søndag 1. januar 2012

Nyttårsønsker for 2012


Vi kan glede oss over at 2011 ble det sikreste flyår noen sinne,
men vi kan ikke hvile på våre laurbær. For oss som følger med, så er det noen momenter som krever oppmerksomhet, først og fremst flygertrening. Noen av ulykkene i fjor kunne vært unngått ved at flygerne hadde fått bedre opplæring i manuell kontroll av flyene de førte og bedre systemforståelse. En kan i denne forbindelse ikke underslå flyenes design og opersjon, det som på fagspråket kalles Aircraft Design and Operation, eller man-machine interphase om en vil. Dernest må en få på plass regler for flybesetningenes arbeids- og flygetid. En ser her at flygerne og arbeidsgiversiden står steilt imot hverandre. Myndighetene må skjære igjennom og ta ansvar.
Jeg er forundret over at helikoptrene som produseres for offshore flyging i dag er av tvilsom design. S-92A vibrerer og støyer voldsomt. Vibrasjonene absoberes av tekniske innretninger, men noen steder i systemet er det udempede vibrasjoner. Maskinen er per d.d. ikke godkjent for 30 minutters gangtid uten olje til hovedgearboksen slik det kreves av sertifiseringsbestemmelsene. Kabinen er imidlertid tillitvekkende med ståhøyde. EC225 har glimrende flyegenskaper, men en trang kabin. Den har også elendig One Engine Inoperative ytelse. Hvorfor i all verden går det ikke an å lage et skikkelig helikopter? Prosessen mot et nytt helikopter etter Sea Kingen går sin utrolig sakte gang. Jeg er spent på om helikopteret vil kunne fly 270NM i 50 knops motvind, for så å plukke opp 20 nødstedte, og så fly 150NM til nærmeste land og lande med påkrevde reserver. Jeg tror det ikke før jeg får se det.
Veien mot Single European Sky er lang og kronglete. Per Arne Watle har påpekt at her er det mye arbeid som må utføres av Avinor og samferdselsmyndighetene.
Jeg har ikke mistet håpet om å få etablert et Nasjonalt Flysikkerhetsråd i Norge, altså et statlig organ som arbeider med preventiv flysikkerhet.
Til sist vil jeg bare nevne irritasjonen jeg føler når jeg ser og hører helikoptre på film. Alle har lyden av UH-1B eller Bell 212. I kveld så jeg filmen The Kingdom hvor Bo105, Blackhawk og Apache hadde samme lyd.Terningkast to!
Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.