USA rykker inn med inntil
fem P-8-fly
05/06/2018
By Kjetil Stormark
USA VENDER TILBAKE: Den amerikanske marinen US Navy vil innen to uker
deployere inntil fem P-8 Poseidon på Andøya flystasjon for å styrke overvåkingen
av Barentshavet og nordområdene. Norge har lenge gjort en for dårlig jobb med
maritim overvåking. Situasjonen er i det siste ikke blitt bedre. Her et
amerikansk P-8 Poseidon fotografert på Andøya 16. mai 2017 i forbindelse med
øvelsen EASTLANT 2017. Foto: PRIVAT
I løpet av juni skal USA ta over
store deler av den løpende maritime overvåkingen av Barentshavet, med base fra
Norge. Inntil fem P-8A Poseidon fra US Navy er ventet til Andøya. Det er uklart
hvor lenge de amerikanske overvåkingsflyene blir værende.
Av KJETIL STORMARK /
kjetil@aldrimer.no
Det opplyser både utenlandske og
norske forsvarskilder.
I dag bekrefter Stortinget etter alt
å dømme vedtaket om å flytte de norske maritime patruljeflyene (MPA) fra Andøya
flystasjon til Evenes. Det omstridte vedtaket har ført til personellflukt fra
133 Luftving og 333 Skvadron, som drifter Norges flåte av P-3 Orion
overvåkingsfly. Over 30 ansatte har hittil sluttet. Ytterligere 10-20 ansatte
vurderer å gjøre det samme, noe som kan føre til at den norske MPA-kapasiteten
går ned for telling.
Tok selvkritikk
På et allmøte på Andøya flystasjon
fredag tok forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen selvkritikk for å ikke ha skjønt
alvoret tidligere. Han har nå lovet å forsøke å finne midler til tiltak som kan
begrense personellflukten fra MPA-miljøet. Luftforsvaret har lenge slitt
med å gjennomføre mange nok operative tokt med de norske maritime
patruljeflyene.
Inntil fem P-8
19. juni er også forsvarsminister
Frank Bakke-Jensen ventet til Andøya. Men allerede før statsråden rekker å
dra til flystasjonen, som er preget av krisestemning, kan amerikansk personell
komme til å melde sin ankomst.
(Artikkelen fortsetter under
bildet.)
INNTIL FEM FLY: US Navy kan komme til å deployere til Andøya flystasjon
med hele fem P-8 Poseidon overvåkingsfly, to flere enn da US Navy fløy hyppig
fra både Andøya og Bodø deler av sommeren og høsten i fjor. Her et amerikansk
P-8 Poseidon avbildet på Andøya flystasjon i forbindelse med Andøya flyshow
lørdag 24. juni 2017. Foto: KJETIL STORMARK/ALDRIMER.NO
Flere kilder bekrefter at inntil fem
amerikanske Boeing P-8 Poseidon overvåkingsfly fra den amerikanske marinen US
Navy er ventet til Andøya.
Med fem fly kan USA ivareta en
løpende og døgnkontinuerlig maritim overvåking av nordområdene. Ved å
gjennomføre disse flyvningene fra Andøya, slik US Navy tidvis har gjort også
tidligere, får flyene vesentlig lenger tid i operasjonsområdet og mer tid til å
blant annet lete etter russiske ubåter. De amerikanske P-8-flyene som flyr i
Nord-Atlanteren, opererer til vanlig fra Keflavik airbase på Island.
Vil ikke svare
Forsvarets operative hovedkvarter
(FOH) vil ikke kommentere opplysningene og svarer i stedet generelt.
TALSMANN: Oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative
hovedkvarter (FOH). Foto: FOH
«Det har alltid vært og det er et
godt internasjonalt samarbeid med våre allierte når det gjelder MPA. Allierte
nasjoner har rutinemessig gjennom året fly deployert til Andøya og andre
flyplasser i Norge. Disse søker om diplomatisk klarering iht standardiserte
prosedyrer», skriver pressetalsmann ved FOH, oberstløytnant Ivar Moen, i en
e-post til Aldrimer.no. Han legger til:
«Hvilke nasjoner som søker om
diplomatisk klarering til hvilke tider for å operere fra norske flyplasser vil
vi, av sikkerhetsmessige årsaker, ikke informere om.»
Samarbeidsavtale
Forsvarskilder hevder overfor
Aldrimer.no at det skal foreligge en avtale mellom Storbritannia, USA og Norge
om samarbeid om maritim overvåking i nord som fastslår at hvert lands maritime
patruljefly på bare 15 minutters varsel kan be om å mellomlande i ett av de tre
landene, uten at dette nødvendiggjør noen ytterligere saksbehandling.
Vi har i en oppfølgende henvendelse
til FOH bedt Forsvaret om å kommentere dette.
«FOH har ingen kommentarer ut over
det vi svarte tidligere i dag», skriver Moen tilbake i en ny e-post til
Aldrimer.no.
Opplysningene om en mulig avtale som
reduserer eller nesten fjerner kravet til diplomatisk godkjenning før
utenlandske militære mellomlandinger i Norge sammenfaller med opplysninger som
tidligere er kjent om operasjonsmønsteret for amerikanske MPA-flyvninger og
-mellomlandinger på Andøya. Da US Navy foretok et stort antall mellomlandinger
på Andøya i tidsperioden september-november i fjor, for å fylle drivstoff og
etterforsyne sonarbøyer, noen ganger også for å sikre mannskaper nødvendig
hviletid, foretok norske myndigheter godkjenninger av et større antall
mellomlandinger for 14 dager i slengen.
Stor aktivitet også i fjor
Den økede amerikanske aktiviteten
fra norsk jord startet i midten av august i fjor, da tre P-8A Poseidon
overvåkingsfly fra US Navy ble midlertidig stasjonert i Norge i over en måned.
Flyene stod først en periode i Bodø, før de ble flyttet til Andøya.
Men den gang var det bare tre amerikanske
P-8-fly som ble sendt til Norge. Nå forventer norske myndigheter et innrykk av
inntil fem overvåkingsfly fra US Navy.
Den gang tok P-8-maskinene av og landet på Andøya
flystasjon til alle
døgnets tider. Mange på kvelds- og nattestid, ifølge innbyggere på Andenes på
Andøya.
Vakte oppsikt
Det høye aktivitetsnivået vakte
betydelig oppsikt. Enkelte dager kunne det være inntil tre eller fire landinger
og take-offs med amerikanske P-8A Poseidon-maskiner. Aktivitetsnivået fra
amerikansk side blir nå trolig større enn den gang, dersom den planlagte
deployeringen blir gjennomført.
US Navys mulige retur til Andøya er en konsekvens
av at 333 Skvadron og 133 Luftving over tid ikke har greidd å produsere mange
nok operative tokt i nord, samtidig som det russiske militære aktivitetsnivået
i nord stadig øker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.