tirsdag 5. juni 2018

Sterk kritikk av Forsvarsjefen - Aldrimer.no

Dette er en redigert utgave av samme artikkel fra i går. (Red.)

Mener forsvarssjefen mangler kunnskap

04/06/2018  By Kjetil Stormark

IKKE NOK KUNNSKAP: Forsvarssjef, admiral Haakon Bruun-Hanssen, har ikke nok kunnskap om virksomheten til Luftforsvarets maritime patruljefly (MPA) P-3 Orion, konkluderer NOF-tillitsvalgt, og mener det kan forklare årsaken til vedtaket om å flytte MPA-virksomheten til Evenes. Her er forsvarssjefen avbildet på Andøya 24. juni 2017, etter å ha foretatt en befaring i et amerikansk P-8 Poseidon fra US Navy. Til høyre: Sjef 133 Luftving, oberst Ingvild Jensrud. Foto: KJETIL STORMARK/ALDRIMER.NO

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og sjef for Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland, mangler grunnleggende kunnskap om viktige forutsetninger for driften av de maritime patruljeflyene P-3 Orion, mener NOF-tillitsvalgt.

Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no

Klokken 08 fredag morgen i forrige uke stimlet over 100 personer sammen på briefingrommet til 333 Skvadron på Andøya flystasjon. Forsvarssjefen og sjefen for Luftforsvaret var dagen før kommet til Andøya for å møte en flystasjon og ansatte i krisestemning. Etter vedtaket om å flytte de maritime patruljeflyene (MPA) til Evenes fra 2021-2022, har over 30 ansatte sluttet. Ytterligere 10-20 ansatte teller på knappene og vurderer det samme.

333 Skvadron/133 Luftving har lenge slitt med å produsere et tilstrekkelig antall operative tokt. Dersom personellflukten fortsetter, kan hele MPA-kapasiteten gå ned for telling.

Sterkt i rette

Etter møtene på Andøya flystasjon la tillitsvalgt Rune Øverås i Norges Offisersforbund (NOF) avdeling Andøya ut flere kommentarer på Facebook-siden til aktivistgruppen «Bevar Andøya flystasjon». Her konkluderer Øverås med at forsvarssjefen mangler kunnskap om viktige, faglige forutsetninger som må være på plass for å kunne gjennomføre såkalte MPA-operasjoner, som blant annet involverer ubåtjakt på russiske ubåter.

Forsvarssjefen har selv, etter å ha møtt tillitsvalgte og ansatte på Andøya, erkjent at driftssituasjonen for Luftforsvarets MPA-kapasitet er kritisk og har tatt selvkritikk for at han har oppfattet dette for sent.



NOF-tillitsvalgt Rune Øverås på Andøya flystasjon.
«Temmelig oppsiktsvekkende og få følgende spørsmål fra den besøkende Forsvarssjefen (etter at vi flagget meget kritisk den manglende plassen på Evenes): «Men hva gjør dere (Andøya Flystasjon) hvis det kommer 10 MPA hit?» Svaret ble selvsagt: «da parkerer vi de, null problem!»», skrev Øverås på Facebook mindre enn tre timer etter allmøtet, og la til:

«Så når han sier Evenes Flystasjon blir bra, så sier han det uten kunnskap om hva som trengs for å drive MPA operasjoner.»

Vinteroperasjoner

Øverås skriver at han på møtet med forsvarssjefen påpekte at mange av shelterne på Evenes vil være utilgjengelige for vinteroperasjoner grunnet kuperte og glatte taksebaner og at han foreløpig «ikke (…) har møtt en jagerflyger (med litt kunnskap om Evenes) som mener at dette er en egnet flystasjon».

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


UEGNET FOR VINTEROPERASJONER: Mange av shelterne for kampfly på Evenes flystasjon (bildet) vil være utilgjengelige på vinterstid på grunnet av for stor helningsgrad på taksebanen, mener NOF-tillitsvalgt. Han reagerer på hvordan forsvarssjefen og sjef for Luftforsvaret besvarte dette og andre spørsmål fra ansatte på Andøya på allmøtet fredag. Foto: OLE-SVERRE HAUGLI/FORSVARET

«Svaret fra sjef Luft: «Jeg har enda ikke møtt en i jagerfly miljøet som er negativ til Evenes», skriver Øverås og legger til:

«Så nevner jeg de erfaringsrapportene som ble skrevet etter de siste jagerflyoperasjonene på Evenes Flystasjon på 90-tallet, og hvor de i mange tilfeller beskriver Evenes som et mareritt, og egentlig konkluderer med at Evenes er totalt uegnet for helårlige avanserte jagerflyoperasjoner. Svaret på det ble: «nå kan ikke vi forholde oss til slike rapporter, det blir feil.»»

— Mange reagerte

Øverås mener dette skurrer.

«I mitt hode blir slike rapporter skrevet av en meget viktig grunn: ta lærdom av feil, og unngå slikt i fremtiden. Det var vel ikke bare for moro skyld at Evenes Flystasjon ble lagt ned?» spør han. 

Den tillitsvalgte påpeker i FB-diskusjonen at det var mange i salen som reagerte på svarene fra sjefen for Luftforsvaret og forsvarssjefen.

«Det var mange som reagerte kraftig på dette, og flere som svarte i munnen på hverandre», skriver Øverås. Han retter også ganske hard kritikk mot forsvarssjefen.

«Vi spurte hvordan Norge skulle være i stand til å ta imot mange allierte MPA i fremtiden. Vi sa Evenes vil ikke ha plass. Da kom spørsmålet, som om «liksom vi har bedre plass her på Andøya», skriver Øverås.

