- Man kan jo ikke være helt paranoid
Umulig å lage prosedyrer for å hindre alt som kan skje, sier pilotleder Halvor Vatnar. Å alltid ha to i cockpit høres likevel fornuftig ut, innser han.
Etter en lang dag på jobb landet pilot Halvor Vatnar, som også leder Norwegian Pilot Union (NPU), på snøfylte Gardermoen i kveld.
- Det er klart utviklingen i Germanwings-hendelsen har vært det store samtaleemnet i dag, sier han til DN.
Den tyske 27-åringen Andreas Lubitz, som var andrepiloten på Germanwings-flyet som styrtet i de franske Alper, styrtet trolig maskinen med vilje, ifølge lederen for de franske etterforskerne.
Han tok 149 andre med seg i døden: Dette skjedde i cockpit før Germanwings-flyet styrtet
- Hva som har skjedd oppe i hodet på den karen... Det er det ingen som vet. Det er en forferdelig tragisk sak, men man kan jo ikke være helt paranoid. Vi kan ikke lage prosedyrer for å hindre alle mulige ting som kan skje, sier Halvor Vatnar.
Selskapet vil nå ha to personer i cockpit til enhver tid. Frem til nå har en av flygerne kunnet forlate førerkabinen en kort stund, uten at vedkommende er blitt erstattet.
Det europeiske regelverket setter imidlertid ingen krav til at det må være flere enn én person i cockpit hele tiden.
- Dersom en av flygerne går ut, må en fra kabinbesetningen være i cockpit den tiden den ene flygeren er ute. Vi legger oss dermed på linje med det amerikanske regelverket, sier flygesjef Gudmund Taraldsen i Norwegian Air Norway AS: Norwegian endrer rutiner etter Germanwings-ulykken
Dette var nytt for Halvor Vatnar da han landet i kveld:
- Javel. Ja, det høres i og for seg fornuftig ut. Jeg har faktisk tenkt litt på dette selv - ikke at en pilot kan være suicidal, men hvis han for eksempel skulle få et illebefinnende eller en frontrute skulle gå. Vi er nesten alltid to piloter i cockpit, men det hender vi må på toalettet eller står litt på kjøkkenet. På flyturer tur/retur Kanariøyene er vi 12-13 timer i lufta, og da blir det jo noen toalett-turer. Jeg skal innrømme at jeg var veldig rask med å lukke opp cockpit-døren innenfra på flighten i dag da den andre piloten tok seg en tur, sier han.
Venner av piloten skal imidlertid ha sagt at Lubitz var utbrent eller deprimert i 2009 og måtte avbryte studiene i en periode.
- Det gjøres ingen automatiske psykologiske tester av piloter i forbindelse med de medisinske undersøkelsene. Det er nok enkelte selskaper som gjør dette, men det er svært vanskelig å finne disse personlighetstypene som kan begå denne type selvmord.
Det sier lege Lars Tjensvoll, som leder Norsk Flymedisinsk Forening: - Piloter testes ikke psykologisk
Nyheten om at andrepiloten på Germanwings-flyet skal ha styrtet flyet, kan nå få følger for regelverket:
- Uavhengig av denne tragedien har det det siste året vært diskutert på høyeste nivå på internasjonalt plan hvordan man kan få på plass bedre undersøkelser av mentalt skikkethet. I luftfartsbransjen er det slik at alle hendelser blir nøye gjennomgått, med tanke på regelendringer: Regelverket bygger på de erfaringene vi har gjort oss, sier sjeflege Trond-Eirik Strand, seksjonsleder for flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet, til NTB.
- Det er jo ikke første gang dette har skjedd, at en pilot har styrtet et fly med vilje. Og det er bare positivt at man fokuserer enda mer på sikkerhetsrutiner og pilotenes fysiske og psykiske helse. Men å koble dette opp mot slike ekstreme handlinger, blir likevel feil. Heldigvis er det veldig, veldig sjelden noe sånt skjer, sier Halvor Vatnar.
