Germanwings-kaptein: «Åpne den jævla døren»
A rescue helicopter flies over debris of the Germanwings passenger jet, scattered on the mountainside, near Seyne les Alpes, French Alps, Tuesday, March 24, 2015. A Germanwings passenger jet carrying at least 150 people crashed Tuesday in a snowy, remote section of the French Alps, sounding like an avalanche as it scattered pulverized debris across the mountain. (AP Photo/Claude Paris)
Passasjerene skriker. Kapteinen forsøker desperat å bryte opp døren til cockpit. Inne i cockpit hører man bare Lubitz puste.
Blant dem er den tyske annenpiloten Andreas Lubitz på 27 år. Han ble tidlig utpeket av franske etterforskere som ansvarlig for at så mange liv gikk tapt. Ifølge dem har Lubitz med vilje satt autopiloten på lavest mulige høyde – omkring 30 meter.
Lubitz stengte kapteinen ute fra cockpit, på opptakene hører man kapteinen Patrick Sonderheimer desperate kamp for å komme seg inn igjen. Han prøvde desperat å redde passasjerene, men forsøket var forgjeves.
Germanwings-styrten:Dette er ofrene
Ville ta over
Kapteinen innleder flyturen med å beklage flyets forsinkelse på 26 minutter, men sier de vil kunne ta igjen tiden på veien over til Düsseldorf.Underveis snakker han med Lubitz og andre om at han ikke rakk å gå på do i Barcelona. Da responderer Lubitz at han kan «ta over når som helst».
10.27: Kapteinen ber Lubitz om å forberede landing. Flyet ligger i marsjhøyde på 38.000 fot. Ifølge den tyske avisen hører man Lubitz svarer «forhåpentligvis» og «vi får vel se».
Etter at kapteinen hadde gjort nødvendige kontroller før landing sier Lubitz:
– Du kan gå nå.
Forsøker få kontakt
– Du får ta over nå, sier han til Lubitz.
Man hører lyden av døren til cockpit som smeller igjen og går i lås, med en gang kapteinen har forlatt cockpiten begynner flyet å synke.
10.32: Flygelederne forsøkte å få kontakt med Lubitz, uten å lykkes. Samtidig hadde flere av alarmene i cockpiten gått av.
Etterforskningslederne har tidligere fortalt at kapteinen gjentatte ganger ba om å få komme inn i cockpit via den interne telefonen. Denne telefonen er også utstyrt med et videokamera. Kapteinen har dermed identifisert seg selv, og vist seg, men får ikke noe respons. Deretter hamrer han på døren.
På lydopptaket hører man, ifølge Bild, et smell. Den tyske avisen beskriver det som en lyd som kan høres ut som om noen som forsøker å bryte seg inn gjennom døren, og man hører kapteinen som roper:
– For Guds skyld, åpne døren!
Passasjerene skriker i bakgrunnen.
10.35: «Et høyt metallisk slag mot døren» høres på opptaket, ifølge den tyske avisen. Flyet er nå nær bakken, og kapteinen roper til Lubitz:
– Åpne den jævla døren!
Dette er hans siste ord. I cockpiten sitter Lubitz helt stille, man hører kun pusten hans.
10.40: Passasjerene roper i det flyet nærmer seg fjellveggen i de franske alper.
Deretter er det bare støy.
Vil at leger melder fra om ustabile piloter
** Samferdselsministeren møter Luftfartstilsynet etter påske
Åse Michaelsen (Frp) varslet selv om en ustabil flykaptein da hun jobbet som Load controller i et flyselskap. Nå etterlyser hun bedre rutiner for å fange opp piloter som ikke bør føre fly.
Som saksordfører på Stortinget i luftfartssaker og mangeårig arbeidserfaring fra flyplasser og fly, blant annet Düsseldorf i Tyskland, har Michaelsen både kunnskap og meninger om sikkerhet i fly.
Hun nikker anerkjennende til pilot-veteran Espen Høiby som i VG idag sammenligner egnethet-testingen av piloter før og nå.
– Det bør vurderes en ordning der pilotenes fastleger får en skjerpet meldeplikt til flyselskapenes legetjenester dersom de får kjennskap til noe som kan innvirke på pilotenes egnethet. Nå er mitt inntrykk at legenes taushetsplikt hindrer dette og at det ikke skjer i praksis, sier Michaelsen til VG.
Les også:Sykehus behandlet Lubitz denne måneden
Underrapportering
Norske leger er forpliktet etter loven å oppfordre en pilot om levere inn sertifikatet dersom vedkommende ikke oppfyller kravene som stilles.Legene er også forpliktet etter helsepersonelloven til å varsle luftfartsmyndighetene dersom vedkommende behandler en pilot med en sykdom som ser ut til å bli langvarig
– Det skjer av og til, men det er nok mange tilfeller som ikke blir rapportert. Det er vel fordi at denne plikten ikke er godt nok kjent for helsepersonell generelt, sier sjeflege Trond-Eirik Strand i Luftfartstilsynet.
