Sikkerhet Norsk sokkel
Her en maskin i Irish Coastguards farger - Foto: CHC
Nå kommer Statoils nye redningskjemper
STAVANGER
1. september tar Statoil i bruk det første av to splitter nye Sikorsky S-92 redningshelikoptre som opereres av CHC Helikopter Service på Sola.
Maskinene skal erstatte søk- og redningshelikoptrene som i dag er stasjonert på Sola og Statfjord B. Redningshelikopteret er utrustet med det fremste av søk- og redningsteknologi som er tilgjengelig.
Prislappen er en bedriftshemmelighet, men det dreier seg om et tresifret millionbeløp, ifølge administrerende direktør Arne Roland i CHC Helikopter Service.
- Spesielt med den nedturen som har vært de siste årene, så er dette en opptur for oss. Forrige gang vi fikk et nytt helikopter var omtrent da oljenedturen startet, sier Roland.
Helikopteret ble hentet fra Sikorsky fabrikken i Coatsville Pensylvania tirsdag, og flys til Sola via Canada, Grønland og Island. Det siste helikopteret kommer senere i august.
- Det første helikopteret er i operativ tjeneste rundt 1. september, sier Roland.
- Da blir det litt tryggere i Nordsjøen?
- Det er trygt i dag og, men vi skal ta ut to eldre maskiner. De har gjort en fullgod jobb, men det er alltid godt å få på plass det beste, sier Roland.
De to nye Sikorsky S-92 SAR-helikoptrene ble bestilt i fjor høst. De skal styrke og gjenopprette beredskapen etter Turøy-ulykken og restriksjonene på Super Puma-helikoptrene, ifølge Roland.
CHC har i likhet med hele oljeindustrien lagt vanskelige år bak seg. Arne Roland kaller det «ekstremt krevende og en voldsom hestekur»
I 2015 hadde helikopteroperatøren 495 ansatte og totalt 35 maskiner på kontrakt på norsk sokkel. Siden da er både helikopterflåten og antall ansatte omtrent halvert. Nå jobber litt over 250 ansatte med å drifte et tjuetalls helikoptre.
- Vi tror vi er ferdig med de massive reduksjonene og ser antydning til bedring i markedet. Morselskapet er ute av konkursbeskyttelse. Vi ser lyst på situasjonen, og har begynt å se framover, sier Roland.
CHC i Norge
Base på Sola: Eet norsk helikopterselskap med rundt 350 ansatte. Norsk hovedbase ligger på Sola.
Eier: Morselskapet, kanadiske CHC Helicopter, omtaler seg som verdens største kommersielle helikopterservicefirma.
Norsk sokkel: CHC flyr sammen med konkurrent Bristow oljearbeidere til installasjonene i Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet.
Redning: CHC operer også redningshelikoptre for oljeselskapene.
Prislappen er en bedriftshemmelighet, men det dreier seg om et tresifret millionbeløp, ifølge administrerende direktør Arne Roland i CHC Helikopter Service.
- Spesielt med den nedturen som har vært de siste årene, så er dette en opptur for oss. Forrige gang vi fikk et nytt helikopter var omtrent da oljenedturen startet, sier Roland.
Helikopteret ble hentet fra Sikorsky fabrikken i Coatsville Pensylvania tirsdag, og flys til Sola via Canada, Grønland og Island. Det siste helikopteret kommer senere i august.
- Det første helikopteret er i operativ tjeneste rundt 1. september, sier Roland.
- Da blir det litt tryggere i Nordsjøen?
- Det er trygt i dag og, men vi skal ta ut to eldre maskiner. De har gjort en fullgod jobb, men det er alltid godt å få på plass det beste, sier Roland.
De to nye Sikorsky S-92 SAR-helikoptrene ble bestilt i fjor høst. De skal styrke og gjenopprette beredskapen etter Turøy-ulykken og restriksjonene på Super Puma-helikoptrene, ifølge Roland.
CHC har i likhet med hele oljeindustrien lagt vanskelige år bak seg. Arne Roland kaller det «ekstremt krevende og en voldsom hestekur»
I 2015 hadde helikopteroperatøren 495 ansatte og totalt 35 maskiner på kontrakt på norsk sokkel. Siden da er både helikopterflåten og antall ansatte omtrent halvert. Nå jobber litt over 250 ansatte med å drifte et tjuetalls helikoptre.
- Vi tror vi er ferdig med de massive reduksjonene og ser antydning til bedring i markedet. Morselskapet er ute av konkursbeskyttelse. Vi ser lyst på situasjonen, og har begynt å se framover, sier Roland.
CHC i Norge
Base på Sola: Eet norsk helikopterselskap med rundt 350 ansatte. Norsk hovedbase ligger på Sola.
Eier: Morselskapet, kanadiske CHC Helicopter, omtaler seg som verdens største kommersielle helikopterservicefirma.
Norsk sokkel: CHC flyr sammen med konkurrent Bristow oljearbeidere til installasjonene i Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet.
Redning: CHC operer også redningshelikoptre for oljeselskapene.
Sola
SOLA
Varsler nattebråk over Ryfylke og Ålgård
CHC Helikopter Service på Sola går inn som «vikar» for 330 skvadronen i Florø i tre år. Men først skal mannskapene trene på å bruke lysforsterkende briller om natten - og det er ikke helt lydløst.Den norske redningstjenesten skal moderniseres, og Sea King-helikoptrene skal erstattes med 16 nye og mer avanserte AW101-helikoptre i årene framover. Under innfasingen skal CHC Helikopter Service avlaste Forsvaret med helikopteret AS332L1 Super Puma 24 timer i døgnet, sju dager i uken i tre år og tre måneder. To flygere, to teknikere/heisoperatører og en redningsmann bemanner helikopteret, i tillegg til en lege fra Helse Førde. Besetningene har gjennomgått omfattende opplæring og treningsflygning de siste månedene, og nå er tiden kommet for å trene på flyging med lysforsterkende briller, såkalte Night Vision Goggles (NVG).
I perioden fram til 11. august blir det trening mellom klokken 22.30 og 0330, sier prosjektleder Per Arne Utne. Han sier CHC har et godt samarbeid med Avinor, og vil følge ruter og velge treningsområder som er til minst mulig sjenanse for befolkningen i regionen. Tre forskjellige områder er i utgangspunktet tatt ut som aktuelle for nattflygingen. Det er ett område ved Ålgård i Gjesdal, ett nord av Skudenes på Karmøy, og ett over Ombo i Ryfylke.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.