Fastholder kritikken

Aldrimer.no har i helgen vært i kontakt med Rune Øverås som bekrefter at han står ved vurderingene og uttalelsene i sosiale medier. Han velger i tillegg å ytterligere forsterke kritikken.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


MARITIME PATRULJEFLY: Norges nåværende flåte av maritime P-3 Orion patruljefly (MPA) skal utfases når fem nye P-8 Poseidon blir innfaset fra 2021-2022. Da skal også 333 Skvadron/133 Luftving flyttes fra Andøya til Evenes. Her to P-3 Orion i formasjon over Andøya flystasjon under Andøya flyshow 24. juni 2017. Foto: KJETIL STORMARK/ALDRIMER.NO

— Når det er snakk om en så viktig flystasjon, og en så viktig leveranse, er det desto viktigere å sette seg nøye inn i hva som gjør Andøya viktig. En tydelig mangel på kunnskap rundt dette sjokkerte flere, og gjør bare situasjonen verre, sier Øverås.

— Slik han uttaler seg, sitter ikke forsvarssjefen med den nødvendige kunnskapen om hvorfor vi trenger Andøya som flystasjon. Det er slik vi føler det, påpeker Øverås, som også har lang erfaring som toktleder for MPA-flyvninger i nordområdene.

— Du mener forsvarssjefen og sjef for Luftforsvaret mangler et tilfredsstillende faktagrunnlag for den beslutningen de har vært med på å ta og som de nå forsvarer?

— Ja, når de kommer med slike uttalelser. Da mistenker jeg at de ikke sitter med den riktige informasjonen. Om de er bevisst på at de ikke har den riktige informasjonen, om de er blitt feilinformert eller ikke får lov til å si noe annet, vet jeg ikke. Men når han kommer med slike uttalelser, sitter ikke forsvarssjefen med tilfredsstillende oversikt over hva slags trafikk og kapasitet Andøya flystasjon har plass til.

— Oppsiktsvekkende

— Noen vil kanskje mene at det er respektløst å omtale forsvarssjefen og sjef Luft på denne måten, at det ville være rart dersom de ikke skulle ha peiling på denne type temaer. Hva vil du svare til det?

— Vi som er i dette miljøet og er ansatt på Andøya synes det er oppsiktsvekkende det de svarer. Vi er veldig skuffet. Vi føler vi er nødt til å si ifra. Hvis forsvarssjefen og sjef Luft ikke har det riktige bildet kan jo det være en av årsakene til vedtaket om Evenes som ny enebase, hvis ikke disse to får sagt i fra på en riktig måte oppover i systemet. Forsvarssjefen står jo og forteller oss ting som tilsier at her mangler det mye kunnskap, sier Øverås.

Økt russisk aktivitet

— Hva vil konsekvensen av Evenes-vedtaket bli, for forsvarsevnen og MPA-kapasiteten, slik du bedømmer det?

— Det er ingen hemmelighet at aktiviteten fra russisk side ute i havet har økt noe voldsomt etter at det fagmilitære rådet ble lagt fram 1. oktober 2015. Det gjør at aktiviteten også har økt på Andøya, blant annet med fellesoperasjoner med allierte, sier Øverås.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


ØKT RUSSISK AKTIVITET: Russland har økt betydelig sin militære aktivitet i nordområdene siden forsvarssjefen la fram sitt fagmilitære råd (FMR) i oktober 2015, påpeker NOF-tillitsvalgt. Her en Oscar II-klasse russisk atomubåt avbildet av et P-3 Orion i Barentshavet. Foto: FORSVARET/FOH

— Vi har sagt klart i fra at vi ser ingen muligheter for at slike operasjoner kan foregå ut fra Evenes. Men Sjef Luft ser ikke noen problemer med det og mener det er god plass på Evenes. Vi som sitter midt oppe i dette og også opererer og har jevnlig kontakt med allierte, vi ser jo at dette går ikke. Hvis vi ønsker å fortsette med slike operasjoner, vil det ikke være mulig kun med tilgang til Evenes, sier Øverås.

30 kan bli til 50

— Hvordan var stemningen på allmøtet fredag?

— Det varierer jo litt. Noen har allerede bestemt seg for å slutte. De satt bare og lyttet. Andre var helt oppgitt, og føler at det er respektløst det som nå skjer. Enkelte av oss har jo vært i denne tjenesten i flere tiår. Vi sitter med ganske mye kunnskap men føler at vi overhodet ikke blir lyttet til. De bekymringsmeldingene som er gitt blir overhodet ikke tatt til etterretning, svarer Øverås.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


KOM TIL ANDØYA: Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen intervjues av NRK under sitt besøk på Andøya flystasjon fredag. Foto: ALF RAGNAR OLSEN / ALDRIMER

I tillegg til de 30 ansatte som allerede har forsvunnet ut av porten på Andøya flystasjon etter flyttevedtaket, er det et betydelig ytterligere antall ansatte som vurderer å gjøre det samme.

— Det kan være et sted mellom 10 og 20 ansatte de neste 2-3 månedene. Som Sjef Luft sa, og det håper jeg hun står ved, er at de skal gjøre alt som står i deres makt for å unngå at det slutter så mange. Det skal komme ting på plass før sommeren, men der tror jeg hun mente «i løpet av sommeren», sier Øverås.



Vil ikke kommentere

Aldrimer.no har vært i kontakt med Forsvarsstaben for å gi forsvarssjefen og sjef Luftforsvaret anledning til å kommentere uttalelsene og faktaopplysningene om hva som skjedde på møtene på Andøya flystasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.