Dersom opplysningen under er korrekt så er ikke dette første gangen; Malaysian MH370 antar undertegnede ble kapret av kapteinen etter at styrmannen ble satt ut av spill.
Det er ikke lenge siden, i fjor, at en styrmann stengte kapteinen ute i en B767 fra Ethiopian Airlines på vei fra Addis Abeba til Roma, men landet i Geneve hvor han ville søke politisk asyl.
Germanwings kansellerer mange flyginger nå fordi besetninger ikke tør fly.
Når jeg tenker etter har det vært flere havarier som skyldes at en av flygerne har tatt kontroll og fløyet flyet i bakken.
Når jeg tenker etter har det vært flere havarier som skyldes at en av flygerne har tatt kontroll og fløyet flyet i bakken.
Flyger forlot førerkabinen før flyet styrtet
Den ene av flygerne om bord i Germanwings-flyet som styrtet i Alpene, forlot førerkabinen før ulykken og slapp ikke inn igjen.
– Du kan høre at han forsøker å slå inn døra.
Dette går fram av taleregistratoren til flyet, forteller en høytstående militær kilde som deltar i etterforskningen av ulykken til The New York Times.
Taleregistratoren viser ifølge kilden at de to flygerne snakket rolig sammen på tysk under første del av flyturen fra Barcelona til Düsseldorf, og at den ene flygeren deretter forlot førerkabinen.
Fyren på utsiden banker forsiktig på døren, og det kommer ikke noe svar. Han banker deretter hardere, men får fortsatt ikke svar. Det kom aldri noe svar, forteller avisens kilde.
– Deretter kan man høre at han forsøker å bryte seg inn, forteller han videre.
Hvorfor den ene flygeren forlot førerkabinen, er fortsatt ikke kjent. Det er heller ikke kjent om det var flykapteinen eller annenflygeren som satt igjen. Kapteinen på flyet blir beskrevet som svært erfaren, hadde jobbet i over ti år for Lufthansa og Germanwings og hadde over 6000 flytimer bak spakene i fly av typen Airbus A320.
– Vi vet ikke hvorfor en av dem gikk ut. Det eneste vi er sikre på, er at den andre flygeren mot slutten av flyturen var alene ved spakene og ikke åpnet døren, forteller kilden til The New York Times.
En talsmann for Lufthansa uttaler at de for øyeblikket ikke har noen opplysninger som bekrefter det den militære kilden sier, ifølge den tyske avisen Der Spiegel.
Alle de 144 passasjerene og mannskapet på seks omkom i tirsdagens flystyrt i nærheten av Digne-les-Bains, i et svært uframkommelig område av den franske delen av Alpene. Lufthansas sjef Carsten Spohr tror årsaken til ulykken vil bli funnet.
– Jeg er sikker på at vi vil finne årsaken siden flyet ikke styrtet i vannet. Det kan være snakk om dager. Vi er sikre på at vi skal finne ut hva som har skjedd, sa han onsdag.
Franske luftfartsmyndigheter har ikke villet kommentere opplysningene overfor New York Times.
Dette går fram av taleregistratoren til flyet, forteller en høytstående militær kilde som deltar i etterforskningen av ulykken til The New York Times.
Taleregistratoren viser ifølge kilden at de to flygerne snakket rolig sammen på tysk under første del av flyturen fra Barcelona til Düsseldorf, og at den ene flygeren deretter forlot førerkabinen.
– Forsøkte å bryte seg inn
Da flygeren som gikk ut forsøkte å returnere til førerkabinen, fikk han ikke kontakt med kollegaen som førte flyet og slapp derfor ikke inn igjen, viser opptaket.Fyren på utsiden banker forsiktig på døren, og det kommer ikke noe svar. Han banker deretter hardere, men får fortsatt ikke svar. Det kom aldri noe svar, forteller avisens kilde.
– Deretter kan man høre at han forsøker å bryte seg inn, forteller han videre.
Var alene ved spaken
Senere dalte flyet mot bakken i flere minutter, før det traff fjellene i en fart som førte til at mesteparten av flykroppen ble pulverisert.Hvorfor den ene flygeren forlot førerkabinen, er fortsatt ikke kjent. Det er heller ikke kjent om det var flykapteinen eller annenflygeren som satt igjen. Kapteinen på flyet blir beskrevet som svært erfaren, hadde jobbet i over ti år for Lufthansa og Germanwings og hadde over 6000 flytimer bak spakene i fly av typen Airbus A320.
– Vi vet ikke hvorfor en av dem gikk ut. Det eneste vi er sikre på, er at den andre flygeren mot slutten av flyturen var alene ved spakene og ikke åpnet døren, forteller kilden til The New York Times.
En talsmann for Lufthansa uttaler at de for øyeblikket ikke har noen opplysninger som bekrefter det den militære kilden sier, ifølge den tyske avisen Der Spiegel.
Teori
En av teoriene om hva som kan ha forårsaket flystyrten, er at flygerne om bord var bevisstløse. Innholdet i taleregistratoren kan synes å støtte opp om dette.Alle de 144 passasjerene og mannskapet på seks omkom i tirsdagens flystyrt i nærheten av Digne-les-Bains, i et svært uframkommelig område av den franske delen av Alpene. Lufthansas sjef Carsten Spohr tror årsaken til ulykken vil bli funnet.
– Jeg er sikker på at vi vil finne årsaken siden flyet ikke styrtet i vannet. Det kan være snakk om dager. Vi er sikre på at vi skal finne ut hva som har skjedd, sa han onsdag.
Franske luftfartsmyndigheter har ikke villet kommentere opplysningene overfor New York Times.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.