Regjeringen støtter opp om Avinors investeringsplan
7. mai 2013 kl. 12:16 av Sindre Ånonsen
Regjeringen er positiv til Avinors investeringsplan på 20,6
milliarder og åpner for at flysikringsvirksomheten i Avinor blir eget
datterselskap. Dette kommer fram i eiermeldingen som Samferdselsdepartementet la
fram i dag.
-Avinor har en viktig rolle som forvalter av statens luftfartsinfrastruktur.
Selskapet skal fortsatt eie, drive og utvikle et landsomfattende nett av
lufthavner og en samlet flysikringstjeneste i Norge, sier samferdselsminister
Marit Arnstad i en pressemelding.
Finansiering Regjeringen er positiv til Avinors investeringsplan på 20,6 milliarder kroner for perioden 2013 – 2017. Avinors planer er nærmere omtalt i Nasjonal transportplan. Regjeringen legger til grunn at hoveddelen av investeringene kan gjennomføres uten kapitaltilskudd fra staten. Samferdselsdepartementet har også - etter godkjenning fra Regjeringen, innvilget Avinors søknad om å få fornyet og endret konsesjonen for Bergen lufthavn Flesland. Den nye konsesjonen innebærer at Avinor kan bygge en ny terminal 3 (T3).
-Avinor er tilfreds med at Regjeringen gir sin tilslutning til våre aktiviteter og investeringsplan – og at dagens Avinor-modell videreføres. Vi er også tilfreds med at vi har fått konsesjonen som gir oss muligheter til å investere i en utvidelse av Bergen lufthavn Flesland. Samtidig registrerer vi at Regjeringen legger til grunn at Avinor skal gjennomføre hoveddelen av investeringene uten en kapitaltilførsel på det nåværende tidspunkt. I lys av eiermeldingen må vi derfor gjøre en nøye gjennomgang av Avinors investeringsplan, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.
I eiermeldingen framgår det ellers at Samferdselsdepartementet vil følge utviklingen framover nøye og tar sikte på å komme tilbake til spørsmålet om de finansielle rammevilkårene til Avinor i løpet av 2014.
Investeringer i Nord-Norge Regjeringen er positiv til at Avinor planlegger videre for en investering i ny lufthavn på Helgeland i Mo i Rana. Det skal arbeides videre med regionalpolitiske avklaringer og en bred vurdering av de regionale konsekvensene ved en eventuell endring av lufthavnstrukturen. Regjeringen varsler at Avinor vil bli tilført midler for å kunne gjennomføre investeringen. Regjeringen er også positiv til at Avinor planlegger videre med sikte på å etablere en ny lufthavn i Hammerfest. For å kartlegge lokalisering i Hammerfest, er det behov for ytterligere vurderinger. Regjeringen varsler at Avinor vil også vil bli tilført midler for å kunne gjennomføre en eventuell investering i Hammerfest.
-Vi er positive til at Regjeringen sier at det vil bli tilført investeringsmidler i forbindelse med de omtalte prosjektene. I Mo i Rana er det allerede gjennomført omfattende prosesser, mens det i Hammerfest ennå gjenstår mye utredningsarbeid, sier Falk-Petersen.
Med hensyn til Bodø lufthavn står det i eiermeldingen at skal det startes en prosess for å få på plass en langsiktig løsning for sivil luftfart. I Lofoten understrekes det at det er behov for ytterligere vurderinger i spørsmålet om ny lufthavnløsning.
Flysikringsdivisjonen kan skilles ut som eget datterselskap For å skille mellom forretningsområdene lufthavndrift og flysikringstjeneste åpner Regjeringen for at Avinor kan skille ut flysikringsdivisjonen som et eget datterselskap. Det stilles nye krav til både samarbeid og ytelsesstyring for flysikringstjenesteleverandører gjennom det felles europeiske luftrommet, som Norge er en del av gjennom EØS-avtalen.
-Vi er positive til at Regjeringen følger opp Avinors forslag til omorganisering av Flysikringsdivisjonen. Dette gir oss nødvendig handlingsrom i vårt arbeid med å tilpasse oss utviklingen i Europa på dette området, sier Falk-Petersen.
Finansiering Regjeringen er positiv til Avinors investeringsplan på 20,6 milliarder kroner for perioden 2013 – 2017. Avinors planer er nærmere omtalt i Nasjonal transportplan. Regjeringen legger til grunn at hoveddelen av investeringene kan gjennomføres uten kapitaltilskudd fra staten. Samferdselsdepartementet har også - etter godkjenning fra Regjeringen, innvilget Avinors søknad om å få fornyet og endret konsesjonen for Bergen lufthavn Flesland. Den nye konsesjonen innebærer at Avinor kan bygge en ny terminal 3 (T3).
-Avinor er tilfreds med at Regjeringen gir sin tilslutning til våre aktiviteter og investeringsplan – og at dagens Avinor-modell videreføres. Vi er også tilfreds med at vi har fått konsesjonen som gir oss muligheter til å investere i en utvidelse av Bergen lufthavn Flesland. Samtidig registrerer vi at Regjeringen legger til grunn at Avinor skal gjennomføre hoveddelen av investeringene uten en kapitaltilførsel på det nåværende tidspunkt. I lys av eiermeldingen må vi derfor gjøre en nøye gjennomgang av Avinors investeringsplan, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.
I eiermeldingen framgår det ellers at Samferdselsdepartementet vil følge utviklingen framover nøye og tar sikte på å komme tilbake til spørsmålet om de finansielle rammevilkårene til Avinor i løpet av 2014.
Investeringer i Nord-Norge Regjeringen er positiv til at Avinor planlegger videre for en investering i ny lufthavn på Helgeland i Mo i Rana. Det skal arbeides videre med regionalpolitiske avklaringer og en bred vurdering av de regionale konsekvensene ved en eventuell endring av lufthavnstrukturen. Regjeringen varsler at Avinor vil bli tilført midler for å kunne gjennomføre investeringen. Regjeringen er også positiv til at Avinor planlegger videre med sikte på å etablere en ny lufthavn i Hammerfest. For å kartlegge lokalisering i Hammerfest, er det behov for ytterligere vurderinger. Regjeringen varsler at Avinor vil også vil bli tilført midler for å kunne gjennomføre en eventuell investering i Hammerfest.
-Vi er positive til at Regjeringen sier at det vil bli tilført investeringsmidler i forbindelse med de omtalte prosjektene. I Mo i Rana er det allerede gjennomført omfattende prosesser, mens det i Hammerfest ennå gjenstår mye utredningsarbeid, sier Falk-Petersen.
Med hensyn til Bodø lufthavn står det i eiermeldingen at skal det startes en prosess for å få på plass en langsiktig løsning for sivil luftfart. I Lofoten understrekes det at det er behov for ytterligere vurderinger i spørsmålet om ny lufthavnløsning.
Flysikringsdivisjonen kan skilles ut som eget datterselskap For å skille mellom forretningsområdene lufthavndrift og flysikringstjeneste åpner Regjeringen for at Avinor kan skille ut flysikringsdivisjonen som et eget datterselskap. Det stilles nye krav til både samarbeid og ytelsesstyring for flysikringstjenesteleverandører gjennom det felles europeiske luftrommet, som Norge er en del av gjennom EØS-avtalen.
-Vi er positive til at Regjeringen følger opp Avinors forslag til omorganisering av Flysikringsdivisjonen. Dette gir oss nødvendig handlingsrom i vårt arbeid med å tilpasse oss utviklingen i Europa på dette området, sier Falk-Petersen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.