torsdag 30. mai 2013

SAR - Shortlisting av shortliste?

Som Sea Kingens etterfølger er det nå kamp blant to produsenter om fire helikoptre, AW101, S-92A, EC225 og NH90. Merk deg følgende: Ut fra organisasjonskartet under, så ser du at Eurocopter, som bygger EC225, AgustaWestland som bygger AW101, og NH Industries som bygger NH90, har særdeles tette relasjoner.

 
En kan uten videre si at det er Sikorsky mot røkla. Den store nyheten akkurat i dag er at den 7. juni vil to helikoptertyper sjaltes ut. Det har jeg fra en pålitelig kilde. De to gjenværende maskinene vil konkurrere i tre måneder før en avgjørelse fattes før Stortingsvalget. Her er muligheter for å starte et veddemål for den som vil. Hvilke maskiner blir igjen i konkurransen etter den 7. juni? S-92A er en banker fordi en ikke kan ha to maskiner fra samme "familie". Det vil ikke oppfattes som reell konkurranse. I utvalget som står for seleksjonen er Forsvaret særdeles sterkt tilstede. De har gjort hva de kan for å beholde NH90 i systemet. Jeg tror dessverre at de lykkes med å lirke den inn, selv om maskinen ikke er egnet som sivilt redningshelikopter av mange forskjellige årsaker. En såkalt fly-off mellom de to gjenværende helikoptertypene burde arrangeres i løpet av de tre gjenværende månedene. Det beste helikopteret er AW101 basert på rekkevidde og kapasitet i kabinen.
Undertegnede har fløyet alle typene unntatt NH90. Jeg er av den oppfatning at EC225 og NH90 er for små. Kampen burde stå mellom de to største maskinene.
Følg med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.