- Det er klart utviklingen i Germanwings-hendelsen har vært det store samtaleemnet i dag, sier han til DN.
Den tyske 27-åringen Andreas Lubitz, som var andrepiloten på Germanwings-flyet som styrtet i de franske Alper, styrtet trolig maskinen med vilje, ifølge lederen for de franske etterforskerne.
Han tok 149 andre med seg i døden: Dette skjedde i cockpit før Germanwings-flyet styrtet
- Hva som har skjedd oppe i hodet på den karen... Det er det ingen som vet. Det er en forferdelig tragisk sak, men man kan jo ikke være helt paranoid. Vi kan ikke lage prosedyrer for å hindre alle mulige ting som kan skje, sier Halvor Vatnar.
Endrer rutiner
Vatnars arbeidsgiver Norwegian var raskt ute i dag med nyheten om at de endrer rutiner etter Germanwings-hendelsen.Selskapet vil nå ha to personer i cockpit til enhver tid. Frem til nå har en av flygerne kunnet forlate førerkabinen en kort stund, uten at vedkommende er blitt erstattet.
Det europeiske regelverket setter imidlertid ingen krav til at det må være flere enn én person i cockpit hele tiden.
- Dersom en av flygerne går ut, må en fra kabinbesetningen være i cockpit den tiden den ene flygeren er ute. Vi legger oss dermed på linje med det amerikanske regelverket, sier flygesjef Gudmund Taraldsen i Norwegian Air Norway AS: Norwegian endrer rutiner etter Germanwings-ulykken
Dette var nytt for Halvor Vatnar da han landet i kveld:
- Javel. Ja, det høres i og for seg fornuftig ut. Jeg har faktisk tenkt litt på dette selv - ikke at en pilot kan være suicidal, men hvis han for eksempel skulle få et illebefinnende eller en frontrute skulle gå. Vi er nesten alltid to piloter i cockpit, men det hender vi må på toalettet eller står litt på kjøkkenet. På flyturer tur/retur Kanariøyene er vi 12-13 timer i lufta, og da blir det jo noen toalett-turer. Jeg skal innrømme at jeg var veldig rask med å lukke opp cockpit-døren innenfra på flighten i dag da den andre piloten tok seg en tur, sier han.
- Positivt å se nærmere på sikkerhetsrutiner
Lufthansa-direktør Carsten Spohr sa på en pressekonferanse tidligere i dag at styrmann Andreas Lubitz (27) hadde bestått alle tester som kreves for å kunne fly og var 100 prosent «flydyktig».Venner av piloten skal imidlertid ha sagt at Lubitz var utbrent eller deprimert i 2009 og måtte avbryte studiene i en periode.
- Det gjøres ingen automatiske psykologiske tester av piloter i forbindelse med de medisinske undersøkelsene. Det er nok enkelte selskaper som gjør dette, men det er svært vanskelig å finne disse personlighetstypene som kan begå denne type selvmord.
Det sier lege Lars Tjensvoll, som leder Norsk Flymedisinsk Forening: - Piloter testes ikke psykologisk
Nyheten om at andrepiloten på Germanwings-flyet skal ha styrtet flyet, kan nå få følger for regelverket:
- Uavhengig av denne tragedien har det det siste året vært diskutert på høyeste nivå på internasjonalt plan hvordan man kan få på plass bedre undersøkelser av mentalt skikkethet. I luftfartsbransjen er det slik at alle hendelser blir nøye gjennomgått, med tanke på regelendringer: Regelverket bygger på de erfaringene vi har gjort oss, sier sjeflege Trond-Eirik Strand, seksjonsleder for flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet, til NTB.
- Det er jo ikke første gang dette har skjedd, at en pilot har styrtet et fly med vilje. Og det er bare positivt at man fokuserer enda mer på sikkerhetsrutiner og pilotenes fysiske og psykiske helse. Men å koble dette opp mot slike ekstreme handlinger, blir likevel feil. Heldigvis er det veldig, veldig sjelden noe sånt skjer, sier Halvor Vatnar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.