Nå har SAS-sjef Rickard Gustafson mistet tålmodigheten og varsler at ruten kan bli stanset og flyet flyttet til et annet sted.
Sannsynligvis vil det da bli brukt ut fra København og på en rute som erfaringsmessig har mange businessklasse-passasjerer, for eksempel til New York. SAS har leid flyet fra sveitsiske Privat Air frem til 2017.
Til det danske luftfartsnettstedet Standby.dk sier Gustafson:
- Vi har to muligheter. Enten å få noen samarbeidspartnere eller kunder som vil medvirke til å holde ruten i gang. Eller å stanse den. Slik det går nå, kan vi ikke fortsette. Vi er inne i de siste overveielser om hva vi skal gjøre med ruten, sier SAS-sjefen.

En høyst uvanlig flyrute

Det vakte oppsikt da SAS startet den uvanlige ruten den 20. august i fjor. Ikke bare startet selskapet en internasjonal rute som gikk utenom en av de tre skandinaviske hovedstedene. Flyet, som ble benyttet, hadde bare 44 seter, og det utelukkende businessklasse-stoler.
Ideen var at flyet skulle fylles av travle og betalingsvillige oljeansatte som ikke så på billettprisen når det var snakk om å flytte seg hurtig og effektivt mellom Norge og USAs oljehovedsteder.
Så var da også billettprisen i stil med dette, billigste billett tur/retur-billett lå på 25.000 kroner, mens de som kjøpte sete i siste liten, måtte punge ut med opptil 50.000 kroner. Derfor, mente SAS, var det nok med halvfull kabin for å gjøre ruten lønnsom.

Verst tenkelig timing

Timingen for SAS kunne ikke blitt verre. Kort tid etter oppstarten kom oljepris-smellet og et dramatisk kostnadskutt i olje- og gassindustrien.
Dermed falt bunnen ut av det markedet for SAS. For å unngå å fly ruten med dårlig belegg har SAS måttet selge billetter ned til halv pris for å få fylt opp avgangene.
SAS-sjefen innrømmer at selskapet var uheldig med timingen da ruten ble startet nesten idet prisen på olje stupte.