Her tar A321-flyet av på sin ferryflight til Vietnam. Dette er Airbus-fly nummer ni tusen som leveres. Foto: Airbus
«»AIRBUS
Denne airbusen er helt spesiell
Det tok 19 år å produsere de første tusen flyene. De siste tusen tok 19 måneder.
Publisert 23. mars 2015 kl. 14:24 - Oppdatert 23. mars 2015 kl. 14:32
Airbus leverte sitt første fly i 1974.
Leveransene startet med et A300B2 til Air France, og det skulle ta hele 19 år før fly nummer tusen ble levert.
Da Airbus-fly nummer ni tusen ble levert fredag, var det kun 19 måneder etter at fly nummer åtte tusen ble rullet ut.
Airbus-fly nummer ni tusen er et A321 som ble levert til VietJetAir, et av flere hurtig voksende flyselskaper i Sørøst-Asia.
Selskapet startet opp mot slutten av 2011 og har utelukkende Airbus-maskiner i flåten.
Den består i dag av 22 fly fra A320-familien og planen er å utvide til minst hundre fly.
Dette var den første av sju bestilte A321-fly.
Air France var kunden på dette flyet også, en A340-300.
Deretter tok det seks år å runde produserte fly nummer 2.000, i 1999, tre år til fly nummer 3.000 i 2002 og nye tre år til leveransen av fly nummer 4.000 i 2005.
Fly nummer 6.000 var en A380-800 som Emirates mottok i januar 2010.
Fly nummer 7.000 var en A321 som ble levert til US Airways i desember 2011, for øvrig på samme tid som Boeing kunne feire en enda mer imponerende milepæl: leveransen av B737 nummer 7.000.
Den 3. august 2013 ble fly nummer 8.000 levert, en A320 Air Asia i Malaysia, samme selskap som for tre måneder siden dessverre mistet et tilsvarende fly med 162 mennesker om bord (flight QZ8501).
Leveransene startet med et A300B2 til Air France, og det skulle ta hele 19 år før fly nummer tusen ble levert.
Da Airbus-fly nummer ni tusen ble levert fredag, var det kun 19 måneder etter at fly nummer åtte tusen ble rullet ut.
Sørøst-Asia
Selv om de runde tallene muligens begynner å miste noe av sin glans, var det en større feiring enn vanlig på Airbus-fabrikken i Hamburg før helga.Airbus-fly nummer ni tusen er et A321 som ble levert til VietJetAir, et av flere hurtig voksende flyselskaper i Sørøst-Asia.
Selskapet startet opp mot slutten av 2011 og har utelukkende Airbus-maskiner i flåten.
Den består i dag av 22 fly fra A320-familien og planen er å utvide til minst hundre fly.
Dette var den første av sju bestilte A321-fly.
Første tusen tok 19 år
Det tok altså 19 år før Airbus i 1993 leverte fly nummer tusen.Air France var kunden på dette flyet også, en A340-300.
Deretter tok det seks år å runde produserte fly nummer 2.000, i 1999, tre år til fly nummer 3.000 i 2002 og nye tre år til leveransen av fly nummer 4.000 i 2005.
Air Asia
Så tok det kun to år å nå milepælen med fly nummer 5000, en A330-200 til Qantas levert i desember 2007.Fly nummer 6.000 var en A380-800 som Emirates mottok i januar 2010.
Fly nummer 7.000 var en A321 som ble levert til US Airways i desember 2011, for øvrig på samme tid som Boeing kunne feire en enda mer imponerende milepæl: leveransen av B737 nummer 7.000.
Den 3. august 2013 ble fly nummer 8.000 levert, en A320 Air Asia i Malaysia, samme selskap som for tre måneder siden dessverre mistet et tilsvarende fly med 162 mennesker om bord (flight QZ8501).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.