fredag 29. juni 2018

Leidulf Heskje - Luftfartsperson

For å få et innblikk i Heskjes virksomhet bør du lese mitt blogginnlegg datert 14. juli 2017.

Foto av Heskje: Stavanger Aftenblad

Bell 505 presentasjonen, som jeg vil komme tilbake til, ble gjennomført i- og ved en av hangarene Leidulf eier på Sola flyplass. I denne hangaren, tidligere eid av Helikopter Service AS, drev HS vedlikehold av mindre fly- og helikoptre. Forsvarets Falcon 20 fly var her for å få oppgradert interiør. Ingen stor hangar, men innholdsrik. Heskje elsker åpenbart både fly- og sportsbiler. Det gjør jeg og, men jeg har dessverre ikke råd til å finansiere slike drømmer selv om jeg hadde en 911, 1984 cabrio i 15 år. Pussig nok har Stig Bakke, omtalt her tidligere, også samme interesser som Heskje.
Den vakreste sportsbil som er bygget, er etter min mening jaguar Type E cabriolet. Heskje har en slik som sår i hangaren sammen med Aston Martin DB5 som du ser på bildet over. Her er Jaggen:

Du ser også halen til en Ryan ST-A, også i "mint condition" - Foto: Per Gram

DB`en i profil, forurenset av et par brosjyrer på taket - Foto: Per Gram

Det er usikkert hvor mange Fiesler Storch som er flybare i verden , antakelig 11, men to av dem er i Norge, og èn er her hos Heskje. Den skulle ha fløyet på Sola airshow nylig, men måtte stå på static display i stedet. Her er den:

Foto: Per Gram

En P-51 Mustang, som du husker jeg var i nærkontakt med i fjor under Sola Airshow, har også funnet plass i hangaren. Om den leier plass eller eies av Heskje er jeg ikke sikker på. Uansett så håper jeg at den skal fly fra Sola i tiden som kommer. Lyden av RR Merlin er ikke til å ta feil av.

Foto: Per Gram

Et fly skinte som en sol og var vanskelig å fokusere på, men en Ryan STA var veldig tilstede. Det ble kjøpt fra UK for ca. et år siden. Et blankpolert, vakkert fly:

Foto: Per Gram

Her en STA i National Museum of the USAF. Den var egentlig sivil, men brukt av Army Aviation:

Foto: Per Gram

En todekker hører også til her, en Boeing Stearman:


Utenfor står Biltemas Spitfire parkert. Antakelig i påvente av at Duxford kaller på den. Der borte skal det jo trenes på å gjenskape invasjonen av Normandie i 1944. 75-års jubileet neste år blir store greier, så forbered deg!


Foto: Per Gram

Bloggen ønsker Leidulf Heskje lykke til med sine prosjekter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.