Danske forskere på jagt efter A380-dele i Grønland
Forskere fra GEUS sat ind i eftersøgning på indlandsisen efter central del fra motor fra Air France-fly, der fik voldsomt motorhavari over Grønland.
Det vakte stor opmærksomhed, da en Airbus A380-800 fra Air France 30. september sidste år kom ud for et motorhavari, mens flyet befandt sig over Grønland på en flyvning fra Paris Charles de Gaulle til Los Angeles. For der var tale om et meget omfattende havari, hvor store dele af motorens front med luftindtag og fan-sektion blev revet af.
Det store fly, der befandt sig i luften cirka 370 kilometer sydøst for Nuuk med 497 passagerer og 24 besætningsmedlemmer ombord, måtte efterfølgende sikkerhedslande i Goose Bay i Canada. Herfra blev passagererne ved hjælp af lejede fly senere transporteret til slutdestinationen.
Siden har havarikommissionerne i Frankrig, USA og Danmark i fællesskab forsøgt at finde ud af, hvorfor motoren, en GP7200 fra Engine Alliance med 3.527 flyvninger bag sig, pludselig kunne gå så alvorligt i stykker. Den danske havarikommission er involveret, fordi flyet befandt sig over grønlandsk territorium.
31 dele fra motor fundet
Umiddelbart efter havariet kunne havarieksperterne ud fra informationer fra flyets sorte boks og computersimulationer beregne, hvor på indlandsisen motordelene kunne være faldet ned.
Umiddelbart efter havariet kunne havarieksperterne ud fra informationer fra flyets sorte boks og computersimulationer beregne, hvor på indlandsisen motordelene kunne være faldet ned.
”Det tog et par dage, og så fik vi et 10 x 20 km stort søgeområde på indlandsisen og kontaktede Air Greenland, som sendte en helikopter ud til området,” siger Martin Puggaard, chef for Havarikommissionen i Danmark, til fagmediet Ingeniøren, som beretter om arbejdet med at opklare motormysteriet.
Ifølge beregningerne måtte motordelene være landet cirka halvvejs mellem Nuuk og Grønlands sydspids, og i løbet af flere flyvninger lykkedes det Air Greenland-helikopteren at finde og bjærge 31 store og små dele i området. Stort set hele luftindtaget og de fleste af de 24 fanblade – nogle af dem i flere dele – blev fundet, men den vigtigste del mangler. Det er den såkaldte fan hub, svarende til navet på en propel, som forhåbentlig kan give svar på, hvordan hele fan-sektionen blev separeret fra resten af motoren.
Forskere på indlandsisen
Ud fra positionen af de fundne dele kunne havarieksperterne indsnævre det primære søgeområde til 3 x 3 km. Havarikommissionen tog kontakt til GEUS, De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland, da GEUS har erfaring i at arbejde på isen og forstand på at tolke radarbilleder, der kan afsløre ting begravet i isen.
Ud fra positionen af de fundne dele kunne havarieksperterne indsnævre det primære søgeområde til 3 x 3 km. Havarikommissionen tog kontakt til GEUS, De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland, da GEUS har erfaring i at arbejde på isen og forstand på at tolke radarbilleder, der kan afsløre ting begravet i isen.
Det var i efteråret, men på grund af vinteren, kunne søgningen efter fan hubben først gå i gang den 20. april i år, hvor blev seks personer blev fløjet til området, hvor de etablerede en lejr på indlandsisen, og GEUS-folkene gik i gang med arbejdet. Holdet vidste, at motordelene ville befinde sig to-tre meter nede i sneen.
Finkæmning af stort område med radar
Forskerne igangsatte derfor en intensiv eftersøgning, hvor de på snescootere kørte spor efter spor med 5-7 km/t i søgeområdet fra klokken 10 morgen til klokken 10 aften, når vejret var til det. På den måde tilbagelagde de i løbet af tre uger over 500 km på snescootere og nåede at dække et område på cirka 500 x 750 meter – det mest sandsynlige nedslagsområde.
Forskerne igangsatte derfor en intensiv eftersøgning, hvor de på snescootere kørte spor efter spor med 5-7 km/t i søgeområdet fra klokken 10 morgen til klokken 10 aften, når vejret var til det. På den måde tilbagelagde de i løbet af tre uger over 500 km på snescootere og nåede at dække et område på cirka 500 x 750 meter – det mest sandsynlige nedslagsområde.
Men desværre lykkedes det ikke forskerne at finde fan hubben eller andre del fra motoren. Havarikommissionerne har dog ikke opgivet at finde de manglende motordele.
”Vi giver aldrig op, for vi ved jo, at delene ligger deroppe. Nu er vi gået i tænkeboks sammen med GEUS for at finde ud af, hvad vi gør til efteråret. Måske kan politiets nedgravningshunde hjælpe os, eller vi kan finde en anden metode til at lede. Vi skal finde motordelene, så vi kan sikre os, at det ikke kan ske igen,” siger Martin Puggaard fra den danske havarikommission til Ingeniøren.
Det A380-800-fly fra Air France, som var ude for motorhavariet, fløj tilbage til Frankrig på tre fungerende motorer, mens den havarerede motor var erstattet af en attrap. Flyet med registreringen F-HPJE kom i kommerciel drift igen hos Air France den 15. januar i år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.