Næringsliv
Luftfart
Kutter 200 sider i pilotavtale
SAS’ piloter må gi opp rettigheter som de har tilkjempet seg gjennom vel 60 år. I forhandlingene om ny tariffavtale er avtalen redusert fra 238 til rundt 40 sider.
Det har vært en krevende uke for piloter på vanlige passasjerfly etter flystyrten med Germanwings-flyet sist tirsdag.
SAS-pilot Svein Duvsete var på vei fra Oslo til møter i Stockholm omtrent da ulykken inntraff. Germanwings er et datterselskap av Lufthansa, som er en nær partner av SAS i flyalliansen Star Alliance. Pilotkorpset i de to selskapene kjenner hverandre godt.
Først var det usikkert om ulykken skyldtes tekniske problemer. Torsdag ble det klart at den 27-årige annenpiloten Andreas Lubitz hadde styrtet flyet med 150 personer ombord med vilje.
– Det er utrolig tragisk å høre om en slik ulykke. Det mest spesielle er at det skjer så nære oss, sier Duvsete, som er nestleder i SAS Norge Pilotforening, en av to pilotforeninger i SAS i Norge.
Innspurt i Stockholm
Sist uke var en stor delegasjon fra pilotkorpset samlet i Stockholm for innspurten i forhandlingene om en ny pilotavtale i selskapet.
Mens nyhetene om ulykken svirret på tv-skjermene, har SAS-pilotene fått jobbe i fred og har forsøkt å komme i mål til en tidsfrist 1. april. I Norwegian endte lignende forhandlinger med en fastlåst pilotstreik i starten av mars.
I SAS vil noen foreninger forhandle på overtid, men det skal det være et godt samarbeidsklima med pilotene.
– Jeg tror alle ser behovet for at selskapet får en mer fleksibel avtale. SAS må bli mer konkurransedyktig, så vi kan utvide i helt nye markeder. Selskapet må jo tjene penger, sier Duvsete.
Samtalene med ledelsen begynte i desember ifjor. SAS valgte tidlig å si opp tariffavtalen som utløper 1. april i år, og vil komme til livs en komplisert avtale på 238 sider som har regulert det meste ved arbeidstid, lønn, tillegg og goder i detalj. Selskapet ble grunnlagt i 1946, og avtalen overlevde til og med krisen i SAS i november 2012, da selskapet var nær konkurs. Det skapte reaksjoner i deler av pilotkorpset da avtalen ble sagt opp i vinter.
– Det er uhørt i skandinavisk arbeidsliv at en avtale blir satt ut av spill, sa leder Rune Sundland i Norske SAS-flyveres forening (NSF), den andre norske pilotforeningen i SAS, til DN i januar.
Siden midten av februar har partene sittet på et Scandic-hotell i utkanten av Stockholm i tre-fire dager av gangen. De viktigste punktene i avtalen er samlet i en ny tariffavtale på rundt 40 sider, og skal ha en liten variasjon i hvert land.
Like muligheter
Svein Duvsete var pilot i Braathens frem til SAS kjøpte selskapet i 2001. Han og flere kolleger har blant annet vært utestengt fra å fly på langdistanseruter, fordi det var forbeholdt SAS-piloter, ifølge den gamle avtalen. Tidligere Braathens-piloter havnet bak på karrierelistene.
– Et selskap må ha like vilkår for alle som jobber innen samme ansattgruppe, sier Duvsete.
Danske piloter og SAS Norge Pilotforening har ønsket å signere en avtale innen 1. april. Svenske piloter og den største norske pilotforeningen har fått utsatt en frist med inntil to måneder.
De to norske foreningene vil antagelig undertegne samtidig.
– Det har vært en god dialog i forhandlingene, men foreningene har ulike interesser når avtalen skal forenkles. Nå er det vedtatt en forlengelse til 1. juni, sier SAS’ informasjonssjef Knut Morten Johansen.
Duvsete tror ikke på en pilotstreik i SAS.
– Fagforeningene har en tendens til å være konservativ. Jeg tror alle er opptatte av å sikre vilkår som gjør at vi kan leve et vanlig liv med lokale arbeidsvilkår. I mange andre selskaper er det blitt vanlig med innleid mannskap og sesongarbeidere, sier Duvsete.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.