Tiden ute for flypassasjeravgiften
Dersom den omstridte flypassasjeravgiften skal innføres 1. april må beskjeden komme i dag hvis flyselskapene skal ha sjansen til å starte innkrevingen.
– Det vil ta flyselskapene mange dager å få på plass systemet som skal kreve inn flypassasjeravgiften, sier direktør for myndighetskontakt i SAS, Ole Myrold.
Før helga sa finansminister Siv Jensen (Frp) at avgiften kunne bli utsatt, mens hennes eget departement fortsatt svarer at målet er innføring 1. april.
– Vi må jo vente til at vi har et vedtak før vi kan legge inn disse prisene riktig i systemene. Alle utenlandske flyselskap skal varsles på riktig vis og de skal melde inn til norske myndigheter hvordan de har tenkt å gjøre ting. Alt det tar tid, minner Myrold om.
Ifølge direktør for NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, trenger internasjonale flyselskap mer tid til å forberede seg på den nye avgiften.
– For de mange utenlandske selskapene blir det enda mer krevende. Vi kan ikke se at finansdepartementet har tatt inn over seg den virkeligheten at timeglasset har rent ut, påpeker Lothe.
– En slik avgift krever omlegging i mange prissystemer. Vi må minst ha 14 arbeidsdager for å kunne implementere dette på riktig vis, og den tidsrammen er ikke der lenger. Den er jo overskredet fra departementets side per nå, sier Ole Myrold.
Før helga sa finansminister Siv Jensen (Frp) at avgiften kunne bli utsatt, mens hennes eget departement fortsatt svarer at målet er innføring 1. april.
– Alle flyselskap må varsles
Det er nå ikke mulig, ifølge SAS.– Vi må jo vente til at vi har et vedtak før vi kan legge inn disse prisene riktig i systemene. Alle utenlandske flyselskap skal varsles på riktig vis og de skal melde inn til norske myndigheter hvordan de har tenkt å gjøre ting. Alt det tar tid, minner Myrold om.
– Timeglasset har rent ut
– For de mange utenlandske selskapene blir det enda mer krevende. Vi kan ikke se at finansdepartementet har tatt inn over seg den virkeligheten at timeglasset har rent ut, påpeker Lothe.
– Må ha minst 14 dagers varsel
SAS mener to ukers varsling er den absolutt korteste fristen de klarer å håndtere for å få på plass et nytt prisregime.– En slik avgift krever omlegging i mange prissystemer. Vi må minst ha 14 arbeidsdager for å kunne implementere dette på riktig vis, og den tidsrammen er ikke der lenger. Den er jo overskredet fra departementets side per nå, sier Ole Myrold.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.