torsdag 21. juni 2018

Mer om Kinas rekrutteringsfremstøt - Check-In




Kinesiske flyselskaber jagter skandinaviske piloter




Gennem en Hong Kong-rekrutteringsvirksomhed forsøger store kinesiske flyselskaber at lokke piloter fra SAS og CityJet til Kina.
Der er mangel på piloter overalt i verden og i særdeleshed kaptajner med en del flyvetimer bag sig. Derfor kæmper flyselskaberne en kamp for at tiltrække piloter, og det sker blandt andet via rekrutteringsarrangementer.
Således er Norwegian og Ryanair ofte på roadshow i Europa og Mellemøsten i forsøget på at lokke erfarne piloter til selskaberne, og Emirates og Qatar Airways afholder også løbende roadshow i København og mange andre større europæiske byer for at rekruttere nye piloter til selskabet.
Nu begynder de kinesiske flyselskaber også at røre på sig. Hong Kong-virksomheden AerbasicJobs, der er etableret af den tidligere KLM-kaptajn Roy Lease, afholder i slutningen af juni og midt i juli roadshows i Oslo, Stockholm og Dublin, og man lægger ikke skjul på, hvilke selskabers piloter man vil forsøge at få fat i.
“I forbindelse med, at China Eastern i lørdags åbnede en rute til Stockholm erfarede vi, at der er gode muligheder for at tiltrække piloter fra SAS og CityJet. Vi har allerede tidligere SAS-kaptajner, der flyver i Kina, og vi tror, at det er muligt at trække flere til med de attraktive betingelser, som de kinesiske flyselskaber har at tilbyde,” siger Roy Lease til CHECK-IN.dk.
Attraktive vilkår
AerbasicJobs repræsenterer de tre SkyTeam-selskaber China Eastern Airlines, China Southern Airlines og XiamenAir samt OK Airways, og lige nu står man især og mangler Boeing 737-kaptajner til China Eastern samt Boeing 777/787-piloter til China Southern.
“Mange piloter vil gerne bevare deres sociale liv i deres hjemland, så vil tilbyder to ugers tjeneste i Kina fulgt at to ugers tjenestefri, og så tilbydes der transport på Business Class frem og tilbage til hjemlandet i forbindelse med vagterne,” forklarer Roy Lease.
Det er en langvarig proces at rekruttere piloter til de kinesiske flyselskaber, og en tommelfingerregel vil være, at blandt 100 interesserede er der blot fem, der vælger at tage springet og dermed er klar til at gå hundrede procent ind for det.
“Vi leverer piloter til de kinesiske flyselskaber på baggrund af kvalitet og ikke kvantitet. Vores kunder er store kinesiske flyselskaber, og sædvanligvis er vi i stand til at rekruttere via ‘mund-til-øre’-metoden,” lyder det fra den tidligere KLM-pilot, der driver virksomheden fra Hong Kong men stadig er bosiddende i Holland.
De rekrutterede piloter bliver ikke ansat direkte hos de kinesiske flyselskaber, men i stedet i hos GABS (Globally Aware Business Solutions). Der er tale om ‘officielt’ skattefrie kontrakter, da der er allerede er betalt kinesisk skat, oplyser AerbasicJobs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.