Rekordmange flyr langdistanse med SAS
Flere velger å fly med SAS, og i mai økte totalt antall passasjerer med over syv prosent til 2,6 millioner.
174.000 flere passasjerer fløy med SAS i mai.
Det viser helt ferske trafikktall onsdag formiddag.
SAS' regulære trafikk økte med 11,3 prosent i mai. Veksten var størst på de interkontinentale linjene til og fra Asia og USA, der trafikken økte med 31 prosent som følge av flere frekvenser og nye destinasjoner - som Los Angeles, Boston og Hong Kong.
På europeiske og intraskandinaviske ruter minsket SAS kapasiteten med 3,3 prosent, men trafikken var uforandret i forhold til ifjor.
Som følge av den kraftige kapasitetsøkningen på de interkontinentale linjene økte den totale regulære kapasiteten med 9,5 prosent.
Kabinfaktoren økte med 1,2 prosentenheter og endte på 73,4 prosent i mai.
- Flere velger å fly med SAS, noe som er positivt. Og i mai fløy rekordmange passasjerer på SAS' langdistanselinjer. Etterspørselen i det skandinaviske markedet øker, men som følge av kapasitetsøkningen og lavere drivstoffpriser har SAS' yielden sunket mer enn ventet. Markedsutviklingen viser derfor nødvendigheten av at vi fortsetter å effektivisere SAS for å beholde konkurransekraften vår, sier SAS-sjef Rickard Gustafson i en koemmentar.
Det viser helt ferske trafikktall onsdag formiddag.
SAS' regulære trafikk økte med 11,3 prosent i mai. Veksten var størst på de interkontinentale linjene til og fra Asia og USA, der trafikken økte med 31 prosent som følge av flere frekvenser og nye destinasjoner - som Los Angeles, Boston og Hong Kong.
På europeiske og intraskandinaviske ruter minsket SAS kapasiteten med 3,3 prosent, men trafikken var uforandret i forhold til ifjor.
Som følge av den kraftige kapasitetsøkningen på de interkontinentale linjene økte den totale regulære kapasiteten med 9,5 prosent.
Kabinfaktoren økte med 1,2 prosentenheter og endte på 73,4 prosent i mai.
- Flere velger å fly med SAS, noe som er positivt. Og i mai fløy rekordmange passasjerer på SAS' langdistanselinjer. Etterspørselen i det skandinaviske markedet øker, men som følge av kapasitetsøkningen og lavere drivstoffpriser har SAS' yielden sunket mer enn ventet. Markedsutviklingen viser derfor nødvendigheten av at vi fortsetter å effektivisere SAS for å beholde konkurransekraften vår, sier SAS-sjef Rickard Gustafson i en koemmentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.