Nå er straks dagen kommet. Det er to kandidater, et stort og et mye mindre helikopter. Jeg har fløyet begge. Jeg fløy Super Puma MkII fra 1993 til jeg ble pensjonert i 2005. Jeg likte maskinen og hadde aldri problemer. Jeg ble invitert til Marignane i 2006 sammen med Mark Prior, testpilot i Bristow, for å fly den nye EC225 i SAR utgave. Fy flate, vi ble begge begeistret. Fantastisk autopilot og en nytelse å fly, ikke minst takket være 5 hovedrotorblader. Jeg har kritisert NH90 for å ha for liten kabin uten ståhøyde. EC225 er ganske lik i størrelse, også uten ståhøyde, faktisk lavere enn NH90.
EC225 SAR versjon. Mark Prior i høyresetet og testflyger Herve Yammayrac
På et mye senere tidspunkt kom EC225 inn i bildet gjennom NORSAR prosjektet De leverte også anbud på jobben som Sea Kingens etterfølger. Jeg hadde gleden av å være med på presentasjonen av typen på Sola. Her kan jeg føye til at Flyoperativt Forum fikk en spesialvisning av den militære varianten, EC725, på Le Bourget i 2009. Maskinen kom rett fra Afghanistan med sand i kabinen....
Det som for meg overskygger alt annet er de krav som må settes til en maskin som skal unnsette folk i hele vårt redningsansvarsområde. Det betyr at helikopteret må ha en voldsom rekkevidde. Brennstofftanker i kabinen vil uten tvil bli en nødvendighet. Bildet under viser konfigurasjonen i maskinen jeg hadde gleden av å fly til Angola i 2004.
Her kan en muligens greie seg med kun en tank, men EC727 er en tørst maskin...
Oljevirksomheten flytter seg nordover i et område som er særdeles utfordrende. Det er 470km fra Banak til kvadrant 7425 i Bjørnøya øst. Stor rekkevidde og kapasitet for helikoptrene er påkrevet. Skal oljearbeiderne, fiskerne, sjøfolkene og deres pårørende sove godt, så er det i visshet om at det beste og ikke det nest beste helikopteret er valgt.
Det som kan skje nå er at saken blir utsatt inntil den nye regjeringen får vurdert den pågående bestikkelsesprosess i Finmeccanica. Ingen er dømt i saken. En klausul i kontrakten tror jeg kan ordne det.
Må den beste kandidaten vinne!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.