Catalina
gjenoppbygget etter 30 år
På Flymuseet i Sola Sjø, september 2008 - Foto: Per Gram
Etter 30 års
dugnadarbeid har Flyhistorisk museum, Sola, avsluttet restaureringen av museets
amfibiefly av typen PBY-5 Catalina.
Av Jan-Petter
Helgesen
SOLA SJØ
At arbeidet var
ferdig ble nylig markert med festlighet i hangaren til flymuseet i Sola sjø.
Blant inviterte gjester som fikk se det flotte gjenoppbyggingsarbeidet, var
ordfører Ole Ueland (H) i Sola.
Det var i 1988 flymuseet
overtok det to-motors Catalina-flyet fra en bonde på Jylland i Danmark. Bonden ønsket
å bli kvitt vraket som han hadde hatt liggende på gården i mange år.
Flyet hadde tidligere tilhørt
det danske flyvåpen. Det var av samme modell som Luftforsvarets 333. skvadron
hadde operert fra Sola gjennom hele 1950-årene. Flyene holdt til i samme hangar
som flymuseet og Catalina-flyet er plassert i dag.
Det restaurerte flyet er ført
tilbake til og malt slik 333. skvadrons Catalinas så ut for 60 år siden. Det
var tidligere snakk om det ikke var plass til å montere hele vingene i
museumhangaren. Det er nå gjort slik at det restaurerte flyet er fullført i sin
opprinnelige størrelse.
Det var i 1961 den siste av
fem norske Catalina forlot Sola. Flyene havnet senere i den etiopiske marinen
som brukte dem til maritim overvåking i Rødehavet med base i Asmara i Eritrea
som den gang var etiopisk territorium.
Catalina-flyene ble først bygget allerede i 1932. Flytypen ble
senere utviklet og forbedret fra flybåt til amfibiefly.
.På Sola ble flytypen i 1961 erstattet
av ni Grumman HU-16B Albatross som var i norsk tjeneste inble inntil 1969. Da mottok
Luftforsvaret seks fabrikknye Lockheed P-3B Orion. 333. skvadron var da flyttet
fra Sola til Andøya.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.