fredag 10. mars 2017
Helikopter - Artikkelen under
Jeg beklager formateringen av Dalløkkens utmerkede artikkel.
Følgende står å lese:
Ingen av ulykkene kunne tilskrives teknisk svikt, skriver det som da het Havarikommisjonen for sivil luftfart (HSL) i sin rapport at de «er kjent med at det innen miljøet er reist tvil om hvorvidt denne helikoptertypen er velegnet for den tjeneste den er planlagt å utføre.
Det er uttrykt fra Norsk Flygerforbund at all kommersiell virksomhet, også HEMS, skal utføres med to sertifiserte flygere. Dette står fremdeles i IFALPAs Policies så vidt jeg vet. Det er mange grunner for det, spesielt drøfting av operative og tekniske problemstillinger som måtte oppstå. Ref. Sollihøgdaulykken.
En annen ting er redningsheis. Jeg mener, og har ment i årevis, at et ambulansehelikopter bør være av en slik størrelse at det kan ta heisoperatør og heis. Det vil da også komplementere AW101 på en helt annen måte enn dagens helikoptre.
En kan i dag være enige om at varslingssystemet for spenn, OCAS, har vært en fiasko. Takket være Luftfartstilsynet får en vel si. De kastet et konkurrerende system på båten av rett og slett tåpelige grunner. Det systemet bør få sin renessanse, OWS 360.
Til sist vil jeg si at det mangler enhetlig tenking når det gjelder helikoptertyper i Norge. Politiet, ambulansetjenesten, redningstjenesten og Forsvaret bør enes om hvilke typer som er mest samfunnsnyttige. Nå får vi heldigvis AW101, men NH90 som også var tiltenkt en redningsrolle, viser seg å være en fadese.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.