Hos Sola-bedriften Heli-One er man skuffet over avgjørelsen om å velge AgustaWestland over Eurocopter.
- Sånn er det. AgustaWestland fikk kontrakten, ikke oss. Det er selvfølgelig dumt at det ikke ble noe mer, men de valgte noen andre og livet går videre, sier Tord Torgersen ved Heli-One.
Regjeringen skal innlede sluttforhandlinger med AgustaWestland om kjøp av nye redningshelikoptre som skal erstatte dagens Sea King-helikoptre.
Rekkevidde og størrelse
Helikopterbedriften på Sola så for seg 14 nyansettelser, 420 årsverk fordelt på mange år og en kontrakt på service, vedlikehold, modifikasjon og støttefunksjoner på Eurocopters helikoptre verdt i overkant av 1 milliard kroner. I og med at Eurocopter ikke nådde opp, vil Heli-One måtte fortsette som før, men det blir ingen endringer som følge av at Eurocopter ikke ble valgt som leverandør av redningshelikoptre.
- Vi sitter igjen med en positiv opplevelse etter å ha vært med på anbudet til Eurocopter, og vi har fått mye ny lærdom som vi skal ta med oss videre. Eurocopter og AgustaWestland deltok med hver sin kjempegode kandidat som begge oppfylte alle kravene, sier Torgersen.
- Hva tror du er årsaken til at valget falt på AgustaWestland?
- Vi har fått opplyst at det var kabinstørrelsen og rekkevidden som ble avgjørende, sier Torgersen.
I august døde fire mennesker da en Super Puma fra Eurocopter styrtet på engelsk side i Nordsjøen. Torgersen tror ikke at den hendelsen har påvirket utfallet i valg av redningshelikopter.
- Vi tror ikke at hendelser den siste tiden har hatt betydning for avgjørelsen. Arbeidsgruppa som har gjort vurderingene er svært kompetente og de har erfaring fra industrien. jeg tror ikke de har sett på historikken, men på kapasiteten og egnetheten til helikoptrene, sier Torgersen.
Denne uken blir det avgjort hvilket redningshelikopter Norge skal bruke i årene som kommer. For Heli-One på Sola er avgjørelsen verdt over en milliard kroner.
Fremdeles attraktiv
Heli-One tar også med seg teknologi fra prosjektet videre. Bedriften har lagt ned betydelige ressurser på å designe deler til interiøret i kabinen knyttet til Eurocopters anbud på Norges redningshelikoptre.
- Dette er arbeid som vi tar med oss videre. Enten alene, eller i samarbeid med Eurocopter, sier Torgersen som er trygg på at kompetansen og teknologien i bedriften fortsatt vil være attraktiv.
- Og vi sitter jo også igjen med en komponentvedlikeholdsavtale med Eurocopter verdt mellom 5 og 10 millioner kroner. Denne inngikk vi som en del av vårt samarbeid i anbudet på redningshelikoptrene, og kontrakten på vedlikehold av komponenter ved vårt verksted i Stavanger har en varighet på 5 år, sier Torgersen.
Heli-One har jobbet med Eurocopters helikoptre i om lag 30 år og har i dag serviceavtaler på 120 av Eurocopters helikoptre som opererer rundt omkring i hele verden. Onsdag i forrige uke vant Heli-One nok en vedlikeholdskontrakt. Denne gangen med de islandske redningshelikoptrene som eies av Knut Anders Ugland Holding. Avtalen har en verdi på 30 millioner kroner.
Ledelsen for 330-skvadronen med redningshelikopter blir organisatorisk lagt til Bardufoss flystasjon, men skal fortsatt være lokalisert på Sola.
Fornøyd med landing
Ordfører Ole Ueland (H) i flykommunen Sola har fått med seg at Heli-One og Eurocopter ikke nådde helt opp.
- Det er selvfølgelig synd for bedriften, de har gjort en god jobb og hadde en god kandidat, men sånn er det i slike konkurranser. Jeg tror alle nå uansett er glad for at vi fikk landet dette uten nye avgjørelser, sier Ueland.
Han har fulgt prosessen tett av flere grunner.
- Både siden det er mulighet for nye arbeidsplasser, fordi at Sea King er moden for utbytting og at de nye helikoptrene skal fases inn på Sola, sier Ole Ueland
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.