Mener forsvarssjefen
mangler kunnskap
04/06/2018
By Kjetil Stormark
IKKE NOK KUNNSKAP: Forsvarssjef,
admiral Haakon Bruun-Hanssen, har ikke nok kunnskap om virksomheten til
Luftforsvarets maritime patruljefly (MPA) P-3 Orion, konkluderer
NOF-tillitsvalgt, og mener det kan forklare årsaken til vedtaket om å flytte
MPA-virksomheten til Evenes. Her er forsvarssjefen avbildet på Andøya 24. juni
2017, etter å ha foretatt en befaring i et amerikansk P-8 Poseidon fra US Navy.
Til høyre: Sjef 133 Luftving, oberst Ingvild Jensrud. Foto: KJETIL
STORMARK/ALDRIMER.NO
Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og sjef for
Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland, mangler grunnleggende kunnskap
om viktige forutsetninger for driften av de maritime patruljeflyene P-3 Orion,
mener NOF-tillitsvalgt.
Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no
Klokken 08 fredag morgen i forrige uke stimlet
over 100 personer sammen på briefingrommet til 333 Skvadron på Andøya
flystasjon. Forsvarssjefen og sjefen for Luftforsvaret var dagen før kommet til
Andøya for å møte en flystasjon og ansatte i krisestemning. Etter vedtaket om å
flytte de maritime patruljeflyene (MPA) til Evenes fra 2021-2022, har over 30
ansatte sluttet. Ytterligere 10-20 ansatte teller på knappene og vurderer det
samme.
333 Skvadron/133 Luftving har lenge slitt med å
produsere et tilstrekkelig antall operative tokt. Dersom personellflukten
fortsetter, kan hele MPA-kapasiteten gå ned for telling.
Sterkt i rette
Etter møtene på Andøya flystasjon la tillitsvalgt
Rune Øverås i Norges Offisersforbund (NOF) avdeling Andøya ut flere kommentarer
på Facebook-siden til aktivistgruppen «Bevar Andøya flystasjon». Her
konkluderer Øverås med at forsvarssjefen mangler kunnskap om viktige, faglige
forutsetninger som må være på plass for å kunne gjennomføre såkalte
MPA-operasjoner, som blant annet involverer ubåtjakt på russiske ubåter.
Forsvarssjefen
har selv, etter å ha møtt tillitsvalgte og ansatte på Andøya, erkjent at
driftssituasjonen for Luftforsvarets MPA-kapasitet er kritisk og har tatt
selvkritikk for at han har oppfattet dette for sent.
NOF-tillitsvalgt Rune Øverås på Andøya
flystasjon.
«Temmelig oppsiktsvekkende og få følgende spørsmål
fra den besøkende Forsvarssjefen (etter at vi flagget meget kritisk den
manglende plassen på Evenes): «Men hva gjør dere (Andøya Flystasjon) hvis det
kommer 10 MPA hit?» Svaret ble selvsagt: «da parkerer vi de, null problem!»»,
skrev Øverås på Facebook mindre enn tre timer etter allmøtet, og la til:
«Så når han sier Evenes Flystasjon blir bra, så
sier han det uten kunnskap om hva som trengs for å drive MPA operasjoner.»
Vinteroperasjoner
Øverås skriver at han på møtet med forsvarssjefen
påpekte at mange av shelterne på Evenes vil være utilgjengelige for
vinteroperasjoner grunnet kuperte og glatte taksebaner og at han foreløpig
«ikke (…) har møtt en jagerflyger (med litt kunnskap om Evenes) som mener at
dette er en egnet flystasjon».
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
UEGNET FOR VINTEROPERASJONER: Mange av
shelterne for kampfly på Evenes flystasjon (bildet) vil være utilgjengelige på
vinterstid på grunnet av for stor helningsgrad på taksebanen, mener
NOF-tillitsvalgt. Han reagerer på hvordan forsvarssjefen og sjef for
Luftforsvaret besvarte dette og andre spørsmål fra ansatte på Andøya på
allmøtet fredag. Foto: OLE-SVERRE HAUGLI/FORSVARET
«Svaret fra sjef Luft: «Jeg har enda ikke møtt en
i jagerfly miljøet som er negativ til Evenes», skriver Øverås og legger til:
«Så nevner jeg de erfaringsrapportene som ble
skrevet etter de siste jagerflyoperasjonene på Evenes Flystasjon på 90-tallet,
og hvor de i mange tilfeller beskriver Evenes som et mareritt, og egentlig
konkluderer med at Evenes er totalt uegnet for helårlige avanserte
jagerflyoperasjoner. Svaret på det ble: «nå kan ikke vi forholde oss til
slike rapporter, det blir feil.»»
— Mange reagerte
Øverås mener dette skurrer.
«I mitt hode blir slike rapporter skrevet av en
meget viktig grunn: ta lærdom av feil, og unngå slikt i fremtiden. Det var vel
ikke bare for moro skyld at Evenes Flystasjon ble lagt ned?» spør han.
Den tillitsvalgte påpeker i FB-diskusjonen at det
var mange i salen som reagerte på svarene fra sjefen for Luftforsvaret og
forsvarssjefen.
«Det var mange som reagerte kraftig på dette, og
flere som svarte i munnen på hverandre», skriver Øverås. Han retter også ganske
hard kritikk mot forsvarssjefen.
«Vi spurte hvordan Norge skulle være i stand til å
ta imot mange allierte MPA i fremtiden. Vi sa Evenes vil ikke ha plass. Da kom
spørsmålet, som om «liksom vi har bedre plass her på Andøya», skriver Øverås.
