USA og Emiraterne indgår aftale om luftfart
Flere års strid om unfair konkurrence fra flyselskaber i Den Persiske Bugt og ruter over Atlanten kan være bilagt med ny aftale.
USA og De Forenede Arabiske Emirater har underskrevet en aftale, der skal bilægge flere års strid om påstået ulovlig statsstøtte til flyselskaber i Emiraterne og beskyldninger om urimelig konkurrence om trafikken over Atlanten.
Aftalen er ifølge de amerikanske nyhedsbureau AP blevet indgået efter måneders forhandlinger mellem parterne. Emiraternes udenrigsminister besøger Washington mandag, hvor aftalen ventes offentliggjort.
Regnskaber skal lægges frem
De tre store amerikanske flyselskaber American, Delta og United har gennem flere år beskyldt deres konkurrenter i Den Persiske Bugt – Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways – for sammenlagt at have modtaget over 40 milliarder dollar i statsstøtte fra deres respektive regeringer over de seneste 10 år.
De tre store amerikanske flyselskaber American, Delta og United har gennem flere år beskyldt deres konkurrenter i Den Persiske Bugt – Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways – for sammenlagt at have modtaget over 40 milliarder dollar i statsstøtte fra deres respektive regeringer over de seneste 10 år.
En sådan støtte ville være en overtrædelse af konkurrencebetingelserne i Open Skies-aftalen, og alle tre mellemøstselskaber afviser beskyldningerne.
I den nye aftale mellem USA og Emiraterne indvilger Emirates og Etihad Airways i frivilligt at åbne deres regnskabsbøger gennem årlige finansielle meddelelser, der er i overensstemmelse med internationale standarder for regnskaber. Aftalen ligner den aftale, som USA indgik med regeringen i Qatar tidligere på året.
Slut med Fifth Freedom-ruter
Mindst lige så vigtig for de amerikanske flyselskaber er et sidebrev til den nye aftale. Heri understreger Emiraternes regering, at Emirates og Etihad ikke har nogen planer om flere såkaldte Fifth Freedom-ruter mellem Europa og USA. Disse ruter har længe været en torn i øjet på de amerikanske flyselskaber, der argumenterer for, at ruterne underminerer deres egne ruter over Atlanten.
Mindst lige så vigtig for de amerikanske flyselskaber er et sidebrev til den nye aftale. Heri understreger Emiraternes regering, at Emirates og Etihad ikke har nogen planer om flere såkaldte Fifth Freedom-ruter mellem Europa og USA. Disse ruter har længe været en torn i øjet på de amerikanske flyselskaber, der argumenterer for, at ruterne underminerer deres egne ruter over Atlanten.
Emirates flyver i øjeblikket fra Dubai til Milano og videre til JFK-lufthavnen i New York samt fra Dubai til Athen og videre til New York-Newark lufthavnen. De amerikanske flyselskaber frygter, at Emirates eller Etihad kunne finde på at udvide med flere ruter til USA, hvor man eksempelvis flyver via Paris eller London, som er meget vigtige destinationer for de amerikanske selskaber med et stort trafikprogram.
I den nye aftale lover Emiraterne ikke direkte, at der aldrig vil komme flere Fifth Freedom-ruter, men indikerer blot, at der ikke er planlagt flere. Ifølge AP’s kilder hviler aftalen dog på en stiltiende forståelse mellem parterne om, at Emiraterne ikke vil tilføje flere ruter fra Europa til USA. De amerikanske selskaber har ellers søgt at få en bindende aftale om stop for flere Fifth Freedom-ruter.
Flyselskabernes muligheder for at etablere ruter i andre markeder end sit eget, er underlagt nogle “frihedsbestemmelser”, der typiske aftales bilateralt mellem to lande. Den såkaldte Fifth Freedom Right indebærer retten til at flyve mellem to fremmede lande med et fly, der udgår fra eller slutter i flyselskabets eget hjemland.
For nyligt har Emirates ifølge spanske medier fået tilladelse til at etablere en ny rute mellem Barcelona og Mexico City under betingelserne i Fifth Freedom Rights.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.