Undertegnede er helt enig i at maskinene ble satt på bakken. Grunnen er redegjort for under, altså at rotårsaken til havariet ikke er klarlagt. Straks den er på bordet i forbindelse med SHTs rapport som snart er klar, kan en vurdere om typen skal i kommersiell drift igjen i Norge. Det er ikke sikkert at rotårsaken avdekkes 100%. I så fall kan ikke helikoptertypen fly her. (Red.)
H225
redningshelikopter fra Bristow Norway øver på Ula i 2014. (Foto: Airbus)
H225 SUPER PUMA
Ingen vil fly dem i Norge - nå skal de omstridte
helikoptrene redde liv på Island i stedet
Bristow-helikoptre
til Island, CHC-helikoptre til Ukraina.
-
15. JUNI 2018
- 05:15
Mens H225 Super Puma fra Airbus Helicopters
fortsatt har minimalt med tillit rundt Nordsjøen, etter flere ulykker både på
britisk og norsk side, er det en annen holdning litt lenger vest i Atlanteren.
To H225-helikoptre
som tidligere ble brukt som redningshelikoptre i Hammerfest, skal mot slutten
av året overtas av den islandske kystvakten.
Kystvaktsjef Georg Kr. Lárusson mener dette nå er
blant de sikreste helikoptrene som finnes.
Tilbud de ikke
kunne avslå
Kystvakten, eller «Landhelgisgæsla Íslands», har i
dag tre eldre Super Puma-helikoptre av typen AS332L1. Det ene eier de selv
(TF-LIF), mens to av dem leases av Knut Axel Ugland Holding AS
(TF-GNA/TF-SYN). De er de to innleide maskinene som nå skal byttes ut i to
innleide H225-er fra 2010, med cirka 2-3.000 loggførte flytimer.
Dette er allværs søk- og redningshelikopter
(awsar) som tidligere ble operert av Bristow Norway fra basen i
Hammerfest. De fløy på oppdrag fra daværende Statoil og Eni fram til
Turøy-ulykken. Som ellers på norsk sokkel er disse for lengst erstattet med Sikorsky
S-92A.
– Vi har lenge
sett etter muligheter for å fornye flåten vår og sette inn mer moderne og
sofistikerte redningshelikoptre. Da denne muligheten bød seg, kunne vi ikke
takke nei, sier Lárusson til Vísir.
Det er åpenbart et gunstig tilbud de har fått:
Ikke bare får de lease de toppmoderne helikoptrene til samme pris som 1992- og
2002-modellene som nå fases ut. Det er også slik at produsenten tar regninga
for at besetningene kan læres opp på det nye utstyret.
- Må stole på én flytype: Arbeidshest ble livredder da Super Puma ble vraket
fra sokkelen
– Blant de
sikreste
Luftfartstilsynene i Norge og Storbritannia vedtok
i juli i fjor å oppheve flyforbudet for H225/AS332L2 Super Puma etter at de
hadde stått på bakken i rundt 14 måneder etter Turøy-ulykken. Allerede i
oktober året før hadde europeiske og amerikanske luftfartsmyndigheter (Easa og
FAA) gjort det samme.
Den norske
oljebransjen har vært enstemmig i sin holdning etter dette. Det er
uaktuelt å ta i bruk helikoptrene før Statens havarikommisjon for
transport (SHT) er ferdige med sin undersøkelse, og den såkalte rotårsaken
eventuelt er funnet.
Den islandske kystvaktsjefen har en litt annen
tilnærming om det er grunn til å stille spørsmål ved flytypens sikkerhet:
– Jeg mener at disse helikoptrene nå er blant de
sikreste som finnes i verden, som følge av de omfattende oppgraderingene de har
fått etter grundig gransking fra både produsenten selv og ulike
luftfartsmyndigheter, uttaler han.
Ukraina
Det er ikke bare tidligere Bristow-helikoptre som
nå overtas av nye operatører. Det gjelder også mange av Super Puma-helikoptrene
som tidligere ble fløyet av CHC Helikopter Service.
De ble først satt på bakken og ble senere fransk
statlig eiendom etter at selskapet ikke lenger klarte å betale
leasingkostnadene. Nå skal de opereres av den ukrainske stat i forskjellige
roller.
28. mai ble den bilaterale avtalen mellom
Frankrike og Ukraina inngått. Den er verdt 555 millioner euro, ifølge det
franske næringsdepartementet, og gjelder 55 helikoptre av typen Airbus
H125, H145 og H225. Det er det snakk om 21 eksemplarer av H225, hvorav 18
er konfigurert til transport og 3 til sar.
Det er altså ingen tvil om at Super Puma er i ferd
med å bli mer og mer synlig også i Europa, i kontrast til at de nyeste
versjonene fremdeles ikke brukes verken i Norge eller Storbritannia, selv
om luftfartsmyndighetene har erklært dem trygge å fly.
- Airbus har fått «SAS-problemet»: Ingen vil fly Super Puma selv om det er erklært
trygt
Ny runde etter
høringen
Den direkte årsaken til at hovedrotoren løsnet på
H225 Super Puma-helikopteret i Turøy-ulykken, var et utmattingsbrudd i ett
av åtte planetgir i andre trinn i den episykliske modulen i hovedgirkassa
(MGB). Det samme skjedde sju år tidligere med et AS332L2 Super Puma
utenfor kysten av Skottland.
Helikoptertypen ble også satt på bakken i sju
måneder i 2012 og 2013, som følge av at to EC225-helikoptre måtte nødlande i Nordsjøen med
havarert hovedgirboks (MGB) med sprekk på samme sted i
akslingen.
Statens havarikommisjon for transport (SHT) kom
med en svært omfangsrik og grundig foreløpig rapport på
ettårsdagen for Turøy-ulykken i fjor.
Ulykken, som
kostet tretten mennesker livet, skjedde 29. april 2016. SHTs mål var å
presentere den endelige rapporten rundt toårsdagen.
Nå er vi halvannen måned på overtid, og SHT viser
til at det er mye formalisme knyttet til en undersøkelse etter en
luftfartsulykke. Før sluttrapporten kan ferdigstilles er det blant annet
avhengig av grundig og møysommelig dokumentert gjennomgang av kommentarene som
måtte komme etter at rapportutkastet kommer tilbake etter konsultasjon hos de
berørte parter. Og i denne saken viste det seg være mange kommentarer og
innsigelser.
– Det er i grunn som forventet i en såpass
komplisert sak. Vi har brukt mye tid på å dobbeltsjekke fakta der vi har fått
kommentarer. Noe blir tatt til følge, andre ting ikke. Slik er det. I og med at
det var såpass mange tilbakemeldinger, har vi valgt å sende rapporten ut igjen
til utvalgte berørte parter etter de siste endringene, forteller
avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i SHT.
Det ligger i dette
at der en part er veldig uenig med havarikommisjonens analyse og konklusjoner,
kan de be om å få med et vedlegg der de presenterer sitt synspunkt. Det er en
mulighet de har etter regelverket.
Fristen for å komme med nye innspill i runde to
gikk ut onsdag 13. juni. Ifølge Halvorsen er planen å legge fram den endelige
rapporten før sommerferien.
– Jeg har stor forståelse for at særlig de
pårørende venter veldig på rapporten. Vi gjør vårt beste for at det skal gå så
fort som mulig, sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.