Fastholder kritikken
Aldrimer.no har i helgen vært i kontakt med Rune
Øverås som bekrefter at han står ved vurderingene og uttalelsene i sosiale
medier. Han velger i tillegg å ytterligere forsterke kritikken.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
MARITIME PATRULJEFLY: Norges nåværende
flåte av maritime P-3 Orion patruljefly (MPA) skal utfases når fem nye P-8
Poseidon blir innfaset fra 2021-2022. Da skal også 333 Skvadron/133 Luftving
flyttes fra Andøya til Evenes. Her to P-3 Orion i formasjon over Andøya
flystasjon under Andøya flyshow 24. juni 2017. Foto: KJETIL
STORMARK/ALDRIMER.NO
— Når det er snakk om en så viktig flystasjon, og
en så viktig leveranse, er det desto viktigere å sette seg nøye inn i hva som
gjør Andøya viktig. En tydelig mangel på kunnskap rundt dette sjokkerte flere,
og gjør bare situasjonen verre, sier Øverås.
— Slik han uttaler seg, sitter ikke forsvarssjefen
med den nødvendige kunnskapen om hvorfor vi trenger Andøya som flystasjon. Det
er slik vi føler det, påpeker Øverås, som også har lang erfaring som toktleder
for MPA-flyvninger i nordområdene.
— Du mener forsvarssjefen og sjef for
Luftforsvaret mangler et tilfredsstillende faktagrunnlag for den beslutningen
de har vært med på å ta og som de nå forsvarer?
— Ja, når de kommer med slike uttalelser. Da
mistenker jeg at de ikke sitter med den riktige informasjonen. Om de er bevisst
på at de ikke har den riktige informasjonen, om de er blitt feilinformert eller
ikke får lov til å si noe annet, vet jeg ikke. Men når han kommer med slike
uttalelser, sitter ikke forsvarssjefen med tilfredsstillende oversikt over hva
slags trafikk og kapasitet Andøya flystasjon har plass til.
— Oppsiktsvekkende
— Noen vil kanskje mene at det er respektløst å
omtale forsvarssjefen og sjef Luft på denne måten, at det ville være rart
dersom de ikke skulle ha peiling på denne type temaer. Hva vil du svare til
det?
— Vi som er i dette miljøet og er ansatt på Andøya
synes det er oppsiktsvekkende det de svarer. Vi er veldig skuffet. Vi føler vi
er nødt til å si ifra. Hvis forsvarssjefen og sjef Luft ikke har det riktige
bildet kan jo det være en av årsakene til vedtaket om Evenes som ny enebase,
hvis ikke disse to får sagt i fra på en riktig måte oppover i systemet.
Forsvarssjefen står jo og forteller oss ting som tilsier at her mangler det mye
kunnskap, sier Øverås.
Økt russisk aktivitet
— Hva vil konsekvensen av Evenes-vedtaket bli, for
forsvarsevnen og MPA-kapasiteten, slik du bedømmer det?
— Det er ingen hemmelighet at aktiviteten fra russisk
side ute i havet har økt noe voldsomt etter at det fagmilitære rådet ble lagt
fram 1. oktober 2015. Det gjør at aktiviteten også har økt på Andøya, blant
annet med fellesoperasjoner med allierte, sier Øverås.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
ØKT RUSSISK AKTIVITET: Russland har
økt betydelig sin militære aktivitet i nordområdene siden forsvarssjefen la
fram sitt fagmilitære råd (FMR) i oktober 2015, påpeker NOF-tillitsvalgt. Her
en Oscar II-klasse russisk atomubåt avbildet av et P-3 Orion i Barentshavet.
Foto: FORSVARET/FOH
— Vi har sagt klart i fra at vi ser ingen
muligheter for at slike operasjoner kan foregå ut fra Evenes. Men Sjef Luft ser
ikke noen problemer med det og mener det er god plass på Evenes. Vi som sitter
midt oppe i dette og også opererer og har jevnlig kontakt med allierte, vi ser
jo at dette går ikke. Hvis vi ønsker å fortsette med slike operasjoner, vil det
ikke være mulig kun med tilgang til Evenes, sier Øverås.
30 kan bli til 50
— Hvordan var stemningen på allmøtet fredag?
— Det varierer jo litt. Noen har allerede bestemt
seg for å slutte. De satt bare og lyttet. Andre var helt oppgitt, og føler at
det er respektløst det som nå skjer. Enkelte av oss har jo vært i denne
tjenesten i flere tiår. Vi sitter med ganske mye kunnskap men føler at vi
overhodet ikke blir lyttet til. De bekymringsmeldingene som er gitt blir
overhodet ikke tatt til etterretning, svarer Øverås.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
KOM TIL ANDØYA: Forsvarssjef Haakon
Bruun-Hanssen intervjues av NRK under sitt besøk på Andøya flystasjon fredag.
Foto: ALF RAGNAR OLSEN / ALDRIMER
I tillegg til de 30 ansatte som allerede har
forsvunnet ut av porten på Andøya flystasjon etter flyttevedtaket, er det et
betydelig ytterligere antall ansatte som vurderer å gjøre det samme.
— Det kan være et sted mellom 10 og 20 ansatte de
neste 2-3 månedene. Som Sjef Luft sa, og det håper jeg hun står ved, er at de
skal gjøre alt som står i deres makt for å unngå at det slutter så mange. Det
skal komme ting på plass før sommeren, men der tror jeg hun mente «i løpet av
sommeren», sier Øverås.
Vil ikke kommentere
Aldrimer.no har vært i kontakt med Forsvarsstaben
for å gi forsvarssjefen og sjef Luftforsvaret anledning til å kommentere
uttalelsene og faktaopplysningene om hva som skjedde på møtene på Andøya
flystasjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.