torsdag 19. mars 2015

Emiratenes flyselskaper med voldsom statsstøtte for å drepe etablerte mailiners? - DN

Emirates er et av Midtøsten-flyselskapene som de amerikanske flyselskapene nå retter harde skyts mot. Foto: Gunnar Blöndal
Emirates er et av Midtøsten-flyselskapene som de amerikanske flyselskapene nå retter harde skyts mot. Foto: Gunnar Blöndal les mer

Emirates

Går i strupen på søkkrike Midtøsten-flyselskaper

Har Emirates, Qatar Airways og Etihad fått 42 milliarder dollar i statsstøtte? Nei! tordner Emirates-sjef Tim Clark.
Tidligere denne måneden la Delta Airlines, American Airlines og United Airlines frem et 55-siders dokument, der flyselskapene rettet knallhard kritikk mot de tre Midtøsten-flyselskapene Etihad Airways, Qatar Airlines og Emirates.
De tre ble beskyldt for konkurransevridning, fordi de til sammen skal mottatt opp mot 42 milliarder dollar i statsstøtte fra henholdsvis Qatar og Emiratene, som eier selskapene.

Dette er ifølge amerikanerne, som kaller seg Partnership for Open and Fair Skies, i strid med en bilateral avtale selskapene har seg imellom. Og det bidrar til å krympe de amerikanske flyselskapenes markedsandel i USA, skriver Check-in.dk.

Avviser allle anklager

Emirates-toppsjef Tim Clark slår nå tilbake mot kritikken og avviser alle anklager:
På et pressemøte i Washington D.C. denne uken sa han blant annet at de 1,6 milliardene dollar som står anført i rapporten fra Partnership for Open and Fair Skies, er betalt til det statseide fondet ICD, som eier flyselskapet, og ikke motsatt vei.
I tillegg påpekte han at diverse regjeringsinvesteringer i den nasjonale infrastrukturen er gjort med langsiktige fordeler som mål, akkurat som i alle andre land. Tim Clark mener at Emirates bidrar til konkurransen på det åpne markedet ved å tilby et godt produkt med høy grad av service og konkurransedyktige priser, og at selskapet i motsetning til amerikanerne ikke er ute etter å «skyte ned» andre flyselskaper.
Emirates har i dag 84 ukentlige flyvninger fra ni amerikanske flyplasser til Dubai, der passasjerer kan fly videre til 56 destinasjoner i Afrika, Asia og Midtøsten som ikke dekkes av noen amerikanske flyselskaper.
Også andre store flyselskaper har forsøkt å kjempe mot Midtøsten-flyselskapene. Med steinrike ørkenstater i ryggen er de tre i stand til å ekspandere uten å ta hensyn til om rutene de oppretter er lønnsomme på kort sikt. Dermed er det svært vanskelig å konkurrere mot disse flyselskapene, spesielt på oversjøiske ruter mellom Europa og Asia: Kjemper med nebb og klør mot søkkrike flyselskaper 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.