Rapport om alvorlig luftfartshendelse, Lagovaggi, Nordland fylke 21. september 2015 med Airbus Helicopters AS 350 B3, LN-OGL
Beskrivelse
21. september 2015 skulle det gjennomføres en flyging med underhengende sonde på oppdrag fra NGU (Norges Geologiske Undersøkelse). Denne sonden hang ca 30 meter under helikopteret. Under flygingen hektet det underhengende utstyret seg opp i en kraftlinje, og fartøysjefen valgte å droppe lasten for å sikre at helikopteret ikke kom ut av kontroll. Det oppstod ingen skade på helikopteret.
Havarikommisjonen har i sin undersøkelse funnet at fartøysjefen hadde meget høy arbeidsbelastning under flygingen på grunn av terreng med store høydeforskjeller. Flygingen var utfordrende ved at høyde over terreng skulle være innenfor gitte kriteria, og helikopteret skulle følge en forhåndsdefinert trase med en stor grad av nøyaktighet. Dette mener havarikommisjonen har vært bidragsytende faktorer til at helikopteret kom for nærme kraftlinjen.
I ettertid har helikopterselskapet og NGU endret på utstyr og rutiner ombord. slik at NGUs utstyrsoperatør og fartøysjef har samme elektroniske informasjon tilgjengelig, samt at kjente hindre i planlagt flygetrase er lagt inn i programmet som benyttes for navigasjon.
I ettertid har helikopterselskapet og NGU endret på utstyr og rutiner ombord. slik at NGUs utstyrsoperatør og fartøysjef har samme elektroniske informasjon tilgjengelig, samt at kjente hindre i planlagt flygetrase er lagt inn i programmet som benyttes for navigasjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.