Sakset fra DN i dag:
Dette må SAS gjøre for å tjene penger
SAS kan ikke kutte særlig mer enn de allerede gjør, men flybillettprisene må opp, mener dansk flyanalytiker. Her er SAS´ største utfordringer fremover.
Publisert: 08.08.2012 - 14:34 Oppdatert: 08.08.2012 - 14:34
SAS Gruppen leverte et resultat før skatt på 371 millioner svenske kroner i andre kvartal - nær halvering i forhold til fjorårsperiodens tall.
Dét er altfor dårlig i et kvartal som et flyselskap normalt skal tjene godt med penger, mener flyanalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank.
Han understreker at luftfartsbransjen generelt ikke er i god form, og at SAS ikke har klart å øke billettprisene nok til kompensere for de økende drivstoffprisene og valutamotvinden. Jetfuel-kostnaden til SAS var 784 millioner kroner høyere enn i samme periode ifjor.
- I dette kvartalet skulle SAS tjene mye penger for å kompensere for tapet i første kvartal, men slik gikk det altså ikke. Nå ser det vanskelig ut fremover, sier analytikeren til DN.no.
- Kan SAS gå ut av 2012 i pluss?
- Nei, det tror jeg absolutt ikke, sier Jacob Pedersen.
Tør ikke å spå selv
SAS selv tør ikke å si noe om fremtidsutsiktene. De gir fortsatt ingen resultatguiding for 2012, som følge av den usikre økonomiske utviklingen, jetfuelprisene, valuta, og intenst konkurransepress, opplyses det i selskapets kvartalsrapport i dag.
SAS selv tør ikke å si noe om fremtidsutsiktene. De gir fortsatt ingen resultatguiding for 2012, som følge av den usikre økonomiske utviklingen, jetfuelprisene, valuta, og intenst konkurransepress, opplyses det i selskapets kvartalsrapport i dag.
Og det er nettopp dette som er den største utfordringen for SAS fremover: All usikkerheten.
- Høyt konkurransepress legger press på yielden, og det regner vi med vil fortsette, sa SAS-sjef Rickard Gustafson under dagens kvartalstallspresentasjon.
SAS-konsernet har sikret 58 prosent av det forventede drivstofforbruket fra juli 2012 til juni 2013. På grunn av lavere priser for drivstoff i slutten av juni var markedsverdien på sikringene per 30. juni marginalt negativt. Sikringen er gjennomført med kjøpsopsjoner og terminkontrakt (swaps) med hoveddelen av sikringen i kjøpsopsjoner.
- Konkurrentene våre hedger ikke like mye som oss, opplyste SAS i dag.
For utenlandske valutaer er policyen å sikre 40-80 prosent. I juni i år hadde SAS-konsernet sikret 50 prosent av det forventede US dollar-underskuddet de kommende 12 månedene.
Når det gjelder den økonomiske situasjonen i Europa, er det veldig usikkert, sa Gustafson i dag. Derfor tør han ikke å love overskudd for SAS i 2012.
Les også
Kutt på kutt på kutt
Å gjennomføre kuttprogrammer er noe SAS begynner å bli vant til, og strategien 4Excellence, som SAS lanserte ifjor, går så det suser:
Å gjennomføre kuttprogrammer er noe SAS begynner å bli vant til, og strategien 4Excellence, som SAS lanserte ifjor, går så det suser:
4Excellence tar mål av seg å gi fem milliarder svenske kroner i besparelser i 2012-2013, fordelt på 3,5 milliarder i kostnadsaktiviteter og 1,5 milliarder i inntektsaktiviteter. Den største kostnadseffekten kommer fra reforhandlede kollektivavtaler tilsvarende 1 milliard svenske kroner. Totalt er cirka en tredjedel av programmet nå implementert, og effektene av dette kommer til å øke fra andre halvår 2012. Enhetsinnktektene har allerede falt kraftig som følge av 4Excellence.
- Det er vanskelig å kutte kostnadene mer enn SAS gjør nå. Besparelser på fem milliarder er mye, likevel er ikke tallene SAS nå leverer mye å skryte av, sier flyanalytiker Jacob Pedersen.
- Hva mer kan SAS gjøre for å tjene penger?
- De driver i en tøff bransje med hard konkurranse, men for å få opp lønnsomheten må billettprisene økes. Jeg tror det blir en utfordrende høst for SAS, sier analytikeren.
Les også: SAS tapte 66 millioner på vekterstreiken
Sett fra USA:
Sett fra USA:
Q2 profits plunge for
Scandinavian airline SAS as jet fuel costs rocket
STOCKHOLM (AP) - Scandinavian
carrier SAS AB, the largest airline in Northern Europe, on Wednesday reported a
worse-than-expected 42 percent drop in second-quarter net profit, blaming mainly
soaring jet fuel costs.
The Stockholm-headquartered
company, which for years has struggled amid cut-throat competition from low
budget airlines, posted a profit of 320 million kronor ($48 million), down
sharply from the 551 million kronor recorded in the same three months a year
earlier.
Revenues rose slightly, to 11.39
billion kronor from 11.31 billion kronor, mainly thanks to an increased number
of passengers. But fuel costs continued to hammer bottom-line earnings.
CEO Rickard Gustafson called it
an "unsatisfactory earnings level," but said the group's cost-cutting program -
launched last year and aiming to save 5 billion kronor ($750 million) over
2012-13 - is starting to pay off.
"The relatively high jet-fuel
price fell slightly during the second quarter only to increase again during
July, constituting a major challenge for the entire aviation industry," he said.
Costs for fuel rose some 800 million kronor in the quarter compared with the
same period in 2011.
Even though SAS shied away from
providing a profit forecast for the full year 2012 - citing the uncertain
economic trend, jet-fuel prices, competition and exchange rates - it said it
expects 5-7 percent passenger growth in the market.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.