Norwegians vikar-piloter kan miste trygderettighetene sine
Norske vikarpiloter i Norwegian kan miste miste rettighetene i den norske folketrygden på grunn av deres uklare arbeidsforhold.
Foto: Karlsen, Anette/NTB scanpix
Norske vikar-piloter som er innleid til Norwegian står i fare for å miste rettighetene i den norske folketrygden fordi deres arbeidsforhold er regulert i fire forskjellige land.Foto: Karlsen, Anette/NTB scanpix
Publisert 27.08.2012 07:12
Medlemskap i folketrygden gir deg sykepenger, arbeidsløsetrygd, fødselspenger og langt mer.
Er du ikke medlem, må du betale selv.
Etter de bestemmelsene som per i dag anvendes av EFTA/EØS-landene skal piloten være med i trygdeordningen i bosettingslandet hvis han eller hun utfører 25 prosent eller mer av arbeidet der.
Utføres ikke en vesentlig del av arbeidet i bosettingslandet, skal piloten være med i trygdeordningen i det landet der arbeidsgiveren er registrert. Det betyr at vedkommende blir med i folketrygden dersom personen er ansatt i norsk flyselskap.
– Dette er helt vanlig i Europa, og de bedriftene som leier ut piloter til oss har en rekke store flyselskap på sin kundeliste. Men systemet er nytt i Skandianvia og det tar tid før alle skjønner hva dette dreier seg om og hvordan det fungerer, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.
– Piloter må forholde seg til det samme regelverket som alle andre nordmenn som søker jobb i utlandet. Hvis noen har trodd at de får med seg det norske trygdesystemet når de etablerer seg utenlands, så er det synd at man har misforstått det, sier Skånvik.
De vet ikke hvilket land de har trygderettigheter i, sier Wasland i flygerforbundet.
– Og de er redd for å spørre NAV om dette, fordi man frykter hva et negativt vedtak kan medføre, sier han.
I verste fall går det ikke bra, og de sitter igjen med ingen rettigheter, tror han.
– Vi sliter i det hele tatt med å finne noen som vil akseptere pilotene i sin folketrygd. Her er det en åpenbar fare for at de faller mellom to stoler, forteller Wasland.
Men Norwegians kommunikasjonsdirektør sier at vikarpiloter som er ansatt ved flybasen i Spania vet at de er under et annet regelverk enn det norske.
– De som nå har fått jobb eller tilknytting til Malaga-basen, de har søkt på den jobben og har vært klar over at den er i Spania, sier hun
Er du ikke medlem, må du betale selv.
Uklart hvor rettighetene ligger
– Det stemmer - dersom man da ikke har noe sosial sikring slik vi kjenner til det, og slik det har blitt bygd opp i Norge gjennom årtier, sier Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund - som organiserer SAS-piloter, men også vikarpiloter i andre selskap.
Ifølge Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund vet ikke mange av pilotene selv hvor de har trygderettigheter.
Foto: Norsk Flygerforbund
For pilotene er det svært usikkert hvor de egentlig har rettighetene sine dersom de blir syke eller får andre problemer.Foto: Norsk Flygerforbund
Etter de bestemmelsene som per i dag anvendes av EFTA/EØS-landene skal piloten være med i trygdeordningen i bosettingslandet hvis han eller hun utfører 25 prosent eller mer av arbeidet der.
Utføres ikke en vesentlig del av arbeidet i bosettingslandet, skal piloten være med i trygdeordningen i det landet der arbeidsgiveren er registrert. Det betyr at vedkommende blir med i folketrygden dersom personen er ansatt i norsk flyselskap.
Fire land
For slik det er nå kan pilotene ha arbeidsforhold knyttet til fire land:- Det er norske piloter som bor i Norge.
- De er ansatt i et vikarbyrå på Isle of Man.
- Vikarbyrået har igjen kontrakt med Norwegian i Sverige.
- Mens pilotene er formelt plasserte på en flybase i Spania.
– Dette er helt vanlig i Europa, og de bedriftene som leier ut piloter til oss har en rekke store flyselskap på sin kundeliste. Men systemet er nytt i Skandianvia og det tar tid før alle skjønner hva dette dreier seg om og hvordan det fungerer, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.
Kan miste folketrygden
NRK har snakket med NAV om trygderettighetene - og har fått et svar som bekrefter at arbeidsorganiseringen gjør at vikarpiloter kan miste medlemskap i folketrygden.- LES OGSÅ:Norwegian fraskriver skatteansvar
- LES OGSÅ:– Ser ut som Norwegian omgår skatt
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier at vikarpiloter som er ansatt ved flybasen i Spania vet at de er under et annet regelverk enn det norske.
Foto: Pedja Kalajdzic/NRK
Foto: Pedja Kalajdzic/NRK
– Piloter må forholde seg til det samme regelverket som alle andre nordmenn som søker jobb i utlandet. Hvis noen har trodd at de får med seg det norske trygdesystemet når de etablerer seg utenlands, så er det synd at man har misforstått det, sier Skånvik.
– Faller mellom to stoler
Flere piloter NRK har snakket med opplever basen i Spania som en papirbase fordi arbeidskraften behøves i Skandinavia.De vet ikke hvilket land de har trygderettigheter i, sier Wasland i flygerforbundet.
– Og de er redd for å spørre NAV om dette, fordi man frykter hva et negativt vedtak kan medføre, sier han.
I verste fall går det ikke bra, og de sitter igjen med ingen rettigheter, tror han.
– Vi sliter i det hele tatt med å finne noen som vil akseptere pilotene i sin folketrygd. Her er det en åpenbar fare for at de faller mellom to stoler, forteller Wasland.
Men Norwegians kommunikasjonsdirektør sier at vikarpiloter som er ansatt ved flybasen i Spania vet at de er under et annet regelverk enn det norske.
– De som nå har fått jobb eller tilknytting til Malaga-basen, de har søkt på den jobben og har vært klar over at den er i Spania, sier hun
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.