Dermed blir det AW101 som etter all sannsynlighet erstatter Sea King og blir Norges nye redningshelikopter.
Mens 330-skvadronen kan glede seg over å få et sar-helikopter som flyr raskere og med bedre rekkevidde og løfteevne enn forgjengeren, kan statsforetaket AIM Norway på Kjeller juble over de industrielle mulighetene anskaffelsen gir.
Depot for GE
AIM Norway (tidligere Luftforsvarets hovedverksted) er Agusta Westlands partner og skal utføre vedlikehold av skrog og motorer på AW101 slik de i dag gjør på Sea King.
Men i tillegg: Når justisdepartementet inngår kontrakten med den italienske helikopterprodusenten, betyr det samtidig at AIM blir amerikanske General Electrics nordiske motorvedlikeholdssenter.
– Et slikt motordepot er en døråpner til et nytt marked for oss. Det gjør at betydningen for oss er mye større enn at vi får oppdraget med vedlikehold på norske maskiner, sier AIM-direktør Ove Haukåssveen til Teknisk Ukeblad.
AW tilbyr Norge AW101 med GE CT7-motorer. Disse gassturbinene vedlikeholdes i dag først og fremst i USA. Kjeller kan betjene ikke bare de 16 norske AW101-helikoptrene, som hver har tre motorer, men også et betydelig antall sivile og militære Sikorsky-helikoptre.
Mye CT7 i Norden
De 31 S-92A-helikoptrene som transporterer oljearbeidere til og fra norsk sokkel, har også CT7-motorer. Det samme har flåten på 15 svenske UH-60M Black Hawk-helikoptre og 9 kommende danske MH-60R Seahawk-helikoptre.
– I tillegg jobber vi nå iherdig med å kunne etablere et testsenter for komponentvedlikehold som ligner den Agusta Westland selv har på sin fabrikk i Yeovil. Dette vil kunne betjene ikke bare AW101, men også andre helikoptertyper, opplyser Haukåssveen.
Kongsberg Defence Systems skal utføre girboksvedlikehold på AW101, og vil bygge en testrigg for den ekstremt kraftige hovedgirboksen (MGB) som sitter i AW101. Dette har også potensial til oppdrag utover norske maskiner.
Mulig forsering
Etter den siste planen vil de første to helikoptrene som skal brukes til test og evaluering leveres i løpet av første halvår 2017.
Første base skal settes i drift i 2018 og siste Sea King skal være faset ut i løpet av 2020.
Nawsarh har bedt om en alternativ leveringsplan som kan framskynde innfasingen noe. Men det står ikke bare på industrien. Det handler også om hvor fort Forsvaret kan ta imot helikoptrene i takt med at de utdanner tilstrekkelig med mannskap og teknikere. Som kjent skal også F-35 og NH90 fases inn samtidig.
Nawsarh understreker at en forsering av innfasingen ikke skal ramme den eksisterende redningstjeneste.
Det er også 330-skvadronens sjef Svein Tore Pettersen klar på. Han sier at han er glad for at det nå går mot avklaring av helikopteranskaffelsen, men at han primært konsentrerer seg om å drifte Sea King i ytterligere noen år. Åtte av dagens tolv Sea King-helikoptre ble anskaffet for 41 år siden, i 1972.
Pettersen påpeker at det fortsatt pågår forhandlinger, og vil ikke si så mye om kapasiteten til redningstjenesten med nye helikoptre før kontrakten faktisk er inngått.
Korrupsjonsanklager
Det finnes ett element som kan forstyrre Nawsarh-prosessen på oppløpssida: Agusta Westland er beskyldt for bestikkelser i forbindelse med salget av 12 vip-konfigurerte AW101-helikoptre til Indias flyvåpen. Agusta Westland benekter all skyld.
Tvisten har ikke diskvalifisert den italienske helikopterprodusenten fra å konkurrere i Norge.
Prosjektledelsen har til Teknisk Ukeblad understreket at selv om det er soleklart at Norge kjøper ikke varer og tjenester fra korrupte selskaper, er det ikke nok med mistanker. En eventuell rettskraftig korrupsjonsdom gi Norge hevingsrett.
– Dette er en sak for den norske regjeringen, og deres uttalelser i forbindelse med budsjettet sist fredag bekrefter deres ståsted i saken. Vi vil fortsette å samarbeide med Justisdepartementet og sørge for å etablere den beste redningstjenesten i verden, er det Agusta Westlands nordeuropadirektør Steve Powell vil si om temaet.
Han beskriver den norske kontrakten som «ekstremt viktig», både AW101-programmet og selskapet som sådan.
– De norske kravene er veldig krevende å oppfylle, men vi mener oppriktig at vi har det beste helikopteret for tøffe norske forhold, sier Powell.
PS. Teknisk Ukeblad har besøkt den danske 722-skvadronen, som også opererer AW101, to ganger for å spørre om deres erfaring med flytypen. Første besøk skjedde våren 2009, og siste besøk i mars i år.
Disse sakene kan du lese her:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.