Det en vet nå kl 1420 er at flyet sendte en kort Mayday. Det var da ganske langt øst for den ruten flyet skulle ha fulgt til Dusseldorf.
Nytt kl 1453: Ingen melding ble sendt fra flyet, men det var lufttrafikktjenesten (ATC) som reagerte på grunn av forhold som ikke er klare akkurat nå, bortsett fra at ATC ikke nådde flyet på radioen, og at flyet ikke fulgte den foreskrevne ruten mot bestemmelsesstedet. At flyet hadde høy nedstigingsfart (ROD) fra FL380 snakkes det om nå kl 1520, men det vil komme for dagen om kort tid. Det bekreftes kl 1530 at høy ROD ble påbegynt etter kun et minutt i marsjhøyden. ATC slo alarm da flyet passerte 6000 fot i fjellområde. Dette tyder på en katastrofisk hendelse. Et helikopter har landet i området ved flyvraket nå kl 1540.
Kl 1600 rapporteres det at et øyevitne sier at flyet var helt da det kom ned mot fjellene.
Lufthansa-fly holdt på å styrte i november
En skremmende nestenulykke viste at blokkerte sensorer kan få Airbus-fly til å miste kontrollen.
(Dagbladet):Etter en nestenstyrt med en Lufthansa Airbus A321-200-maskin for tre og en halv måned siden, ble det utarbeidet nye prosedyrer.
Datasystemene overtok styringen, mens pilotene ble sittende som hjelpeløse vitner.
Ifølge en foreløpig havarirapport, ble flyet reddet på grunn av de erfarne pilotenes snarrådighet.
Det tyske magasinet Der Spiegel omtalte rapporten så seint som fredag 20. mars.
-Heldigvis hadde kapteinen kunnskap om det komplekse systemet. Mindre trente piloter ville trolig ikke komme opp med denne ideen.
Også havariet til Air Asia-flyet i desember i fjor kan ha mange likhetstrekk med nestenulykken utenfor Bilbao. I denne ulykken var en Airbus A320-200-maskin involvert.
Bilbao-hendelsen har fått oppmerksomhet etter Germanwing-havariet.
Det var på hengende håret at ikke Lufthansa-maskinen, med kjennesignal D-AIDP, på vei fra Bilbao til München gikk i bakken.
Morgenflyet 5. november i fjor hadde 109 personer ombord, da pilotene måtte kjempe en dramatisk kamp for å unngå at flyet styrtet rett i bakken.
Maskinen fløy på autopilot og hadde kommet opp i 31 000 fots høyde.
Plutselig senket flyet nesen og gikk inn i nedsteigning, uten at besetningen hadde gitt ordre om dette.
Flyet styrtet fort og hadde en gjennomsynkssrate på 4000 fot i minuttet.
Pilotene klarte å stoppe nedstigningen da flyet lå i 27 000 fot. De fikk stabilisert høyden og klatret seinere opp til 28 000 fot og landet trygt i München.
Flyet ble undersøkt i München i tre døgn, før det ble satt inn i trafikk igjen. Saken ble også undersøkt av tyske luftfartsmyndigheter (BFU).
Allerede 9. desember i fjor utarbeidet The European Aviation Safety Agency (EASA) et hastedirektiv, Emergency airworthiness directive.
Her blir det fastslått at værforholdene gjorde at Airbus A321-200-flyet under oppstigning fikk blokkert to sensorer som måler flyets oppstigningsvinkel, også kalt Angle of Attack (AOA).
I pålegget fra EASA blir fastslått at flyets systemer er konstruert slik at det fortsetter nedsynkningen når Alpha Prot-systemet er aktivert, på grunn av blokkerte AOA-sensorer.
-I verste fall, kan ikke nedsynkningen stopppes, selv med fullt utslag på manuelle styringsinstrumenter, fastslo EASA.
Et resultat av dette kan i verste fall være at flyets systemer fortsatt vil bestemme at nesa skal peke nedoiver, også dersom farten er over minimumsfarten, på flyspråket omtalt som VLS.
For å hindre at flyet styrter, krever direktivet at driftsmanualene endres slik at pilotene i slike tilfeller må slå av to av de tre Reference Unitene (ADR).
Når bare en ADR er i funksjon, er det mulig for besetningen å overstyre og dermed gjenvinne kontrollen.
Uten kontroll
Ising på sensorene sendte Airbus-flyet på flight LH-1829 inn i et ukontrollert stup.Datasystemene overtok styringen, mens pilotene ble sittende som hjelpeløse vitner.
