Sjefen for landets største reisebyråkonsern, Rune Feltman i VIA Egencia, sier at det innen olje- og gassektoren at det nå kuttes i reiser over en lav sko:
Rune Feltman er sjef for VIA Egencia i Norden.
VIA
- Vi merker en svikt på opptil 20 prosent i antall reiser. Prisfallet på olje og den reduserte aktiviteten som følge av dette, får bedriftene til å sette bremsene på. Og det gjør straks store utslag. Denne sektoren står for rundt en tredjedel av alle billettkjøp som foretas av næringslivet hos oss, sier Feltman til Aftenposten.
Nå forsvinner tungvindt ordning Oslo Lufthavn er alene om i Europa.
Han sier at markedet for private feriereiser ennå ser ut til å holde seg stabilt godt, men at det knytter seg store usikkerhetsmomenter også for denne delen av reiselivet:
- Den store jokeren er jo arbeidsledigheten. Skulle den øke enda mer som konsekvens av kuttene innen olje- og gassektoren, vil vi kunne komme til å se en nedgang også her, sier VIA-sjefen.

Kutter og tjener

For SAS er de siste regnskapstallene som kom i går, en bekreftelse på at selskapet er på riktig vei etter å ha vært på konkursens rand for bare tre år siden. Selskapet la frem et driftsresultat før skatt på over 1 milliard kroner, en bedring på 250 millioner fra samme periode i fjor.
Konserndirektør Eivind Roald, SAS.
Knut-Erik Mikalsen
- Vi merker selvsagt konsekvensen av oljeprisfallet på våre bookinger, men svikten her veies opp av et sterkt svensk marked og det faktum at en av våre største kunder er offentlig virksomhet. De reiser ikke mindre, sier konserndirektør Eivind Roald, og legger til at nivået på bestillingene ser meget positivt ut.
Les også om flymilliardæren som vil stanse Norwegians langdistansesuksess: Richard Branson går til priskrig mot Kjos
SAS gjør det klart at de pågående kostnadskutt og arbeidet med å effektivisere driften skal fortsette for full maskin fremover. Bl.a. tar selskapet sikte på å selge sitt bakkeselskap, SAS Ground Handling, til konkurrenten Aviator innen et halvt års tid.

Får bedre betalt

SAS oppnår en stadig bedre gjennomsnittspris på sine billetter, og det er bl.a. også knyttet til at SAS, i likhet med Norwegian, den siste tiden har redusert antall seter. Den reduserte kapasiteten har ført til at det blir færre av de billigste setene, og at gjennomsnittsprisen på den måten økes.
- Det ser vi helt tydelig, sier Feltman i VIA.
Han vil derimot ikke si at selskapene har satt opp prisene sine, slik tall fra Statistisk sentralbyrå den senere tid har vist.
- Når det blir færre seter som fylles fortere, må også de kundene som ikke får tak i de billigste billettene velge billettkategorier til en høyere pris, sier Feltman.

Sparer på lavere oljepris

Norwegian hevdet i DN tirsdag å ha spart inn 1,3 milliarder kroner ved å ha unngått å binde seg til en bestemt pris.
Norwegian-sjef gamblet og sparte 1,3 milliarder kroner.
Det samme har ikke SAS, men Roald mener at selskapet fra nå av vil få full effekt av oljeprisfallet:
- I motsatt retning viker den høye dollarkursen, som reduserer det vi kunne ha tjent på å kjøpe drivstoff til en lavere pris. Så hvor stor effekt dette vil ha for et flyselskap er ikke mulig å si helt presis, mener Roald.