Foto: Per Gram
Stein Erik Nodeland - LuftfartsdirektørSkal snakke om miljøet, men først litt om LT. "Utrolig positivt miljø". "Gleder meg til å gå på jobben". "Må komme oss over i en mer stabil driftsfase", sa han. Instruks: Tilsynsmyndighet og pådriver. Han sier at her er det noe mer. Må følge med og få tak i det som skjer. Her er ikke bare regelverk, det er noe mer enn det. Rådgivende sikkerhetsorgan./Flysikkerhetsforum. Her må jeg føye til st NF tok opp dette på bred basis for 20 år siden, men møtte stor motstand. Kom borti revirer og småkonger, for å si det enkelt. Nodeland fortsatte med behov som dekkes av luftfarten og krevende topografi. Man bidrar til støy og luftfrorurensing, men ny teknologi bidrar positivt. Politisk håndtering av klimameldingen. 2-graders målet ligger der. Forurenser betaler. (Må vurdere tiltak som er kostnadseffektive i lys av en forventet stigende karbonpris.) Viste til samferdselsbudsjettet og at luftfarten må ta sin del av utslippsreduksjonene. Hva kan luftfarten gjøre? Kommunisere viktigheten av transportformen og argumentere ordentlig. Globalt samarbeid.
Hva betyr fremtidig klima for luftfarten? Kan bli sterke, intense lavtrykk, kraftig vind, masse regn etc. Viste Væreøybildet. Men, det er mye usikkerhet omkring konsekvensene. Oppsummering. Altenrativer til luftfart er andre luftfartsløsninger! Luftfartskonferansen 27. - 28. februar 2013.
Foto: Per Gram
Dag Falk-Petersen, konsernsjef AvinorBærekraftig utvikling av luftfarten
Kom rett fra en tur med samf og komm komiteen i Stortinget. Gir en mange perspektiver når en reiser i landet. Hva forventer befolkningen? Utrolige krefter ute som vil mye og et fantastisk engasjement. Er Avinor fornøyde med seg selv etter sommerens aktiviteter? Vi gjorde en dårlig jobb på Østlandet. Vi leverte ikke et godt nok produkt. Pax har blitt påført betydelige belastninger. Vi må sørge for at dette ikke skjer igjen. 46 lufthavner og 3. kontrollsentraler. Utrolig engasjerte medarbeidere, 3000. Jeg er stolt av det vi gjør.
Definerte bærekraftig utvikling som et sammensatt kompleks, men det skal drives bedriftsøkonomisk fornuftig. Viste bildet av "Airport City" Stavanger Lufthavn Sola. 10% av verdens tunge helikoptre opereres i Norge. Sola konkurrerer med Aberdeen. Flyr en nordover om natta ser en lys på venstre side, mens det er mørkt på høyre. Vi har valgt å holde aktivitet i småsteder og grisgrendte strøk. Sverige har valgt det annerledes. Velferden vi har er basert på bl.a. helikoptervirksomheten. Han gikk så igjennom samfunnsnytte forøvrig og tok for seg den formidable veksten her i Stavanger. Det må vi håndtere. Viste til køer på Sola.
Miljøet. Den største feil vi kan gjøre er å undervurdere dette moment.Vi skal være en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten. Helikopteraktiviteten bråker. Her vil jeg føye til at det er spesielt S-92A som er syndebukken. Ingen i Oslo bryr seg, men vi er offensive og skal tilrettelegge trasseene så godt som mulig der støyen er mest sjenerende. Klimagasser. Vi må også se på tilbringertjeneste og aktiviterter, driften på flyplassområdet. Det er bedre med 5 i en bil enn to i en buss. Vi må ha med helhetsperspektivet. I Bergen tenker en på bybane inn i terminalen. Var innom biofuel og ny motorteknologi. Det vi står overfor er en balanse mellom Samfunn, Økonomi og Miljø. Konklusjon: Utfordrende samfunnsoppdrag, betydelig miljøansvar og klimagassutslipp er en hovedutfordring.
I paneldebatt fikk Falk-Petersen spørsmål om helikopterstøy og Oslo ASAP som har vært på agendaen til Flyoperativt Forum ved to anledninger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.