tirsdag 21. august 2012

22.juli rapporten gir landet en unik anledning

AW101 Cormorant. Foto Agusta Westland
Helikopterberedskap
I rapporten nevnes helikopterberedskapen adskillige ganger. Nå har Norge en unik anledning til å se på sammenhengen mellom forsvarets ressurser, redningtjenesten og ambulansetjenesten. Tror du vi kommer til å gripe sjansen? Neida, det er fordi revirtenkningen er umulig å komme til livs, og at man synes å omgi seg med "ja" mennesker og gamle venner. Jada, landet er lite....

Forsvaret bruker gamle Bell helikoptre i kontra terror oppgaver. Maskinen har begrenset kapasitet og bør skiftes ut med EC 145 som amerikanerne kaller Lakota. Den har vist seg kapabel til å løse alle oppgaver den settes til og bestilles nå i flere eksemplarer. Ambulansetjenesten i Norge har ikke engang heis. Denne tjenesten må få maskiner av typen EC145 eller AW139 med utvendig heis. Vedlikehold og tildels trening kan samkjøres med Forsvaret. Den sivile redningstjenesten må dimensjoneres etter verst tenkelige hendelse langt til havs og innrettes uten unødvendig militært utstyr som kan begrense rekkevidden. Kravene som er satt av tidligere statssekretær Terje Moland-Pedersen må tilfredsstilles, altså kunne fly til et hvilket som hest punkt 150NM utenfor grunnlinjen for der å plukke opp 20 nødstedte. Tallet bør egentlig være 21 spør du meg. Det betyr en RoA på 270NM. Fordelene med løsningene over er mange. Hører du?


UH72A Lakota. Foto: Eurocopter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.