Overskud i Emirates for 30. år i træk
Emirates forbedrede i seneste regnskabsår sit resultat med 67 procent i forhold til året før. Alligevel betegnes 2017-18 som et vanskeligt år.
Emirates er rekordernes selskab og Emirates’ årsregnskab for 2017-18 er ingen undtagelse.
Det mellemøstlige selskab fik i det skæve regnskabsår 2017-18, som sluttede med udgangen af marts, et resultat på 6,9 milliarder kroner – en vækst på 67 procent i forhold til året før. Omsætningen voksede til 175 milliarder kroner, hvilket er otte procent mere end året før.
Samtidig steg antallet af passagerer med fire procent til 58,5 millioner passagerer, hvilket også er ny rekord. Det lykkedes endvidere Emirates at øge den gennemsnitlige kabinefaktor til 77,5 mod 75,1 året før. Sædekapaciteten blev samtidig forøget med to procent.
Nedadgående pres på margener
Det er 30. år i træk, at Emirates leverer overskud og udvider sin forretning. Alligevel betegner selskabets topchef Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum 2017-18 som et år med fortsat hårde forretningsvilkår.
Det er 30. år i træk, at Emirates leverer overskud og udvider sin forretning. Alligevel betegner selskabets topchef Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum 2017-18 som et år med fortsat hårde forretningsvilkår.
”Vi oplevede løbende politisk ustabilitet, valutaudsving og devalueringer i Afrika, stigende oliepriser, der forøgede vores omkostninger og et nedadgående pres på margener på grund af hård konkurrence. På den positive side har vi draget fordel af et sundt opsving i den globale luftfragtindustri, samt den relative styrkelse af nøglevalutaer mod dollaren,” siger han i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet.
Nye fly og nye ordrer på fly
Emirates fik i regnskabsåret 17 nye fly – otte Airbus A380ere og ni Boeing B777-300ER-fly – efter året før at have modtaget et rekordstort antal nye fly. Ved udgangen af marts havde selskabet i alt 268 fly med en gennemsnitsalder på blot 5,7 år.
Emirates fik i regnskabsåret 17 nye fly – otte Airbus A380ere og ni Boeing B777-300ER-fly – efter året før at have modtaget et rekordstort antal nye fly. Ved udgangen af marts havde selskabet i alt 268 fly med en gennemsnitsalder på blot 5,7 år.
Selskabet indgik endvidere i løbet af regnskabsåret to betydelige aftaler om indkøb af nye fly: En aftale på 95 milliarder kroner om 40 nye Boeing 787-10 Dreamliners, der vil blive leveret fra 2022, og en aftale på 100 milliarder kroner om yderligere 36 Airbus A380-fly, heriblandt 16 optioner.
Ruterne til Europa står for den største del af Emirates omsætning og omsatte i 2017-18 for 46 milliarder kroner, hvilket er 12 procent mere end året før.
Herefter følger Østasien og Australien, der er et næsten lige så stort et marked som Europa, efterfulgt af det amerikanske marked (Nord-, Syd- og Mellemamerika), Mellemøsten, Afrika og endelig det vestlige Asien og Det Indiske Ocean som det mindste marked.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.