Dødsdømt flyverksted er tilbake på vingene
Flyverkstedet på Sola var nedlagt, men ble vekket til live med investorpenger fra Midtøsten og en hjelpende hånd fra kommunen. Best-i-test-ordfører Ole Ueland peker på samarbeid med andre som en nøkkel til suksess.
Publisert: Oppdatert:
Lagre
Det er stille. Enn så lenge. I det store verkstedet like ved flyplassen på Sola står alt klart. Verktøyet ligger sirlig plassert, kalibrert og sjekket.
Sola kommune har akkurat blitt utropt til vinner av Nærings-NM av NHO. Men for flyverkstedet så det helsvart ut etter at den tidligere eieren Pratt & Whitney bestemte seg for å legge det ned i mars 2012. Goodaire og nesten 200 andre ansatte mistet jobben. Men så ble det sist høst klart at Bahrain-baserte Aero Gulf ville legge hovedsenteret sitt for flymotorservice til Sola.
Nå kan Goodaire igjen få skru på en flymotor om et par ukers tid. Antall ansatte passerer snart 50, og mange har som Goodaire vent tilbake til sin tidligere arbeidsplass.
- Det er bare et par ansikt jeg ikke kjenner fra før, sier han.
Sola og Ole er best i Nærings-NM - Dette er en fantastisk historie. Investorene besøkte meg før de hadde konkludert om de ville overta flyverkstedet, og vi har prøvd å være på tilbudssiden for at dette skal bli noe av. For oss er det viktig også å ha et flyteknisk miljø, så alt ikke dreier seg om olje og gass.
I løpet av året vil antall ansatte øke til over 80. Så skal flyverkstedet øke til 135 om to år.
- De samme mekanikerne som pakket utstyret ned, har nå pakket det opp igjen. Det er en viktig årsak til at vi er blitt klare på så kort tid, sier Galta.
Han er ikke overrasket over at Sola topper kåringen av næringskommuner.
Ordfører Ueland viser til at etter han ble klar over at flyverkstedet likevel kunne reddes, så var det flere ting kommunen kunne bidra til.
- Her var det ikke snakk om å bygge noe nytt, lokalene lå jo her. Men vi hadde en diskusjon med Avinor om bruk av bygget, og der prøvde vi å hjelpe til så godt vi kunne. Og så var det viktig å ta godt i mot de utenlandske investorene, og formidle til dem at vi ønsket dette, sier Ueland.
- Vi koplet raskt på Greater Stavanger da disse planene kom opp, Nå ser jeg at noen mener at det skal legges ned. Men jeg mener at det er et viktig verktøy til for eksempel å redde flyverkstedet, og det finnes mange andre eksempler, sier Ueland.
Selv om Sola topper NHO-kåringen, ser ikke Ueland grunn til å si seg fornøyd.
- Kommuner som tror de er best på alt, og at de er i mål, vil ikke gjøre det bra. Så selv om vi er nummer én, hviler vi ikke. Vi skal videre. Vi kan alltid bli bedre, og nå dreier det seg særlig om utfordringer knyttet til veksten, som infrastruktur og bolig.
Galta går ivrig i forveien. Peker, forklarer, viser, leder vei over til testhallen. Der sitter Kjell Lervig og Tom Raugstad.
De har jobbet på flyverkstedet siden 1981. Nå har de fått arbeidsklær med ny logo og er klare til igjen å sjekke om flymotorene fungerer som de skal etter å ha vært i verkstedet.
Begge fikk seg jobb i oljebransjen da flyverkstedet ble lagt ned.
- Jeg kunne selvsagt fortsatt i jobben der. Men det er bra å være tilbake her. Vi har jo jobbet sammen i en del år, sier Raugstad.
Velgere lavere lønn
- Nå klør det i fingrene. Jeg er glad for å være tilbake. Det er ikke det samme å jobbe i olja, presisjonsnivået er ikke like høyt. Selv om lønna er høyere, sier Steven Goodaire.Sola kommune har akkurat blitt utropt til vinner av Nærings-NM av NHO. Men for flyverkstedet så det helsvart ut etter at den tidligere eieren Pratt & Whitney bestemte seg for å legge det ned i mars 2012. Goodaire og nesten 200 andre ansatte mistet jobben. Men så ble det sist høst klart at Bahrain-baserte Aero Gulf ville legge hovedsenteret sitt for flymotorservice til Sola.
- Det er bare et par ansikt jeg ikke kjenner fra før, sier han.
Gjenoppstår fra de døde
At flyverkstedet nå står opp igjen fra bedriftsdøden, synes Sola-ordfører Ole Ueland er svært gledelig.Sola og Ole er best i Nærings-NM - Dette er en fantastisk historie. Investorene besøkte meg før de hadde konkludert om de ville overta flyverkstedet, og vi har prøvd å være på tilbudssiden for at dette skal bli noe av. For oss er det viktig også å ha et flyteknisk miljø, så alt ikke dreier seg om olje og gass.
Pakke ned, pakke opp
Utenfor kan kommersiell direktør Kjetil Galta se flymotorene fare forbi. Nå skal han slippe mekanikerne sine løs på den første motoren i verkstedet om et par uker.I løpet av året vil antall ansatte øke til over 80. Så skal flyverkstedet øke til 135 om to år.
Han er ikke overrasket over at Sola topper kåringen av næringskommuner.
Drahjelp fra kommunen
- For oss har kommunen bidratt positivt, og det har vært viktig når internasjonale aktører skal inn, sier Galta.Ordfører Ueland viser til at etter han ble klar over at flyverkstedet likevel kunne reddes, så var det flere ting kommunen kunne bidra til.
- Her var det ikke snakk om å bygge noe nytt, lokalene lå jo her. Men vi hadde en diskusjon med Avinor om bruk av bygget, og der prøvde vi å hjelpe til så godt vi kunne. Og så var det viktig å ta godt i mot de utenlandske investorene, og formidle til dem at vi ønsket dette, sier Ueland.
Ros til Greater
Sola-ordføreren peker også på samarbeidet i regionen som viktig for at de enkelte kommunene lykkes i næringsarbeidet.- Vi koplet raskt på Greater Stavanger da disse planene kom opp, Nå ser jeg at noen mener at det skal legges ned. Men jeg mener at det er et viktig verktøy til for eksempel å redde flyverkstedet, og det finnes mange andre eksempler, sier Ueland.
Selv om Sola topper NHO-kåringen, ser ikke Ueland grunn til å si seg fornøyd.
- Kommuner som tror de er best på alt, og at de er i mål, vil ikke gjøre det bra. Så selv om vi er nummer én, hviler vi ikke. Vi skal videre. Vi kan alltid bli bedre, og nå dreier det seg særlig om utfordringer knyttet til veksten, som infrastruktur og bolig.
Flymotorer i 30 år
Galta går ivrig i forveien. Peker, forklarer, viser, leder vei over til testhallen. Der sitter Kjell Lervig og Tom Raugstad.De har jobbet på flyverkstedet siden 1981. Nå har de fått arbeidsklær med ny logo og er klare til igjen å sjekke om flymotorene fungerer som de skal etter å ha vært i verkstedet.
Begge fikk seg jobb i oljebransjen da flyverkstedet ble lagt ned.
- Jeg kunne selvsagt fortsatt i jobben der. Men det er bra å være tilbake her. Vi har jo jobbet sammen i en del år, sier Raugstad.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.