Det er mange likhetstrekk mellom oljevirksomheten og luftfart, flere enn du tror. Gjennom alle år har jeg besøkt messen, den største oljemesse i verden påstås det, og kunnet se utviklingen innen nær sagt alle tekniske områder.
Det var åpenbart at det ble brukt voldsomt med penger for å bekoste stands, utstillinger og store båter for gjester i havnen, rene St. Tropez. Det oser penger her, og den lille mannen i gata, jeg, føler meg veldig liten og ubetydelig.
Jeg gikk på Jan Arild Ellingsen som var FrP`s talsmann i redningshelikoptersaken. Jeg regner med at han har øynene åpne for det som kan skje nå hvor politikerne fikler med ting de dessverre ikke har så god greie på, nemlig den kapasiteten som er nødvendig for å ta vare på det ufortusigbare.
Det pågikk foredrag på flere av de store deltakerstandene hele tiden. Jeg stoppet opp hos Loyds Register hvor det ble snakket om survival in the high north. Her var mange paralleller til helikopterbesetningenes utfordringer dersom de må nødlande til havs.
Oljeindustrien har plutselig funnet ut at en må, i forhold til hendelser, planlegge på det ufortutsigbare. Det er det som er en av konklusjonene på Flyoperativt Forum gjeldende for AF447 ulykken.
Så traff jeg på Bjørn Jæger, gammel kollega fra HS. Han holder koken og har liksom meg, vært på mange oljemesser. Han fløy F-100 på Wheelus AFB utenfor Tripoli på 60-tallet, som en kuriositet.
Så gikk jeg på standen til Automasjon og Data AS. Her dro jeg kjensel på automatiske værstasjoner som var utstilt. Slike var et av elementene rundt Forecasting Weather Systems. Her snakket jeg med Managing Direcor Jon Arne Silgjerd og Business Developer Steinar Haga, tidligere SAS flyger. Det første som kom på bordet var en viss frustrasjon vedr. utdanning av de som leser av data som vidreformidles til flygerne. Her mente d`herrer at mangel på kunnskap og forståelse av det de gir av informasjon til flygerne kunne forbedres vesentlig. Et annet element bragt på banen var bruk av Light Detection And Ranging, Lidar. De samarbeider med Lockheed-Martin og viste strømningskart som liknet veldig på de DNMI utviklet i forbindelse med Værøy ulykken hvor en Widerøe Twin Otter havarerte. Varsling av wind shear er et typisk produkt. De kan også registrere gusnstigste plassering for vindfarmer.
Foto av Lidar boksen til LM:
Foto: Lockheed-Martin
WindTracer is used for tracking hazardous winds. The system provides advanced warning of wind shear, allowing air traffic control personnel to give precise, timely direction to pilots during takeoff and landing. Defined as sudden changes in wind speed and direction over a relatively short distance, wind shear is hazardous during these critical phases of flight due to its effect on aircraft control. With wind hazard detection capability, WindTracer is vital during dangerous weather conditions and is deployed to help prevent wind shear-related accidents at major airports.
Systemet Lidar kan også brukes til vindvarsler basert på loggført/lagret historie.
Helidekk belysning fra Tranberg og Glamox var her i år også. Undertegnede hadde i sin tid gleden av å teste ut den første modellen av xenon belysning, da montert på bakken i Sola Sjø. Nå er zenon standard på nye installasjoner og gir bedret sikkerhet i kritiske faser av flygingen.
Simulatorer er på ingen måte ukjent for skipsfarten, og det ble vist flere typer i varierende kompleksitet og størrelse. Her er en:
Her var en rustfri Harley som var reklame for rustfrie produkter, og sogar en forseggjort rustfri dame:
Tidligere så har helikopterprodusentene vært til stede, også HS som operatør. De er ikke å se lenger. Samarbeidet mellom Solakonferansen og UiS kunne en høre mer om på standen til UiS.
Til sist vil jeg legge til et punkt hvor oljemessen og luftfart er helt forskjellige: Security. Ingen gjennomslysing av bagger/sekker, i motsetning til Farnborough og Le Bourget. Emnet får også på pukkelen i dagens Rogalands Avis, dessverre ikke tilgjengelig i deres nettavis.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.