Etter den vellykkede nødlandingen kappet hovedrotoren av halebommen. Foto: SHT
ROBINSON R44 ASTRO
Norsk havarikommisjon møtte taushet i USA
Helikoptermotoren havarerte, men produsenten forble stille.
Ikke bare flyprodusenten, men også de som lager hovedkomponenter plikter å gi informere og bistå havarikommisjoner i deres gransking av flyulykker.
Det skjedde ikke i forbindelse med et havari med et Robinson R44 Astro like ved Elverum for snart fem år siden. Ulykken skjedde etter at helikopteret fikk motorstopp i tusen fots høyde.
Hos motorprodusenten i USA møtte imidlertid Statens havarikommisjon for transport (SHT) en kald skulder.
– Til tross for flere etterlysninger både direkte til motorfabrikantens representant og via helikopterfabrikanten og den amerikanske havarikommisjonen NTSB, førte dette ikke til reaksjoner fra Textron Lycoming, heter det i SHT-rapporten.
– Det er ikke slik det skal foregå. Heldigvis er det sjelden at vi ikke får tilbakemelding og respons fra produsentene mens vi jobber med slike saker, sier Kåre Halvorsen, som leder luftfartsavdelingen i SHT, til Teknisk Ukeblad.
Han understreker samtidig at motorprodusentens taushet i denne saken ikke er ensbetydende med at de ikke tar saken på alvor.
Det skjedde ikke i forbindelse med et havari med et Robinson R44 Astro like ved Elverum for snart fem år siden. Ulykken skjedde etter at helikopteret fikk motorstopp i tusen fots høyde.
Hos motorprodusenten i USA møtte imidlertid Statens havarikommisjon for transport (SHT) en kald skulder.
Liker det dårlig
Havarikommisjonen utarbeidet i november 2007 en teknisk rapport om funnene og oversendte den til motorfabrikanten Textron Lycoming for kommentarer.– Til tross for flere etterlysninger både direkte til motorfabrikantens representant og via helikopterfabrikanten og den amerikanske havarikommisjonen NTSB, førte dette ikke til reaksjoner fra Textron Lycoming, heter det i SHT-rapporten.
– Det er ikke slik det skal foregå. Heldigvis er det sjelden at vi ikke får tilbakemelding og respons fra produsentene mens vi jobber med slike saker, sier Kåre Halvorsen, som leder luftfartsavdelingen i SHT, til Teknisk Ukeblad.
Han understreker samtidig at motorprodusentens taushet i denne saken ikke er ensbetydende med at de ikke tar saken på alvor.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.