torsdag 28. mars 2019

Helikopterulykken ved Kragerø - Måten helikopteret menøvreres på synes å være en utfordring - ABC Nyheter

Vel, mister du rotor RPM, noe som signaleres voldsomt visuelt og på audio, er det ikke mange muligheter dersom du er lavt; collective ned for å holde turtallet og autorotere. Er du høyt gjelder samme prosedyre, maintain RPM og analyser situasjonen, send Mayday dersom mulig, forsøk restart ved motorbortfall,  og kikk etter nødlandingsplass. (Red.)

Helge overlevde dramatisk helikopterstyrt: – Rotoren gikk saktere og saktere
Da Helge Andersen skjønte at han ville miste kontrollen over helikopteret, måtte han ta sitt livs avgjørelse. Ville han styrte i vannet eller på land?
Publisert i går kl. 19:01 Oppdatert i går kl. 2112
– Det er som å kjøre en bil i 80 kilometer i timen og plutselig få vite at om noen sekunder vil rattet bli fjernet, sier Helge Andersen fra Arendal.
Han snakker om hendelsen sist lørdag, da helikopteret han var pilot i, styrtet i Kragerø i Telemark.
Mens han og en kamerat satt i helikopteret av typen Robinson R44 flere hundre meter over Fossingfjorden, ble det dramatisk.
– Rotoren gikk saktere og saktere. Det var som om både den og motoren holdt på å dø ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.