lørdag 19. mai 2018

Trafikken på Sola for april - Av Jan-Petter Helgesen

Reiselivsnæringen i Rogaland bør merke seg det som fremkommer under. Et samarbeid mellom Sandnes og Stavanger for å få på plass flere utenlandsruter er positivt, men en må også gå på Avinor som ikke greier å få orden på  "Connect Norway" systemet for alle flyselskaper. (Red.)

Utlandstrafikken tørker inn på Sola

Wizzair på Sola - Foto: Ove Hunstok

Passasjertallene på Stavanger lufthavn, Sola, økte i april med 8,6 prosent i forhold til samme måned i fjor. Økningen er ikke reell. Påsken med redusert trafikk var i fjor i april, mens den i år var i mars.

SOLA
Av JAN-PETTER HELGESEN

Tross en oppgang i april på hele 17,3 prosent for innenlandstrafikken, er utviklingen skremmende for Sola. Trafikken til utlandet viser fortsatt negativ trend.  Antall reisende til utlandet falt med fire prosent i forhold til samme måned i 2017.

Årsaken er klar. I fjor ble Avinor og SAS enig om å føre flest mulig SAS-passasjerer til utlandet via Oslo lufthavn, Gardermoen. Dette gjør det nesten umulig å bestille europeiske flyreiser på SAS-nettet fra distriktene via Kastrup lufthavn på samme måte som før.

De fleste reisekombinasjoner er lagt opp via Oslo. Dette er både en fordyrende og mer tungvint reisemåte enn da Kastrup var den primære transittflyplass for rogalendinger.
I tillegg kommer det store antall utenlandske flyselskap som har forlatt Sola de siste årene. Borte er både Lufthansa rute til Frankfurt, British Airways til London, Icelandair til Keflavik med hurtige forbindelser til og fra Nord-Amerika, Air France-selskapet Hop til Paris og Eastern til Aberdeen. Også SAS-forretningsrute til Houston forsvant etter 15 måneders drift.

Denne sommeren er det bare lagt opp til et lite antall nye flyginger til utenlandske destinasjoner fra Stavanger. Det ungarske lavprisselskapet Wizzair har startet en rute til og fra Budapest. SAS skal fly en sommerrute til Pula i Kroatia, mens Norwegian også har sommerflyginger til Pula samt Larnaka på Kypros.

Dette programmet er syltynt sammenlignet med Bergen som har fått et stort antatt internasjonale ruter de siste årene. Det samme har Trondheim og til en viss grad Tromsø.
Bergen har for lengst passert Sola i internasjonal trafikk. Værnes utenfor Trondheim er i ferd med å gjøre det samme.

Trafikkveksten på Avinors 46 lufthavner var i april på 7,4 prosent. For årets fire første måneder er veksten for Sola på 2,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjoråret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.