Flygesjef Gudmund Taraldsen i Norwegian kjenner ikke til tilfeller hvor en lege har varslet Luftfartstilsynet – med den konsekvens at piloten har blitt satt på bakken.
Bør kunne kreve mer
Åse Michaelsen har jobbet i SAS i over 20 år i inn- og utland. Hun var blant annet Load controller på Gardermoen med ansvar for Lufthansa, Air France, Pakistan Airways, Aeroflot og andre selskap med de største flyene.– Alle selskapene oppfyller nok kravene. Men noen selskaper gjør mer enn det som er kravene – for eksempel personlighetstesting ved opptaksprøver eller ansettelser. Noen selskaper overoppfyller nok også kravet til simulatortrening og kurs. Sikkerhet må være førsteprioritet uansett, krever Michaelsen.
Statsråd vil ha møte om flysikkehet
Flere av politikerne i Transportkomiteen på Stortinget og politisk ledelse i Samferdselsdepartementet, er veldig tilbakeholdne med å uttale seg om flysikkerhet på bakgrunn av flystyrten i Frankrike. Men statssekretær Bård Hoksrud (Frp) opplyser at Samferdselsdepartementet vil innkalle til et møte med Luftfartstilsynet over påske.– Vi kommer til å kalle inn til et slikt møte. Noe mer vil jeg ikke si, sier Hoksrud lørdag formiddag.
VG kjenner imidlertid til at både sikkerhet ombord på flyene, rutiner i cockpit og psykologiske tester vil bli gjenstand for oppmerksomhet på dette møtet.
Hoksruds partifelle, Åse Michaelsen (Frp) mener det er viktig for myndighetene å være åpne for forbedringer.
Vil lære av flystyrten
– Kan det ikke bli litt hysteri knyttet til økt testing av pilotene kort tid etter styrten i de franske alpene?
– Nei, jeg ser heller sånn på det at når det har skjedd en flystyrt som dette, så må vi studere hva som skjedde og lære av det. Vi må ikke lukke øynene for årsaken til hendelsen, svarer hun.
Hun har lagt merke til og latt seg ryste over beskrivelsene av blant annet den fysiske utestengningen av sjefpiloten fra cockpit ombord på flyet som styrtet i Frankrike.
To i cockpit kontinuerlig
– Kanskje vi må vurdere krav til at det skal være to i cockpit kontinuerlig. Du vil aldri kunne sikre deg hundre prosent mot at hendelser kan skje. Men det viktigste er kanskje at vi får enda bedre og samordnede sikkerhetsregler i luftfarten internasjonalt, sier samferdselspolitikeren.Åse Michaelsen opplever at den økte konkurransen i luften har ført til et veldig kjør med arbeidsoppgaver og tidspress både i cockpit og cabinen ombord på flyene.
– Ting kan tyde på at noen selskaper for å spare kostnader der det er mulig – kutter på ikke lovpålagte tiltak som hadde gitt økt sikkerhet. Konkurranse er bra, men det må ikke gå utover sikkerheten, understreker Michaelsen.
Økt press på pilotene
Hun får støtte fra eksperthold på testing av flypersonells egnethet.– Det er ingen tvil om at konkurransen og det økonomiske presset i luftfartsindustrien har medført kostnadsreduksjoner som også påvirker hvor omfattende rekrutteringsprosedyrer de har, og om eller i hvilken grad de anvender psykologer med luftfartserfaring i forbindelse med ansettelse, sier flypsykolog Jon Lars Syversen til Bergens Tidende. Han er daglig leder i selskapet SIAP, som driver screening og evaluering av piloter.
Til VG sier Syversen at det er stor variasjon mellom flyselskapene innen psykologisk testing og utvelgelse av piloter som ansettes.
– Det varierer mellom omfattende prosedyrer og testprogram til en prat med flygersjefen.
Ingen pålagt testing av psyke
Men han har ikke tro på et minstekrav-regime fra myndighetene.– Det viktigste er gode rutiner basert på vitenskapelige metoder, sier Syversen.
Åse Michaelsen er ofte flypassasjer som politiker og privatperson innen- og utenlands. Som forbruker skulle hun gjerne hatt større åpenhet og mer informasjon om hva hvert enkelt flyselskap har av sikkerhetstiltak utover det som er pålagt.
Mens piloter sjekkes jevnlig for sin fysiske helse, er det ingen systematisk eller pålagt testing av psyken. Her stoler flyselskapene på selvrapportering og bekymringsmeldinger fra kollegaer, fastleger og flyselskapenes egne legetjenester.
SJEKK BILDER FRA CNN HER: http://tinyurl.com/oxao33m
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.