Cincinnati med Ohio River - Alle fotos Per Gram
Vi ahadde avsatt 6 døgn til turen, fire netter i Dayton, og to i Cincinnati. Bil ble plukket opp hos Hertz på CVG. Legg merke til at Memorial Day er siste mandag i mai. Den dagen tas veldig alvorlig. Matfestivalen er forbundet med denne dagen, og lørdagen og søndagen før. Vi kjørte ned fra Dayton søndag den 26. og fikk to kvelder der med mye god mat og drikke. Husk at mange forretninger og restauranter er stengt også på mandag.
Vi booket Airbnb i Dayton og Cincinnati. To steder kan anbefales for tre personer selv om en må ligge på sofa i Dayton. En liten enebolig ligger i et stille strøk, knapt 10 minutters kjøring fra museet, og 10 minutter fra downtown Dayton. Adresse 182 Share Drive. Leiligheten i Cincinnati er flott med god plass til tre. Her er tre dobbeltsenger. Denne leiligheten ligger helt nord i det nye trikkesystemet i byen, Bell Connector. Adresse 139 West McMicken Avenue. Over The Rhine, heter bydelen. Et slags Grunerløkka for 20 år siden. Parkering rett vedsiden av bygningen. Dagsbillett kjøpes i automat på holdeplassene. Trikken går rett ned til festivalområdet. Siste trikk hjem går kl 2230.En spasertur over brua til Kentuckysiden kan anbefales. Der kan du se byens historie beskrevet i enorme fresker langs Ohio River. I Norge ville slike ting vært tagget og griset til, men ikke her. Ikke noe tagging eller grafitti å se. Heller ikke søppel.
Huffman Prairie - Hangaren huset 1904 Flyer og enda eldre modeller - Her var verdens første flyskole fra 1910
Du burde bruke 2 og en halv dag på flymuseet. Det er stort. Deretter en halv dag, minst, på området ved Huffman Prairie Flying Field, inkl. "The Shaft" minnesmerket og museet og besøkssenteret like ved. Derfra har du utsikt mot Wright-Patterson AFB og Huffman Prairie.
Sykkelforretningen med museet i bakgrunnen, downtown Dayton
Guttta dro til Kitty Hawk i Nord Carolina med sin første glider i oktober 1900. Den fungerte lik en drage, men den hadde snorer som "warpet" vingene. Den hadde ikke sideror. Det kom på 1902 modellen. I 1901 bygde de vindtunnelen i Dayton. De perfeksjonerte gliderens egenskaper og fløy flere hundre turer med disse modellene hvor brødrene skiftet på å fly dem. Spesielt gode ble de til å manøvrere flyet. De og deres hjelpere bygde en motor som passet flyet som ble kalt 1903 Flyer, et fly som ble kjent som Flyer One. De lagde også propellene.
Kanskje verdens mest berømte flybilde - Orville ved spakene:
Flyer One i Smithsonian, Washington, D.C. 1969 - Foto: Per Gram
Den 17. desember kom Flyer One i luften og skapte historie. Senere samme dag fløy flyet 852 fot på 59 sekunder. Flyet ble, også samme dag, tatt av et vindkast og skadd. Det fløy aldri mer. De hadde greid det, og flyttet så all virksomhet til Dayton og Huffman Prairie. I 1905 var flyet perfeksjonert til det nær fullkomne. Flygeren satt, og han betjente spaker som styrte flyet. Samme
år fløy Orville en tur på over 20 miles på 33 minutter og 17 sekunder. Det regnes som den første praktiske flymaskin.
Constellation cockpit 1944
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.