Må
frakte rigg-arbeidere med supply-båt
Etter at Bristow
Norway og Parat ikke ble enige i forhandlinger er en redningsmann i selskapet
tatt ut i streik. Nå må Equinor frakte de ansatte til riggen West Hercules med
båt.
Publisert 14.03.2019
14:33 / Oppdatert 14.03.2019 19:34
Etter at fagforeningen Parat tok ut en redningsarbeider fra
helikopterselskapet Bristow i streik, har Equinor ikke kunne benytte seg av den
vanlige helikoptertransporten til Gjøkåsen-feltet. Der ligger riggen West
Hercules og borer letebrønner for Equinor.
Det var Upstream som først
meldte om saken.
- Les
saken: Èn redningsmann tatt ut i streik
Nå må arbeiderne
på riggen i Barentshavet fraktes ut ved hjelp av supplybåter.
170
arbeidere fraktet med supply-skip
Det bekrefter
talsperson i Equinor Morten Eek til Sysla.
– Det er en
kombinasjon av streik og sykdom som er årsaken til denne situasjonen, sier Eek.
Turen med båt tar
mellom tolv og atten timer, noe som er betydelig lengre enn tiden det tar å fly
personell til felt.
– Vi har tre
fartøyer som støtter riggen og to av disse har blitt brukt til å frakte
mannskap frem og tilbake, sier Eek.
Offshore-skipene
«Skandi Mongstad», «North Barents» og «Rem Hrist» er støttefartøy, og frakter
normalt forsyninger til riggen.
Når det planlagte
mannskapsbytte har skjedd i løpet av uken, har de to sistnevnte skipene fraktet
totalt 80 personer til land og hentet 90 personer til riggen.
Båtene har seilt
fem turer med mellom 7 og 25 rigg-arbeidere som passasjerer på hver tur.
Hadde
planlagt for at det kunne bli streik
Equinor var
forberedt på at streiken kunne føre til denne situasjonen, og hadde laget en
plan på forhånd, forteller Eek. Driften av riggen har ikke blitt avbrutt som følge
av streiken.
Hensynet til
sikkerheten hindrer nemlig bruken av helikopter når det ikke er nok
redningsarbeidere på jobb.
Ifølge Eek må et
SAR-helikopter være fullt bemannet og operativt for at selskapet skal kunne
bruke helikopter til transport av mannskap.
West Hercules.
Foto: Ole Jørgen Bratland
Boreriggen West
Hercules er eid av Seadrill og opereres av Equinor. Boreinnretningen er en
halvt nedsenkbar rigg bygget i 2008 med designet GVA 7500-N.
Seadrill ble i
september 2018 tildelt kontrakt av Equinor for boring av
to letebrønner i Barentshavet. Kontrakten inneholdt opsjon for ytterligere ni
boringer.
– Vil
trappe opp etterhvert
Streiken har
pågått siden slutten av februar i år etter at meklingen mellom Parat og Bristow
Norway ikke førte frem til en løsning.
– Vi krever ikke
mer enn hva andre redningsmenn har i andre norske helikopterselskaper. Nå tar
vi kun ut én redningsmann i første omgang, men vil trappe opp etter hvert. Vi
forbereder oss på en langvarig streik, sa Parats forhandler Lars Petter Larsen
til NTB da streiken ble satt i verk.
Redningsarbeiderne
på de såkalte SAR(«search and rescue»)-helikopterne har ansvaret for det
tekniske redningsarbeidet om bord i helikopterne. Blant annet er det de som
evakuerer pasienter ved heisoperasjoner fra båter eller fra sjøen, fortalte
Larsen til NTB.
Letingen i
Barentshavet har ikke gitt de resultatene oljeselskapene satset på de siste
årene. Likevel er det fortsatt der det største håpet ligger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.