onsdag 8. mai 2013

EC225 MGB

 
Pussig hvordan denne saken likner på B787 hvor ikke den såkalte "root cause" ikke er avdekket. Det man har gjort nå hos Eurocopter er at de har sendt data fra testing av akslingene det gjelder til et uavhengig selskap som heter Georgia Technology Research Institute. Dette firmaet er valgt av helikopteroperatørene for å verifisere data fra Eurocopter.
Jeg har samlet en del data fra de to hendelsene, og er ikke trygg på at det som foregår et godt nok. Det gjelder i hovedsak AAIB`s Bulletins S5 og S6/2012 samt en rekke artikler om temaet, også i Teknisk Ukeblad, men senest nå i AW&ST  April 22. 2013. Her er snakk om "interim fixes", som inkluderer oppdatert HUMS, mens en "final fix" inkluderer et nyprodusert bevel gear, altså akslinger som virker 90 grader på hverandre. En mener at svakheter i akslingene skyldes såkalte gjenværende stress fra produksjonsprosessen. 8 akslinger er kjørt i benk og stresset til de ryker. En mener å kjenne årsaken til både stress og når de feiler. Nå skal en fly nye akslinger i en maskin for å undersøke om teorier utviklet etter tester i benk kan gjenskapes under virkelig flyging.
Jeg kan vel si at situasjonen akkurat nå ikke virker betryggende på noen måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.