mandag 11. april 2016

Gripen på veien igjen - TU

Jas-39 Gripen på Vidsel krigsbas i mars.
Jas-39 Gripen på Vidsel krigsbas i mars. (Foto: Louise Levin/Försvarsmakten)

JAS GRIPEN

Se Gripen bruke riksvegen som kampflybase

Svenskene må bygge opp igjen glemt kompetanse.
Beskyttelse gjennom spredning, var en grunnleggende filosofi i det svenske luftforsvaret under den kalde krigen.
Å spre jagerflyene rundt i små enheter skulle gjøre det vanskelig for en angriper å skaffe seg luftherredømme allerede etter et gedigent førsteangrep.
En forutsetning for et slikt basekonsept, som i siste versjon het Bas 90, var blant annet å kunne benytte veinettet tilknyttet de ordinære kampflybasene og dermed gi et stort antall start- og landingsmuligheter.
En annen forutsetning var evnen til mobil klargjøring av jagerflyene.
Men det er en kompetanse som i stor grad har gått tapt, innrømmer den svenske Försvarsmakten selv.

Må læres på nytt

12799424_1027442943977629_7280407659994804281_n.
12799424_1027442943977629_7280407659994804281_n. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Nå tas det imidlertid grep, parallelt med at oppmerksomheten i større grad rettes mot nasjonalt forsvar i stedet for internasjonale operasjoner.
Norrbottens flygflottilj (F 21), som holder til på Luleå-Kallax, har i vinter trent på å operere fra såkalte «krigsbaser» i Vidsel og Jokkmokk.
– Dette var dagligdags tidligere, men nå er det flere år siden vi har øvd på det. Vi er nødt til å få tilbake denne kapasiteten uten å behøve store øvelser og mye personell, heter det fra F 21-ledelsen.
Robot 99 (AIM-120 AMRAAM) under påmontering.
Robot 99 (AIM-120 AMRAAM) under påmontering. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Foreløpig er dette så nytt at det ennå ikke er anskaffet dedikerte kjøretøy til formålet.
I stedet har skvadronen improvisert og tilpasset gamle Mercedes-Benz Sprinter-biler som sist gjorde tjeneste i KFOR.
To biler med hengere og seks flyteknikere er nok til å klargjøre et Jas-39 Gripen.

Kom med Viggen

Utstilt Saab 37 Viggen.
Utstilt Saab 37 Viggen. Foto: Per Erlien Dalløkken
Det omtalte Bas 90-systemet bygde videre på Bas 60 fra 1950-tallet, og ble innført parallelt med forgjengeren Saab Ja-37 Viggen, som ble operativ på første halvdel av 70-tallet.
Da hadde verden nylig fått en demonstrasjon på hvor sårbart det kan være å putte alle eggene i én kurv, da israelske fly mer eller mindre utslettet de egyptiske, jordanske og syriske flyvåpen mens de sto på bakken i innledningen til Seksdagerskrigen.
Opprinnelig i Bas 90-konseptet var det hele 33 hovedbaser i Sverige med tilhørende spredte oppstillingsplasser og rullebaner.
Det som med Viggen-systemet ble betegnet som «rörlig klargöring» kalles nå «spridd klargöring».
F 21 har restaurert gamle MB Sprinter-biler i forbindelse med det ny-gamle basekonseptet.
F 21 har restaurert gamle MB Sprinter-biler i forbindelse med det ny-gamle basekonseptet. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Også Jas-39 er designet for rask klargjøring og for å kunne operere fra korte rullebaner.
Men dette er personalkrevende, og et vesentlig kriterium var at vanlige vernepliktige sto for klargjøringen.
Verneplikten ble imidlertid avskaffet for snart seks år siden i Sverige, og krigsbas-organisasjonen ble bygget ned allerede tidlig på 2000-tallet.

Gripen på finsk vei

Konseptet med spredt gruppering og å benytte sivil infrastruktur på denne måten, er langt fra ny.
For eksempel opererte enkelte Luftwaffe-avdelinger fra Autobahn under Andre verdenskrig.
Et annet land som benytter lignende konsept, er Finland. Videoen nederst illustrerer godt hva det handler om.
Den er fra september i fjor, da et svensk kampfly for første gang landet på en finsk vegbase i forbindelse med øvelsen Baana 15.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.