Konsernsjefen skyver flysikringsdirektøren foran seg som svarer patetisk: "Det er ikke jeg som har laget planene...."
Én flygeleder på jobb
Én flygeleder på jobb
– flyene måtte fly rundt Østlandet
FLØY RUNDT: Flyselskapene måtte sende flyene sine rundt sektor ENOS som dekker Østlandet. Fly som ikke skulle ned fikk derfor omveier på grunn av flygeledere med ferie og fri.
Foto: NRK Grafikk | Kilde: Avinor, Eurocontrol
Med bare én flygeleder på morgenvakt i kontrollsentralen var det krisestemning den 21. juli i år. Flyselskapene måtte ty til dugnad ved å fly rundt Østlandet.Foto: NRK Grafikk | Kilde: Avinor, Eurocontrol
Publisert 08.09.2012 18:04
VET DU NOE OM DETTE? SEND OSS ET TIPS!E-post: tips@nrk.no| SMS/MMS: TIPS 1987
Svært mange flygeledere ble sendt ut i ferie til tross for at Avinor visste at de da ville ende med for få mennesker på jobb til å avvikle flytrafikken til og fra Gardermoen. Resultatet var kaos, forsinkelser og fortvilte flypassasjerer.
21. juli brygget det opp til fullstendig krise.
Avinor, flyselskaper og europeiske luftfartsmyndigheter hadde flere møter for å sette i verk en redningsaksjon som skulle unngå praktisk talt full stopp i trafikken på østlandsområdet.
– Det var helt krise. Vi fikk meldinger om at det kunne bli store forsinkelser i luftsektoren rundt Oslo, sier assisterende flygesjef Ole Christian Melhus i Norwegian til NRK.
Se mer om flygelederproblemene i Dagsrevyen kl. 19 i kveld og her på nrk.no utover kvelden.
– Det var meldt at det skulle være én flygeleder på vakt, og det var ventet forsinkelser på opp til 400 minutter for hver flyging. Altså flere timer forsinkelse for alle fly, sier Norwegian-lederen.
Mangelen på flygeledere var spesielt prekær ved kontrollsentralen i Røyken som styrer luftrommet over hele Østlandet. Det var derfor nødvendig at flyselskaper omdirigerte flyene sine og i verste fall kansellerte enkelte flyginger. Flere flygeledere ville komme på jobb utover dagen, men situasjonen var alvorlig.
– Alle flyene våre som kom fra Trondheim og nordover og var på vei sørover i Europa måtte omdirigeres enten via Vestlandet eller via svensk luftrom, sier flygesjefen i Norwegian.
Hvis ikke noe ble gjort var det ventet flere timers forsinkelse for svært mange flypassasjerer.
FORSINKELSER: Flygelederne som var på jobb i tårnet på Gardermoen måtte bare se på at det ble store forsinkelser fordi bemanningen totalt var for dårlig.
Foto: Peter von Tangen-Jordan/NRK
Vaktlistene viser hvordan Avinor hadde planlagt denne dagen med svært mange ansatte ute i ferie og annen fri.
48 av de ansatte som jobber med å kontrollere luftrommet over Østlandet var gitt ferie eller annen fri denne dagen. 25 av de ansatte som styrer innflygingen til Gardermoen var i samme situasjon.
Totalt er det 99 ansatte som skal håndtere de to hovedoppgavene ved sentralen døgnet rundt, året rundt.
Situasjonen denne ene dagen i juli er ikke unik. Over lange perioder i sommer hadde Avinor store problemer, og mange flygeledere var i ferie eller annen fri viser NRKs gjennomgang.
Norwegian sier de aldri har opplevd noe lignende som i sommer.
– At man skulle havne i en situasjon med én person på vakt for å håndtere Norges hovedflyplass var en situasjon vi nok ikke så som tenkelig en gang, sier assisterende flygesjef Ole Christian Melhus til NRK.
Han understreker at det går veldig utover både dem som flyselskap og alle flypassasjerer i Norge.
– Kostnadene er enorme for oss. Vi må fløy raskere for at forsinkelsene ikke skal bli så store for våre passasjerer. Da bruker vi mer drivstoff, og det er dyrt, sier Melhus.
