%)
SAS: 107 fällningar varav 0 ignorerades (0%)
Ryanair: 84 fällningar varav 49 ignorerades (58,3%)
Lufthansa: 36 fällningar varav 11 ignorerades (30,5%)
Air France: 44 fällningar varav 6 ignorerades (13,6%)
British Airways: 38 fällningar varav 4 ignorerades (10,5%)
Al Italia: 45 fällningar varav 4 ignorerades (8,9%)
Iberia: 35 fällningar varav 1 ignorerades (2,9%)
Norwegian: 43 fällningar varav 1 ignorerades (2,3%)
KLM: 60 fällningar varav 1 ignorerades (1,7%)
Sterlin (konkurs 2008): 38 fällningar varav 0 ignorerades (0%)
SAS: 107 fällningar varav 0 ignorerades (0%)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.