torsdag 7. november 2013

SAR - 24 timer til valg av nytt helikopter

Det er nå ganske nøyaktig 11 år siden Helikopterfaglig Forum (HF) ble etablert av justisminister Einar Dørum. Formålet var å vurdere NH90`s egenskaper som SAR helikopter og å sammenlikne med andre typer på markedet, EH101 og S-92A. Det viste seg temmelig fort at NH90 i NSHP utgaven/e ikke holdt mål. En rendyrket SAR utgave kunne imidlertid gjøre jobben. For å få juridisk bindende tall å forholde seg til, så anbefalte HF våren 2003 å sette saken ut på anbud. Først fire år senere ble dette vedtatt på statsministerens kontor. Så fulgte en periode som Norge ikke burde være bekjent av, vi ble nærmest en mellomamerikansk bananrepublikk hvor Forsvaret styrte sammen med byråkratiske elementer. Voldsomt trist å være vitne til.

Nå er straks dagen kommet. Det er to kandidater, et stort og et mye mindre helikopter. Jeg har fløyet begge. Jeg fløy Super Puma MkII fra 1993 til jeg ble pensjonert i 2005. Jeg likte maskinen og hadde aldri problemer. Jeg ble invitert til Marignane i 2006 sammen med Mark Prior, testpilot i Bristow, for å fly den nye EC225 i SAR utgave. Fy flate, vi ble begge begeistret. Fantastisk autopilot og en nytelse å fly, ikke minst takket være 5 hovedrotorblader. Jeg har kritisert NH90 for å ha for liten kabin uten ståhøyde. EC225 er ganske lik i størrelse, også uten ståhøyde, faktisk lavere enn NH90.

EC225 SAR versjon. Mark Prior i høyresetet og testflyger Herve Yammayrac

Jeg fløy S-92A også, i 2002, med høy- og lav haleflate. Vibrasjonsnivået opplevde jeg som "hostile". Jeg prøvesatt mock-up`en i 1992 på Farnborough, da som styremedlem i HS: EH101, nå AW101, fløy jeg to ganger på samme dag da maskinen var innom Sola i 2000. Det var bra greier, ikke minst plassen i kabinen.

På et mye senere tidspunkt kom EC225 inn i bildet gjennom NORSAR prosjektet De leverte også anbud på jobben som Sea Kingens etterfølger. Jeg hadde gleden av å være med på presentasjonen av typen på Sola. Her kan jeg føye til at Flyoperativt Forum fikk en spesialvisning av den militære varianten, EC725, på Le Bourget i 2009. Maskinen kom rett fra Afghanistan med sand i kabinen....


Det som for meg overskygger alt annet er de krav som må settes til en maskin som skal unnsette folk i hele vårt redningsansvarsområde. Det betyr at helikopteret må ha en voldsom rekkevidde. Brennstofftanker i kabinen vil uten tvil bli en nødvendighet. Bildet under viser konfigurasjonen i maskinen jeg hadde gleden av å fly til Angola i 2004.

Her kan en  muligens greie seg med kun en tank, men EC727 er en tørst maskin...

AW101 er i en liga for seg. To av landene med verdens største SAR ansvarsområder er Canada og Portugal. Begge har valgt AW101. Danskene kjørte en prosess forut for opprettelsen av HF, og kom til samme konklusjon. Da ble S-92A sjaltet ut på et tidlig tidspunkt, mens NH90 holdt seg inne noe lenger. Den vil kunne dekke hele vårt redningsansvarsområde og plukke opp en Orion besetning på 10 mann helt i ytterkanten av området. Kabinen er voldsom. Ekstratank i kabinen vil relativt sett ta mindre plass enn i et mindre helikopter.


Oljevirksomheten flytter seg nordover i et område som er særdeles utfordrende. Det er 470km fra Banak til kvadrant 7425 i Bjørnøya øst. Stor rekkevidde og kapasitet for helikoptrene er påkrevet. Skal oljearbeiderne, fiskerne, sjøfolkene og deres pårørende sove godt, så er det i visshet om at det beste og ikke det nest beste helikopteret er valgt.

Det som kan skje nå er at saken blir utsatt inntil den nye regjeringen får vurdert den pågående bestikkelsesprosess i Finmeccanica. Ingen er dømt i saken. En klausul i kontrakten tror jeg kan ordne det.
Må den beste kandidaten vinne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.