VAKTLISTER: NRK har fått innsyn i Avinors vaktlister for flygelederne ved kontrollsentralen i Røyken og tårnet på Gardermoen. De viser store mengder ferie og fri (uthevet i grått).
Foto: NRK Grafikk | Kilde: Avinor
NRK har tatt opp forholdene den 21. juli med ledelsen i Avinor. Konsernsjef Dag Falk-Petersen ønsker selv ikke å stille til intervju, men sender flysikringsdirektøren.
Les også: Avinor-sjef skylder på egne ansatte for flykaoset
Vil du kalle det en forsvarlig ferieplanlegging når det er så mange som har fri at det bare er én på et skift?
– Nei, vi er ikke fornøyd med det vi har levert denne sommeren, innrømmer flysikringsdirektør Skaar i Avinor.
Avinor har tidligere innrømmet at de mangler 15 flygeledere på Østlandet i grunnbemanningen sin. Dette har blant annet resultert i svært stort forbruk av overtid. Ved kontrollsentralen i Røyken ble det brukt nærmere 20 000 timer overtid i fjor.
Hva har du å si om planleggingen når man setter seg i slike situasjoner som 21. juli?
– Det er ikke jeg som har gjort denne planleggingen. De som har gjort jobben har derimot gjort sitt beste ut fra de ressursene de har hatt tilgjengelig, svarer Skaar i Avinor.
TÅRN OG KONTROLL: Avinor sliter med å ha nok flygeledere til tårnet på Gardermoen og kontrollsentralen i Røyken.
Foto: Jonas Sætre/NRK
Foto: Jonas Sætre/NRK
ÉN PÅ JOBB: Vaktlister som NRK har fått innsyn i viser hvordan det var bare én på jobb morgenen 21. juli med ansvar for luftrommet over Østlandet.
Foto: NRK Grafikk | Kilde: Avinor
Foto: NRK Grafikk | Kilde: Avinor
KRITISK: Ole Christian Melhus som er assisterende flygesjef i Norwegian er både kritisk og kan fortelle at det var kritisk den 21. juli i år.
Foto: Peter von Tangen-Jordan/NRK
NRK har fått innsyn i vaktlister for flygelederne i Avinors kontrollsentraler og ved tårnet på Gardermoen. De viser hvordan Avinor sendte svært mange flygeledere ut i ferie og fri.Foto: Peter von Tangen-Jordan/NRK
Svært mange flygeledere ble sendt ut i ferie til tross for at Avinor visste at de da ville ende med for få mennesker på jobb til å avvikle flytrafikken til og fra Gardermoen. Resultatet var kaos, forsinkelser og fortvilte flypassasjerer.
21. juli brygget det opp til fullstendig krise.
Avinor, flyselskaper og europeiske luftfartsmyndigheter hadde flere møter for å sette i verk en redningsaksjon som skulle unngå praktisk talt full stopp i trafikken på østlandsområdet.
– Det var helt krise. Vi fikk meldinger om at det kunne bli store forsinkelser i luftsektoren rundt Oslo, sier assisterende flygesjef Ole Christian Melhus i Norwegian til NRK.
Se mer om flygelederproblemene i Dagsrevyen kl. 19 i kveld og her på nrk.no utover kvelden.
Bare én for å styre luftrommet over Østlandet
Melhus i Norwegian forteller hvordan de og andre flyselskaper fikk beskjed fra Avinor om at det bare var én på morgenvakt ved kontrollsentralen på Røyken.– Det var meldt at det skulle være én flygeleder på vakt, og det var ventet forsinkelser på opp til 400 minutter for hver flyging. Altså flere timer forsinkelse for alle fly, sier Norwegian-lederen.
Mangelen på flygeledere var spesielt prekær ved kontrollsentralen i Røyken som styrer luftrommet over hele Østlandet. Det var derfor nødvendig at flyselskaper omdirigerte flyene sine og i verste fall kansellerte enkelte flyginger. Flere flygeledere ville komme på jobb utover dagen, men situasjonen var alvorlig.
