Avinor-sjef skylder på egne ansatte for flykaoset
– ET «KULTURPROBLEM»: Flygelederne reagerer sterkt på at deres egen sjef i Avinor sier sommerens flytrafikkproblemer henger sammen med «et reelt kulturproblem» blant de ansatte på Gardermoen og i Røyken.
NRK
I et internt notat går Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen langt i å legge skylden for sommerens flykaos på sine egne flygeledere ved kontrollsentralen på Røyken og på Gardermoen.NRK
Publisert 15.08.2012 18:40.
- Les notatet fra Avinor-sjefen her: Ingen skyfri sommer
– Vi oppnådde enighet i lønnsoppgjøret, med et resultat på linje med samfunnet for øvrig. Til tross for dette har vi i enkelte miljøer i Røyken og i tårnet på Oslo lufthavn sett tendenser til omkamp og misnøye som ikke hører hjemme på en arbeidplass, skriver han.
– På grensen til mobbing
– Dette er trist. Jeg er skuffet og overrasket over at en konsernsjef kan skrive noe sånt om egne ansatte. Det er på grensen til mobbing og trakassering, sier hovedtillitsvalgt for flygelederne på kontrollsentralen i Røyken, Nicholas Lorvik.
– TRIST: Hovedtillitsvalgt for flygelederne på kontrollsentralen på Røyken, Nicholas Lorvik, sier de ansatte har reagert sterkt på innlegget.
Foto: Trine Lise Sviggum Helgerud/Nrk
Han kjenner seg ikke igjen i beskrivelsene til Falk-Petersen, og avviser at det har vært aksjoner blant flygelederne.Foto: Trine Lise Sviggum Helgerud/Nrk
– Alle har vært opptatt av å levere et best mulig produkt, og folk har stått på så mye de kan for å fylle opp vaktlistene. Derfor er det veldig leit når vi får dette her i retur, sier han.
Fagforeningen sentralt har nå tatt opp saken i et brev sendt til Avinor. Avinor bekrefter at de har har mottatt brevet fra Norsk flygelederforening.
Store forsinkelser i flytrafikken
Mangel på flygeledere, spesielt i tårnet på Gardermoen og ved kontrollsentralen på Røyken, har skapt store forsinkelser gjennom hele sommeren.Avinor har fått skarp kritikk for situasjonen både fra flyselskapene og fra sine eiere i Samferdselsdepartementet.
- Les også: – Vi har slett ikke vært fornøyd
I innlegget på intranettet avviser imidlertid konsernsjefen at forsinkelsene skyldes underbemanning, og viser til at den totale overtidsbruken har vært lavere i sommer enn i tilsvarende periode i fjor.
Hevder årsak er underbemanning, ikke uvilje
– Vi har stilt opp og jobbet overtid så fremt det har vært mulig ut i fra arbeidsmiljøloven, arbeidsavtalene og ikke minst den enkeltes sosiale situasjon. Da er det unødvendig at to avdelinger blir hengt ut på denne måten, svarer hovedtillitsvalgt for flygelederne på Røyken Nicholas LorvikHan er tydelig på at trafikkproblemene skyldes bemanningsmangel, og mener konsernledelsen burde vært forberedt på situasjonen som har oppstått i sommer.
- Les også: – Det handler ikke om lønn
- Les også: Avinor kan miste monopolet
For tårnet på Gardermoen ligger tallet på rundt 5.000 overtidstimer.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kø på Gardermoen i juni.
Foto: Martin Steinholt /NRK
Foto: Martin Steinholt /NRK
– Enkelte uvillige til å jobbe overtid
På NRKs henvendelse svarer konsernsjefen i Avinor, Dag Falk-Petersen, at han er takknemlig for arbeidet som «den store majoriteten av flygelederne både i Røyken og på Oslo lufthavn – og i landet for øvrig» har gjort i en krevende sommerperiode.Samtidig sier han at det er behov for å adressere det ledelsen mener er et kulturproblem i enkelte miljøer i Røyken og i tårnet på Oslo lufthavn.
– Dette dreier seg blant annet om at det er framsatt nye lønnskrav etter lønnsoppgjøret. Vi har også opplevd manglende vilje hos enkelte til å ta på seg vakter og gå overtid, noe som har skapt trafikkforstyrrelser som har gått utover passasjerer og flyselskap. Det er sterkt beklagelig, sier Falk-Petersen.
– Skyldes mer enn underbemanning
Konsernsjefen viser til at de denne sommeren hadde færre udekkede vakter i Røyken da de gikk inn i ferieperioden enn i fjor sommer, og at overtidsbruken er på vei ned.– Likevel ble det store trafikkforstyrrelser i sommer sammenlignet med i fjor, sier han.
– Det er på det rene at både Røyken og tårnet på Oslo lufthavn trenger å bli tilført ressurser, men at årets driftsproblemer utelukkende skyldes underbemanning er en påstand jeg ikke går god for, konkluderer Falk-Petersen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.