tirsdag 14. mai 2013

Værnes kan lære tyskerne noe.......


Her er den «nye» flyplassen på Værnes

Her er den «nye» flyplassen på Værnes

- Det har vært mye nattejobbing.


Det er utfordrende å bygge på en flyplass som skal være i drift samtidig som den oppgraderes og utvides.
– Det har krevd tre års byggetid i tre trinn, herav 18 måneder med jobbing på natten, mellom klokken 24.00 og 06.00, forteller Tore Movinkel, prosjektleder fra OPAK.
OPAK har prosjektledelsen i siste byggetrinn med oppgradering av rullebanen og fornyelse av taksebanen på Værnes flyplass utenfor Trondheim. Prosjektet ble igangsatt i 2010 for å nå kravene om sikkerhet og lyssetting fra luftfartsdirektivet.
I desember i fjor åpnet den forlengede rullebanen.

Flyttet 150 meter

– Det har vært en utfordrende og krevende jobb ettersom flytrafikken skulle gå som normalt mens vi jobbet, påpeker Movinkel.
Rullebanen er flyttet 150 meter for å kunne ivareta kravet om 300 meter sikkerhetssone i hver ende. Dette har krevd over 900 tusen tonn medsprengstein.
Rullebanen måtte flyttes for å kunne forlenges og fylles ut i sjøen. Dermed måtte også taksebanen følge etter. I tillegg er det helt nytt lysanlegg langs og ved rullebanen. Dette inkluderer en senterlinje med lys, lamper hver 15 meter langs rullebanen og bedre innflygningslys som føler flyene når de lander.
– Og så har vi fått nytt navigasjonssystem, forteller Øystein Halvorsen, prosjektkoordinator Avinor Værnes.

Tenker miljø

– Vi prioriterer en høy energiprofil på alle våre flyplasser. Derfor har vi blant annet brukt LED-belysning i alle lampene på senterlinja. Dette vi redusere energiforbruket betraktelig, sier Halvorsen.
Og man kan tenke seg – med rundt 400 lysarmaturer, som krever en pære hver, er det mye strøm som kan spares på mer effektive pærer.
Les også: Slik blir Skatteetaten et passivhus

Dyr jobb

Sikkerhetsoppgraderingen har krevd mye materiale – og en hel del penger. Totalrammen, inkludert asfaltering, har en totalsum på 250 millioner kroner. Asfalten står for 40 millioner, og inkluderer 160.000 m2 med banedekke.
Totalt har hele prosjektet krevd 1,3 millioner tonn stein, noe som blir nesten 44.000 semitrailere.
– Det er en stor investering med krevende utfordringer, sier Halvorsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.