– Alle flyene våre som kom fra Trondheim og nordover og var på vei sørover i Europa måtte omdirigeres enten via Vestlandet eller via svensk luftrom, sier flygesjefen i Norwegian.
Hvis ikke noe ble gjort var det ventet flere timers forsinkelse for svært mange flypassasjerer.
FORSINKELSER: Flygelederne som var på jobb i tårnet på Gardermoen måtte bare se på at det ble store forsinkelser fordi bemanningen totalt var for dårlig.
Foto: Peter von Tangen-Jordan/NRK
Avinor planla med hull i vaktplanen
NRKs gjennomgang av flygeledernes vaktlister bekrefter historien om hvor ille ute man var den 21. juli.Vaktlistene viser hvordan Avinor hadde planlagt denne dagen med svært mange ansatte ute i ferie og annen fri.
48 av de ansatte som jobber med å kontrollere luftrommet over Østlandet var gitt ferie eller annen fri denne dagen. 25 av de ansatte som styrer innflygingen til Gardermoen var i samme situasjon.
Totalt er det 99 ansatte som skal håndtere de to hovedoppgavene ved sentralen døgnet rundt, året rundt.
Situasjonen denne ene dagen i juli er ikke unik. Over lange perioder i sommer hadde Avinor store problemer, og mange flygeledere var i ferie eller annen fri viser NRKs gjennomgang.
Norwegian sier de aldri har opplevd noe lignende som i sommer.
– At man skulle havne i en situasjon med én person på vakt for å håndtere Norges hovedflyplass var en situasjon vi nok ikke så som tenkelig en gang, sier assisterende flygesjef Ole Christian Melhus til NRK.
Han understreker at det går veldig utover både dem som flyselskap og alle flypassasjerer i Norge.
– Kostnadene er enorme for oss. Vi må fløy raskere for at forsinkelsene ikke skal bli så store for våre passasjerer. Da bruker vi mer drivstoff, og det er dyrt, sier Melhus.
VAKTLISTER: NRK har fått innsyn i Avinors vaktlister for flygelederne ved kontrollsentralen i Røyken og tårnet på Gardermoen. De viser store mengder ferie og fri (uthevet i grått).
Foto: NRK Grafikk | Kilde: Avinor
Innrømmer hull i vaktplanene
Konfrontert med opplysningene innrømmer Avinor overfor NRK at de planla ferieavvikling der de ville ha for lite folk. De gjorde seg selv avhengige av at ansatte tok ekstravakter og overtid.
FOR DÅRLIG: Knut Skaar i Avinor innrømmer at det de har levert i sommer har vært for dårlig.
Foto: Peter von Tangen-Jordan/NRK
– Når ferielistene ble lagt visste vi likevel at det i enkelte perioder ville være en underdekning av personell. Dermed gjorde vi oss avhengige av at andre ansatte gjorde merarbeid. Uten det risikerte vi forsinkelser for flytrafikken, sier direktør for flysikring Knut Skaar i Avinor til NRK.Foto: Peter von Tangen-Jordan/NRK
NRK har tatt opp forholdene den 21. juli med ledelsen i Avinor. Konsernsjef Dag Falk-Petersen ønsker selv ikke å stille til intervju, men sender flysikringsdirektøren.
Les også: Avinor-sjef skylder på egne ansatte for flykaoset
Vil du kalle det en forsvarlig ferieplanlegging når det er så mange som har fri at det bare er én på et skift?
– Nei, vi er ikke fornøyd med det vi har levert denne sommeren, innrømmer flysikringsdirektør Skaar i Avinor.
Avinor har tidligere innrømmet at de mangler 15 flygeledere på Østlandet i grunnbemanningen sin. Dette har blant annet resultert i svært stort forbruk av overtid. Ved kontrollsentralen i Røyken ble det brukt nærmere 20 000 timer overtid i fjor.
Hva har du å si om planleggingen når man setter seg i slike situasjoner som 21. juli?
– Det er ikke jeg som har gjort denne planleggingen. De som har gjort jobben har derimot gjort sitt beste ut fra de ressursene de har hatt tilgjengelig, svarer Skaar i Avinor.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.