Ifølge en foreløpig havarirapport, ble flyet reddet på grunn av de erfarne pilotenes snarrådighet.
Det tyske magasinet Der Spiegel omtalte rapporten så seint som fredag 20. mars.
Roser kapteinen
Forsker Peter Ladkin ved Universitetet i Bielefeld uttalte forrige uke til Der Spiegel:-Heldigvis hadde kapteinen kunnskap om det komplekse systemet. Mindre trente piloter ville trolig ikke komme opp med denne ideen.
Også havariet til Air Asia-flyet i desember i fjor kan ha mange likhetstrekk med nestenulykken utenfor Bilbao. I denne ulykken var en Airbus A320-200-maskin involvert.
Bilbao-hendelsen har fått oppmerksomhet etter Germanwing-havariet.
Det var på hengende håret at ikke Lufthansa-maskinen, med kjennesignal D-AIDP, på vei fra Bilbao til München gikk i bakken.
Morgenflyet 5. november i fjor hadde 109 personer ombord, da pilotene måtte kjempe en dramatisk kamp for å unngå at flyet styrtet rett i bakken.
Fløy nedover
Dramatikken oppsto 15 minutter etter avgang fra Bilbao.Maskinen fløy på autopilot og hadde kommet opp i 31 000 fots høyde.
Plutselig senket flyet nesen og gikk inn i nedsteigning, uten at besetningen hadde gitt ordre om dette.
Flyet styrtet fort og hadde en gjennomsynkssrate på 4000 fot i minuttet.
Pilotene klarte å stoppe nedstigningen da flyet lå i 27 000 fot. De fikk stabilisert høyden og klatret seinere opp til 28 000 fot og landet trygt i München.
Grundig sjekket
Hendelsen ble naturligvis innrapportert og det franske luftfartstilsynet BAE rapporterte nestenulykken som «en alvorlig hendelse».Flyet ble undersøkt i München i tre døgn, før det ble satt inn i trafikk igjen. Saken ble også undersøkt av tyske luftfartsmyndigheter (BFU).
Allerede 9. desember i fjor utarbeidet The European Aviation Safety Agency (EASA) et hastedirektiv, Emergency airworthiness directive.
Her blir det fastslått at værforholdene gjorde at Airbus A321-200-flyet under oppstigning fikk blokkert to sensorer som måler flyets oppstigningsvinkel, også kalt Angle of Attack (AOA).
Økte hastigheten
Dette førte igjen til at datasystemet Alpha Protection (Alpha Prot) ble aktivert fordi hastigheten økte. Heldigvis klarte pilotene å hindre at flyet fortsatte styrten.I pålegget fra EASA blir fastslått at flyets systemer er konstruert slik at det fortsetter nedsynkningen når Alpha Prot-systemet er aktivert, på grunn av blokkerte AOA-sensorer.
-I verste fall, kan ikke nedsynkningen stopppes, selv med fullt utslag på manuelle styringsinstrumenter, fastslo EASA.
Overtar kontrollen
Det heter videre i direktivet at dersom flyets hastighet økes med nesen pekende nedover, vil AOA-verdiene på Alpha-Prot-systemet fortsette å minske.Et resultat av dette kan i verste fall være at flyets systemer fortsatt vil bestemme at nesa skal peke nedoiver, også dersom farten er over minimumsfarten, på flyspråket omtalt som VLS.
Slå av!
EASA skriver i direktivet at denne situasjonen kan føre til at man mister kontroll over flyet.For å hindre at flyet styrter, krever direktivet at driftsmanualene endres slik at pilotene i slike tilfeller må slå av to av de tre Reference Unitene (ADR).
Overstyrer
Bakgrunnen er at ADR'ene «snakker» med hverandre og kan feiltolke situasjonen dersom sensorene blir blokkert.Når bare en ADR er i funksjon, er det mulig for besetningen å overstyre og dermed gjenvinne kontrollen.
An Airbus A320 operated by the Germanwings airline, a budget subsidiary of German carrier Lufthansa, crashed Tuesday in Digne-les-Bains, in the south of France.
The French aviation authority confirmed the flight from Barcelona, Spain, to Dusseldorf, Germany had crashed.
Reports said debris had been found near Digne, on the southern edge of the French alps.
The plane was believed to be carrying 144 passengers, two pilots and four cabin crew. It vanished from radar at 11 a.m. local time.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.