søndag 15. januar 2012
F-35 gremlins
Gremlins er naturligsvis småjævler i flyet som kan skape problemer. Da er jeg rett i sakens kjerne som er noe jeg har skrevet om før; concurrency costs. Det er kostnader knyttet til modifikasjoner i flyet. Flyet er i en testfase enda et par år, og det er vanlig at utviklingen/modifikasjon av flyet både under- og etter testfasen, koster penger. Siden 2010 har det kommet 727 engineering change requests hvorav 148 er klare for å bli bygget inn i flyet. I gjennomsnitt tar det 18-24 måneder fra en nødvendig endring er identifisert, til den er klart får å bygges inn i flyet. En arbeidsgruppe i Pentagon kalt Quick Look Review Panel, har identifisert kritiske mangler, bl.a. i det hjelmmonterte displayet som viser et infrarødt bilde på flygerens visir. Dette henger sammen med det faktum at Distributed Aperture System sensorer og flyets sentralcomputer, ikke har fått nødvendig oppgradering. Dette sier meg naturligvis at Norge må vente i det lengste før vi bestemmer oss for å kjøpe flyet. Barth Eide kom hjem fra USA fredag. Etter det fremkommer at han er på leting etter samarbeidsland slik vi gjorde med F-16 kjøpet. Jeg tror ikke at Danmark og Nederland har økonomi til å kjøpe F-35. Tyrkia og Japan derimot, har bestemt seg for å kjøpe JSF. Og UK naturligvis. Stoltenberg har akkurat vært i Tyrkia og vist seg frem, så det er vel et land det er naturlig å samarbeide med også.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.